Проблемът с пътните знаци е, че не се спазват, а не че са малко

България 09.12.2023 09:33 Снимка: ДНЕС+

Проблемът с пътните знаци е, че не се спазват, а не че са малко

Идеята да има нови пътни знаци, с които ще се обозначават велоалеи и пешеходни зони, може да се окаже спорна на първо четене. Не е много ясно защо трябва да се съобщава, че идва краят на една велоалея и зона за тротинетки или пък да се дава указание къде човек да паркира, за да се прехвърли на автобус или метро, когато това е видно с просто око. 

Проблемът по принцип с пътните знаци в България е, че дори когато водачите ги разчитат правилно (не всички с шофьорски книжки ги разпознават), те не се спазват. Примерите са под път и над път, за магистралите да не говорим. Ако се спазваха например ограниченията за скорост, камерите нямаше да засичат хиляди нарушители всеки ден. Друг е въпросът и колко от тях си плащат след това глобите за нарушенията.

Тук има и едно допълнение - много често пътните знаци не се виждат достатъчно рано и добре - било заради неокастрени дървета и храсти, било защото на кръстовищата, че дори и на малките квартални улички са поставени по 5-6 знака един до друг, та човек се чуди кой от тях да спазва и кой да пренебрегне.

И още за велоалеите - те свършват често в нищото и хората с велосипеди и тротинетки просто се качват на тротоара редом с пешеходците, което е опасно и за едните, и за другите. Тук новите знаци как ще помогнат за тяхната безопасност? Най-вероятно - никак.

Въобще тенденцията трябва да върви в обратна посока - да има по-малко знаци, но да се познават от всички участници в движението и главното - да се спазват пак от всички. Ако, разбира се, искаме да има ред на пътя.

CHF CHF 1 1.9984
GBP GBP 1 2.28811
RON RON 10 3.93061
TRY TRY 100 5.63567
USD USD 1 1.82481