Приключиха „Спаси София“ с доклад за измами:Бонев и хората му са виновниците за хаоса по „Патриарха“

България 10.01.2025 10:17 Снимка: ДНЕС+

Приключиха „Спаси София“ с доклад за измами:Бонев и хората му са виновниците за хаоса по „Патриарха“

Скандален документ за нарушенията на "Спаси София" огласиха общинските съветници от ГЕРБ. 

Всеки, който поне веднъж е решил да премине през трасето, обхващащо бул. „Патриарх Евтимий“ и „Витошка“ в центъра на столица, се е запитал: „На кого му хрумна тази реорганизация на движението, обричаща стотици столичани да висят в тапи и изпарени газове от автомобили.“ 

Отговорът вече е ясен – лидерът на „Спаси София“ Борис Бонев, неговите приближени общински съветници Андрей Зографски и Стефан Спасов. И най-вече –заместник-кметът с ресор „Транспорт и градска мобилност“, също издигнат от „Спаси София“ – г-н Илиян Павлов. 

Всички подробности около редицата нарушения, свързани с реализирането на безумната реорганизация, са описани в подробен доклад, изпратен в края на 2024 година, включително и до кмета на София Васил Терзиев. В доклада е ясно записано, че „действията и бездействията на заместник кмета на Направление „Транспорт и градска мобилност“ водят до финансови щети за СО, както и до умишлено укриване на данни и/или въвеждане в заблуда, както на кмета на Столична община, така и на общинския съвет на СО и гражданите на града.“

Документът изобличава зам.-кметът Илиян Павлов и общинският съветник Стефан Спасов като преки ръководители на процеса по изготвяне на проектната документация и нейната реализация, довело до нарушения на съласувателните процедури. Записано е, че на първата среща през месец април 2024 година, свикана от Илиян Павлов, са присъствали лично Борис Бонев, Андрей Зографски и Стефан Спасов. Въпреки възраженията на ОП „София проект“ и експертите от Столична Община лично Андрей Зографски се разпорежда, че „няма шанс“ да се отлага реализацията на проекта и трябва същият да се извърши като всеки друг текущ ремонт.

Авторът на доклада посочва, че именно това е първото нарушение на процедурите – липсата на изготвени и съгласувани проекти за временна организация надвижението за реализация на целия обект, които са с период много по-дълъг от 48 часа: “Липсата на тези проекти, в момента е причината и за „висящото“ положение на организацията на движение на бул. „П. Евтимий“, в условията на съдебно разпореждане за спиране на въвеждането на ПОД, но и нямайки проект на ВОД (временна организация на движението), се получава практическа липса на законосъобразна организация на движението.“

Според официалния документ договорните отношения между Столична община и изпълнителя на договора също са били грубо нарушение от зам.-кмета Илиян Павлов, който възлага дейности на фирма, която няма договорни отношения на съответните пътни участъци.  Същият възлага изпълнението на проекта за организация на движението, които не са съгласувани нито от СДВР-ОПП, нито от Дирекция „Управление и анализ на трафика“, каквито са изискванията по закон. Това е и нарушение на Наредбата за организация на движението на пътищата на МРРБ. Авторът на доклада многократно посочва, че не са проведени никакви съгласувателни процедури. Нещо повече – когато все пак бива поискано съгласуване на предадения проект в ОПП-СДВР Илиян Павлов разпорежда това да НЕ бъде извършено: „Със своите умишлени или не действия, Илиян Павлов е допуснал липсата на писмена документация, относно изпълнението на разпореждането на Админстративен съд София-град.“

 Чрез действията си зам.-кметът и общинските съветници от „Спаси София“въвеждат кмета, Столичния общински съвет и гражданите в заблуда. Това е един от изводите в документа. В него е посочено още, че поради създалото се напрежение и протести на гражданите и живущи в района на бул. „П. Евтимий“ е предложен„Комитет за наблюдение и анализ на въведената временна организация на движението на бул. „Патриарх Евтимий“, бул. „Витоша“ и ул. „Ф.Нансен“. Въпреки че всички предложени за включване институции, граждански организации и експерти са потвърдили и определили техен представител, заместник-кметът по „Транспорт и градска мобилност“ спира поцеса, като не издава и не изготвя заповед за официалното формиране на комитета по наблюдение:

„Още към 15-20.05.2024 г. Илиян Павлов УМИШЛЕНО укрива данните от видеонаблюдението на Столична община, като същевременно УМИШЛЕНО забавя и прекратява процеса по създаване на Комитет за наблюдение;“

 „На извънредното заседание на СОС на 23. 05.2024 г. зам.-кметът Илиян Павлов и общински съветници от Спаси София УМИШЛЕНО укриват данните от системата за следене на движението  на превозните средства на градския транспорт и предоставени на Илиян Павлов данни от видеонаблюдението на СО, относно множеството задръствания, образувани по бул. „П. Евтимий“, извън часовете на провеждане на протестни действия.

 ​​На същото заседание, от страна на общинските съветници на Спаси София и Илиян Павлов, се защитава тезата, че проектът е изготвен през 2021г., което е абсолютно НЕВЯРНО, като се укриват възлагателни писма към ОП „София проект“, с които се възлага изготвянето на проектна документация. Освен това, се укрива и наличието на разработвани различни варианти на организация на движение по бул.“П.Евтимий“, в които се изгражда велосипедна инфраструктура, но се запазва по-голям брой от парко местата, като същевременно не се обособява и БУС лента. 

Обръщам внимание, че Илиян Павлов и представители на Спаси София укриват тези варианти за организация на движението и данни от въведената вече такава, като същевременно изместват фокуса от математически и технически необоснованото решение за обособяване на „БУС“ лента, при липсата на генерирани закъснения на превозните срества на градския транспорт, в рамките на разглеждания участък.

​Нещо повече, данните за ДОПЪЛНИТЕЛНО ГЕНЕРИРАНИ ЗАКЪСНЕНИЯ на градския транспорт, също биват укривани. Данните са от системата за проследяване на движението на градския транспорт, които в рамките на заседанието и на предходни заседания на Комисия по „Транспорт и пътна безопасност“ към СОС, са изискани от общински съветници.

​Въпреки това, данните са укрити и не са предоставени на общинските съветници.“

В края на доклада, посветен на реорганизацията на движението на „Патриарха“, авторът подчертава, че незачитането на изказваните технически мнения и становища е било мотивирано с разбирането от страна на Павлов, че това е ПОЛИТИЧЕСКО, а не техническо решение.

 Все пак техническият анализ показва, че „реализирането на меки  и начини за решаване на конкретен транспортен проблем - без наличието на такъв, води до създаването на транспортни проблеми; с други думи – изграждането на БУС-ленти следва да бъде адресирано  и реализирано на местата, където се констатира генериране на закъснения на градския транспорт, а не самоцелно – с цел постигането на краткотрайни ПР цели.“

В официалния документ, изпратен и до кмета на София, се посочват още фрапиращи данни за действията на „Спаси София“: 

„Залагането на технически решения, като платформи за повдигане на велосипедни алеи, в рамките на спирките на градския транспорт, допълнително оскъпи проекта с около 300 000 лева, като същевременно решението НЕ кореспондира и не отговаря на разпоредбите на член 67 и приложение номер 9 от Наредбата за планиране и проектиране на комуникационно-транспортната система на урбанизираните територии.“

CHF CHF 1 2.08133
GBP GBP 1 2.3337
RON RON 10 3.93258
TRY TRY 100 5.37003
USD USD 1 1.89794