Караджов представи "най-важната реформа в обществения транспорт" от 25 г. пред НСОРБ

България 27.11.2025 17:44 Снимка: ДНЕС+

Караджов представи "най-важната реформа в обществения транспорт" от 25 г. пред НСОРБ

Правим най-важната реформа в обществения транспорт в България от половин век насам, заяви вицепремиерът и ресорен министър Гроздан Караджов за новия Закон за обществения транспорт. Той представи законопроекта пред Национално сдружение на общините в Република България (НСОРБ), съобщиха от пресцентъра на Министерството на транспорта и съобщенията (МТС).

По думите на Караджов от десетилетия се говори за национална транспортна схема, транспортен модел и единен билет, но никой освен него не е посмял да подхване такава реформа. "Крайно време е те да станат реалност", заяви той пред кметовете и ги увери, че новият закон е създаден с основен фокус върху пътника, а държавата и общините са само инструмент. Вицепремиерът посочи, че целта е удобство, достъпност и предвидимост за хората навсякъде в страната.

Той очерта и критичната транспортна картина в страната. По данни от общините 738 населени места нямат никакъв обществен транспорт - нито автобус, нито влак. В други 601 селища обслужването е неадекватно, не се спазват разписания, линиите са нередовни и липсват транспортни връзки. Адекватно транспортно обслужване имат само 61 населени места. "Това означава деца, които не могат да стигнат до училище, възрастни хора без достъп до лекар, хора, които не могат да ходят на работа, и цели села откъснати от света", коментира Караджов.

Той обясни, че причините за това са системни и са натрупани с години - разпокъсани закони за отделните видове пътнически транспорт, липса на единна схема от взаимосвързани разписания, недостатъчен контрол, липса на единен билет и синхронизация между общините и държавата, както и липса на ясни стандарти за качество. "Новият закон е създаден, за да поправи всичко това наведнъж", подчерта транспортният министър.

"За първи път виждаме да се предлага толкова модерен закон със социална насоченост, който поставя пътника в центъра. Нашите предложения са взети предвид и са отразени в текстовете на закона, като например превозите по заявка, за което многократно сме настоявали", каза ос своя страна изпълнителният директор на НСОРБ Силвия Георгиева. От сдружението са готови да участват в работните групи, които ще изработят подзаконовата нормативна рамка.

"Общините са основния партньор на държавата при планирането на обществения транспорт. С този закон вие вече ще имате по-ефективни инструменти за планиране, модел за междуобщински съюзи, ясни правила за тарифи и разписания, достъп до данни в реално време и възможност за интегриране на градските схеми с националната", каза още Гроздан Караджов пред кметовете.

Според него новият Закон за обществения транспорт премахва транспортната изолация на стотици населени места, създава удобство и предвидимост за пътуващия, дава на общините модерни инструменти и въвежда европейски стандарти за качество. "Това е закон за човешкото право да се движиш и за правото да живееш достоен живот, независимо къде се намираш", каза още транспортният министър.

CHF CHF 1 2.09381
GBP GBP 1 2.22861
RON RON 10 3.84219
TRY TRY 100 3.97964
USD USD 1 1.68941