![Потреблението на горива у нас не пада и при високите цени](https://dnesplus.bg/uploads/news/images/1106152/l-22.jpg)
България 23.01.2023 11:25 Снимка: ДНЕС+
Потреблението на горива у нас не пада и при високите цени
Потреблението на основни автомобилни горива у нас не се влияе значително от цените - даже при висока стойност на литър няма отлив на колонките. Това е изводът от анализ на Института за пазарна икономика на база данните на НСИ за продажбите през последните 4 години.
От ИПИ посочват, че даже COVID-19 и свързаните с него ограничения имат значително по-слабо от очакваното въздействие върху търсенето: "Спад в първите месеци на 2020 г. определено е налице, но би могъл да бъде далеч по-значителен на фона на поне "на хартия" стриктния режим за пътувания, наложен по време на първата вълна на коронавируса".
![Снимка 603241](https://webnews.bg/uploads/images/41/3241/603241/768x432.jpg?_=1674236537)
Източник: ИПИ
Така намаленото търсене сваля с 30-35 стотинки цените на бензина и дизела, а след това отварянето на икономиката и несигурността на доставките през 2022 г. ги тласват нагоре. "На този фон обаче потреблението на горива остава практически непроменено, и дори леко нараства през 2022 не само спрямо 2021 г., но и в сравнение с предкризисната 2019 г.", отбелязват от ИПИ.
Спад има единствено при потреблението на газ, но, както посочват авторите на анализа, повечето автомобили с газови уредби могат да вървят и на бензин, особено при малка разлика в цената. "С голяма доза сигурност можем да твърдим, че поне в рамките на 2022 г. не сме достигнали до праг в ценовите равнища, отвъд които да виждаме отчетлива промяна на потребителското поведение", посочват от ИПИ.
Нация на дизел
Очевидно е водещото място на дизела в българското потребление, като през повечето месеци то надхвърля два пъти общия обем продадени бензин и газ, се посочва в анализа на данните.
Месечно у нас се зареждат между 170 и 220 млн. литра дизелово гориво, докато LPG и бензин са по равно - по 50-60 млн. литра.
От ИПИ отбелязват, че данните на НСИ не позволяват да се оцени делът на бизнеса в потреблението на горива, както и други икономически и демографски специфики. Даже и да приемем, че камионите и автобусите на дизел имат голяма роля, не можем да отречем огромния дял на превозните средства, които се движат на нафта - включително на фона на опасенията за нейната достъпност, а и на стремежа на ЕС да се откаже от МПС с такъв тип двигатели.
Още по темата
![]() |
1 | 2.0386 |
![]() |
1 | 2.31794 |
![]() |
10 | 3.93385 |
![]() |
100 | 5.46346 |
![]() |
1 | 1.80095 |
Последни новини
- 01:03 Под проливен дъжд Париж откри Олимпиадата
- 21:22 Хороскоп за събота, 27 юли 2024 г.
- 19:40 Илхан Кючюк се жали в ЕС за натиска върху депутатите от ДПС без Пеевски
- 19:28 Депутатите все пак излизат във ваканция - от 17 август
- 19:15 Kaĸ мaгнaтитe ĸaтo Mъpдoĸ ĸoнтpoлиpaт ĸoмпaнии, ĸoитo нe пpитeжaвaт
- 19:01 КРИБ: Компенсациите за тока са спасение за българската индустрия
- 18:49 Проф. Галин Цоков: Близо 11 млн лв. са осигурени за полярни изследвания в Антарктида
- 18:38 Георги Гергов ще обжалва решението на СГС за Пловдивския панаир