Пуснаха движението по магистралата към Видин между Макреш и Бела

България 05.03.2024 18:27 Снимка: БТА

Пуснаха движението по магистралата към Видин между Макреш и Бела

Това ще позволи да бъде избегнато най-трудното трасе - между Бела и Димово, да се изнесе трафикът извън него и да бъде преместен извън град Димово, надява се ресорният министър

Движението по новия автомагистрален участък между Макреш и Бела беше пуснато днес. Това стана след проверка на регионалния министър Андрей Цеков на състоянието на трасето.

"Днес сме една идея по-близо до това да имаме нормална свързаност между столицата и Видин и нормален транспортен коридор, който да свързва гръцката и румънската граници", каза министърът на регионалното развитие и благоустройството пред медии след като инспектира новопостроения 13,6-километров участък между Макреш и Бела от бъдещата магистрала Видин - Ботевград.

Той изрази задоволство, че пускането на този много дълго чакан участък по направлението ще позволи да бъде избегнато най-трудното трасе - между Бела и Димово, да се изнесе трафикът извън това опасно трасе и да бъде преместен извън град Димово.

Регионалният министър подчерта, че това е първият реален автомагистрален участък по направлението между Видин и Ботевград, което ще е с дължина около 190 км. Той обясни, че първата готова отсечка е с габарит 28 м на места, с две ленти за движение в посока, в някои участъци с допълнителна лента за тежкотоварен трафик и за бавнодвижещи се автомобили.

Снимка: БТА

Министърът отбеляза наличието по трасето на два пътни възела, осветление, мост с дължина 118 м над река Арчар, два виадукта - с дължина съответно 205 м и 218 м, железопътен надлез, множество селскостопански надлези и подлези.

Продължава активното строителство и в останалите участъци на магистралата, подчерта Андрей Цеков. Той информира, че се работи по 30-километровото трасе между Видин и Макреш. Съгласно договора участъкът трябва да бъде завършен до края на тази година.

В следващия месец ще бъде рестартирано строителството в следващия участък - между Бела и Ружинци. Около средата на годината се очаква да има разрешение за строеж за участъците между Ружинци и Монтана.

Най-проблемният участък е Монтана - Враца, за който от 2013 г. не е проектирано ново трасе след като е отречено съществуващото, коментира министър Цеков. И допълни, че обявената обществена поръчка за изграждане на нов скоростен път между Враца и Монтана и за модернизация на обхода на Враца е пред приключване. Същевременно е обявена обществена поръчка за основен ремонт на участъка между Враца и Мездра, така че да може да се свърже с новото трасе между Мездра и Ботевград, което в рамките на 2024 г. трябва да бъде изцяло отворено за движение.

Снимка: БТА

"Реалистично погледнато се надявам, че до края на 2026-2027 г. бихме могли да имаме напълно изградено това трасе. Разбира се, с уговорката, че между Монтана и Враца ще отнеме повече време, тъй като там са в много начална фаза на строителство и е необходимо да се проектират няколко варианта на трасе и да се мине през екологични оценки. Това е един процес, който от началото на проектирането до одобрението на трасето обикновено отнема около две години и след това вече може да се говори за строителство. Но от 200 километра магистрала бихме могли да имаме 170 в обозримо бъдеще през следващите три години, каза Андрей Цеков, цитиран от пресцентъра на ведомството си. 

"Факт е обаче, че днес имаме един макар малък участък на магистралата Видин - Ботевград. За мен, като човек, израснал във Видин, е изключително вълнуващо", коментира регионалният министър.

В отговор на въпрос дали липсата на Акт 16 за участъка Макреш - Бела е проблем министър Цеков отговори, че е рутинна практика при готовност и приемане на един обект от възложителя да се направи организация за временна експлоатация. Това се прави и е правено във всички автомагистрални участъци, а в рамките на следващия месец ще бъде издаден акт 16 за новопостроеното трасе.

Снимка: БТА
CHF CHF 1 2.00413
GBP GBP 1 2.2865
RON RON 10 3.93029
TRY TRY 100 5.64706
USD USD 1 1.82822