ЕК предлага високоскоростна линия София–Атина с пътуване за шест часа

ЕС и Свят 05.11.2025 18:11 Снимка: ДНЕС+

ЕК предлага високоскоростна линия София–Атина с пътуване за шест часа

Европейската комисия представи предложение за изграждане на мрежа от високоскоростни железопътни линии в Европейския съюз до 2040 г. В нея е включено и трасето София-Атина, предвиждащо пътуване с влак за около шест часа, вместо сегашните 13 часа и 40 минути. Новата линия ще поддържа скорости над 200 км/ч и е част от разширяването на Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T).

Според Европейската комисия проектът цели намаляване на въглеродните емисии, ограничаване на полетите на къси разстояния и подобряване на военната мобилност в рамките на ЕС. Предложението е представено на 5 ноември 2025 г. и ще бъде разгледано от Европейския парламент и Съвета на ЕС, пише БТА.

Новата инициатива потвърждава, че транспортният коридор Будапеща-София-Атина, известен като Коридор 8, запазва своето място в европейските планове. Според данни на Европейската агенция за железници (ERA), за модернизацията на българската част от трасето се очаква потенциално финансиране от около 1,2 млрд. евро. Euractiv отбелязва, че комисията интегрира съществуващите коридори в TEN-T (Трансевропейската транспортна мрежа), като добавя фокус върху бързи връзки за пътници.

Източник: ЕС/БТА

Проектът обхваща още пет основни високоскоростни връзки - Будапеща-Букурещ, Берлин-Копенхаген, Берлин-Виена-Прага, Париж-Мадрид-Лисабон и Мюнхен-Рим, както и балтийска линия между Естония, Латвия и Литва. Целта е 80% от пътуванията на разстояние под 500 км да бъдат прехвърлени от въздушен към железопътен транспорт до 2030 г.

ЕК предвижда и дигитални платформи за покупка на билети, както и втори пазар за използвани локомотиви и вагони, с цел намаляване на оперативните разходи на операторите.

По данни на Комисията железопътният сектор може да намали емисиите на CO₂ с около 1 млрд. тона годишно до 2040 г., както и трафика по пътищата с около 20%. Проектът е свързан с целите на ЕС за климатична неутралност до 2050 г., както и подобряване на военната мобилност.

Комисарката по транспорта Адрина Вълян заяви, че новите линии "ще осигурят по-бърза, по-свързана и по-устойчива Европа", като подчерта, че те имат както икономическо, така и стратегическо значение.

Според прогнозите на Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), линията София-Атина може да привлече до 2 млн. нови пътници годишно и да стимулира туризма и търговията в региона. Реализацията на проекта ще изисква инвестиции между 5 и 7 млрд. евро и значителни инфраструктурни подобрения.

Предложението на ЕК предстои да бъде обсъдено от Европейския парламент и Съвета на ЕС, като част от цялостната стратегия за TEN-T. Възможни са промени в сроковете и финансирането в зависимост от позициите на отделните държави членки.

Паралелно, ЕК предлага значителни инвестиции и в авиацията: 3 млрд. евро до 2027 г. за "чисти" синтетични горива, които ще намалят емисиите от полети с 70%, и 100 млрд. евро до 2035 г. за мащабно производство.

CHF CHF 1 2.10417
GBP GBP 1 2.2238
RON RON 10 3.84544
TRY TRY 100 4.04418
USD USD 1 1.70205