Разделят на две разследването на катастрофата, при която загина 12-годишната Сияна

България 09.04.2025 13:43 Снимка: ДНЕС+

Разделят на две разследването на катастрофата, при която загина 12-годишната Сияна

Екипът от прокурори и следователи от Окръжна прокуратура-Плевен и Националната следствена служба, преценили, че така ще се осигури оптимизиране на работата

За да приключи по-бързо, разследващите планират да разделят на две досъдебното производство за гибелта на 12-годишната Сияна, която бе убита при тежката катастрофа края Телиш в началото на миналата седмица, научи Епицентър.бг.

Екипът от прокурори и следователи от Окръжна прокуратура-Плевен и Националната следствена служба, преценили, че така ще се осигури оптимизиране на работата на разследването, която в момента е по две направления – установяване на вината на шофьора на ТИР-а, който се е движил с по-висока от допустимата скорост и блъска лекия автомобил, в който Сияна пътува с баба си и дядо си, както и търсенето на отговорни длъжностни лица, свързани с липсата на адекватна поддръжка и ремонт на опасния пътен участък.

Шофьорът на тежкотоварния автомобил е задържан под стража. Оказва се, че той е имал множество регистрирани нарушения, основно шофиране с висока скорост. Очаква се той да бъде съден за причиняването на катастрофата, завършила с гибелта на детето. Работата по това досъдебно производство може да приключи в кратък период от време.

Екипът от следователи активно е започнал да работи и по събирането на доказателства срещу длъжностни лица. Търсят се данни за възможно бездействие от страна на пътната администрация и липсата на превантивни мерки за обезопасяване на пътния участък, на който стана тежкото пътно-транспортно произшествие.

Миналата седмица следователи от НСлС извършиха оглед на мястото на катастрофата, докато техни колеги изземваха документация от Областното пътно управление в Плевен.

Във вторник експерти взеха проби, т.нар. „ядки“ от пътната настилка, по които ще се прави експертиза за качеството на асфалта. Един от водещите експерти в разследванията на пътни произшествия проф. Станимир Карапетков, който беше на огледа миналата седмица, вече коментира, че неравности на пътното платно са сред причините за инцидента. Във вторник в Националното следствие на разпит се яви и председателят на Управителния съвет на Агенция пътна инфраструктура инж. Йордан Вълчев, като текат разпити и на други държавни служители.

Чрез разделянето на разследването на пътната катастрофа, разследващите се надяват да скъсят сроковете и за изготвянето на необходимите експертизи, без които не може да се стигне до повдигане на обвинения.

Парадоксът е в това, че този проблем, който сега активно се обсъжда от представители на институциите, а Министерство на правосъдието дори обяви проект за обществено обсъждане, беше залегнал още миналата есен в Концепцията на кандидата за главен прокурор Борислав Сарафов.

Още преди година Сарафов се застъпи за решаване на проблемите с бавните експертизи и липсата на работещ модел за контрол на работата на вещите лица. Призивите на кандидата за обвинител №1 за отпадане на крайния формализъм в българското законодателство срещна подкрепата единствено на експерти по пътна безопасност и родителите на загинали при пътни инциденти деца от сдружението „Ангели на пътя“.

Самата Концепция за управление на прокуратурата така и не бе дискутирана пред Висшия съдебен съвет, защото с политически акт, процедурата за избор на главен обвинител бе спряна. Това остави „на трупчета“ осигуряването на по-бърз и ефективен наказателен процес, нещо, което сега се издига като призив от недоволните от бездействието на институциите протестиращи граждани.

Трагичната гибел на 12-годишната Сияна, освен, че се използва за политическа пропаганда, показва, че ключов за българското общество се оказва проблемът, че вместо защитата на жертвите, родното законодателство често е в интерес на извършителите на престъпления и техните адвокати.

CHF CHF 1 2.09651
GBP GBP 1 2.26414
RON RON 10 3.92934
TRY TRY 100 4.51765
USD USD 1 1.71911