България 10.05.2022 14:38 Снимка: ДНЕС+
Малките ученици срещат трудности с точните науки, големите пък "не виждали полза" от тях
Математиката е най-трудният предмет за учениците от V до X клас. По-малките определят като сложни също историята и географията, а по-големите - физиката и химията. Това показват резултатите от електронна анкета сред учениците, организирана от Министерството на образованието и науката (МОН) във връзка с прегледа на учебните програми от I до X клас.
В проучването доброволно и анонимно са участвали 5200 деца, съобщиха от образователното ведомство. 2184 от анкетираните ученици са достигнати чрез директна кореспонденция с ученическите съвети в училищата, а 3016 са се включили в проучването благодарение на Националния съвет на децата към Държавната агенция за закрила на детето.
Учениците са оценили степента на трудност за научаване на материалите отделните предмети, необходимостта и смисъла от придобитото знание, практическата му приложимост и метода на преподаване.
Най-смислена за петокласниците и шестокласниците е дисциплината "Човекът и природата". За най-сложна приемат математиката. Смятат, че тя развива мисленето, не са убедени, че ще им е полезна в живота. Трудно приемат прехода разделянето на "Човекът и обществото" към двата отделни учебни предмета "География" и "История", което според МОН говори за необходимост от засилване на синхрона в учебните програми между двете дисциплини в тези класове.
Подобен проблем има в VII клас при разделянето на "Човекът и природата" на "Химия" и "Физика".
От образователното министерство смятат, че инвестициите в създаване на STEM кабинети, проектното обучение и работата в групи могат да помогнат за преодоляване на тези трудности.
Голяма част от гимназистите (VIII-X клас) не осъзнават практическата полза от знанията по математика, български език и литература и физика. Те считат за важни и полезни географията и чуждите езици. Младежите с успех под много добър 5.20 по-трудно разбират смисъла на изучаваното в училище.
Учениците от първи гимназиален етап най-често искат материалът да бъде представян чрез практически примери и реални житейски ситуации. Нужно им е и повече време за упражнения, особено по математика.
Гимназистите признават опитите на своите учители да представят материала по разнообразен начин, за да бъде възприет по-добре, включително чрез използване на образователни платформи. Също като по-малките обаче и те отчитат като сериозен дефицит липсата на работа в групи и недостатъчното време за разбиране и затвърждаване на новите знания. Учениците рядко са ангажирани в проектни дейности по предмети с голям брой часове като български език и литература и математика. Почти всички отчитат, че са необходими повече упражнения.
Работни групи към МОН преглеждат учебните програми по всички общообразователни предмети, изучавани от I до X клас, като се проучват мненията на учители, ученици и родители.
Още по темата
CHF | 1 | 1.97959 |
GBP | 1 | 2.28624 |
RON | 10 | 3.93132 |
TRY | 100 | 5.59248 |
USD | 1 | 1.80078 |
Последни новини
- 21:11 Хороскоп за вторник, 21 май 2024 г.
- 19:35 Руски съд осъди трансджендър, боядисал косата си подобно на украинското знаме
- 19:21 Дългът на САЩ, който се превръща в заплаха за пазарите
- 19:06 ГДБОП разследва измама на клиенти на мобилен оператор с фалшиви договори
- 18:52 Започва придвижване на военна техника за учение край Хасково
- 18:40 Главчев възложи на ДАНС да провери казуса със Симеоновския лифт
- 18:25 Главният прокурор на Международния наказателен съд поиска ареста на Нетаняху
- 18:07 Излязоха верните отговори от матурите по избираем предмет