Министър Караджов с мерки за пътническите влакове: Климатици, бистро и безупречна чистота

България 02.06.2025 18:37 Снимка: ДНЕС+

Министър Караджов с мерки за пътническите влакове: Климатици, бистро и безупречна чистота

Всички влакове да се приведат в адекватно за пътуване състояние – подовете да бъдат почистени, прозорците измити, всякакви петна – премахнати. За това има пари, има и хора, които получават заплати, за да се грижат за чистотата

Министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов пътува с бързия влак от Мездра до София. Това той сподели в свой пост в социалните мрежи. 

По думите му той е констатирал множество проблеми. 

"Проблемите са ясни и дългогодишни. Те се видяха и при пътуването ми от Мездра до София с бързия влак, тръгващ от Варна. Впечатленията ми са смесени - има положителни неща, има изнервящи, има и вбесяващи", написа министърът.

Гроздан Караджов посочва, че по време на пътуването не е имало правостоящи пътници. Той обаче алармира за ниска хигиена в купетата.

"Чистотата на пода беше константна – под всякаква критика от първия до последния вагон. И цялата справедлива критика от страна на пътуващите се изсипва несправедливо върху влаковата бригада, които в случая нямат никаква вина, но са единствените с пряк контакт с недоволните", посочва министърът.

Влакът обаче е пристигнал на време, като са отчетени само 9 минути закъснение, което по думите му се дължи на ремонтни дейности. 

"Проблемът е, че 7 часа и половина за път от Варна до София е все още твърде много и времето трудно може да се съкрати съществено", написа той.

„Проблем е и трагичното състояние на гарите. Гара Мездра е ключова гара, но там дори няма тоалетна за пътниците. Или по-скоро има нещо с такъв надпис, което, слава Богу, е заключено, предвид вида му. Гара София-север е в долу-горе същото състояние.“, отбелязва Караджов.

Министърът на транспорта съобщи, че е разпоредил предприемането на мерки в следния порядък: 

1. Всички влакове да се приведат в адекватно за пътуване състояние – подовете да бъдат почистени, прозорците измити, всякакви петна – премахнати. За това има пари, има и хора, които получават заплати, за да се грижат за чистотата.

2. Във всеки влак за дълги разстояния да има служител на БДЖ, който да е отговорен за състоянието на вагоните преди потегляне на композицията. Поне един час преди тръгване на влака трябва да се осигури безупречна чистота, работата на климатиците, течен сапун в тоалетните, хартия и др.

3. Да има стюард, който да отговаря за чистотата по време на пътуването и да следи интериорът да не се цапа, драска или поврежда. В БДЖ работят достатъчно хора, за да може да се отдели персонал за това.

4. Към всеки бърз влак за дълги разстояния да има бистро. В момента БДЖ разполага с 10 такива вагона, които са достатъчни за покриване на тези линии.

5. Всички климатици във влаковете с вагони, снабдени с такива, трябва да работят нормално. Още повече, че на този тип вагони прозорците не се отварят. Факт е, че има и още един проблем - новозакупените стари вагони се нуждаят от модификация, за да работят у нас. Но е факт и че климатиците често не работят просто защото не са заредени с фреон.

6. Както направихме с обхода на линията София-Бургас, и по линията София-Варна ще бъдат идентифицирани участъци, където скоростта на влака е излишно намалена, за да можем да съкратим времето за пътуване. Радвам се, че с машинистите от влака, които от години пътуват по тези линии, имаме консенсус къде какво може да се направи.

7. НКЖИ трябва да ми даде до края на седмицата списък с гарите, на които не е правен ремонт последните 20 години, за да се види къде, какво и кога може да се направи, за да се подобри положението. Тук бързи резултати не можем да очакваме, заради липсващо финансиране, но все някога трябва да се почне.

CHF CHF 1 2.09001
GBP GBP 1 2.31843
RON RON 10 3.86619
TRY TRY 100 4.38985
USD USD 1 1.71775