Кап. Димитър Димитров представи Българската асоциация на морските капитани на два престижни форума в

България 27.06.2010 15:30

На 17 и 18 юни 2010 г. в Манила се проведе 36-тата годишна асамблея на Международната федерация на асоциациите на морските капитани (IFSMA). Домакин на асамблеята беше Филипинската асоциация на морските капитани (Society of Philippine Shipmasters) съвместно със Съюза на асоциираните офицери и моряци (AMOSUP) във Филипините. Мястото на асамблеята беше избрано не случайно. Обикновено годишните асамблеи на IFSMA се провеждат през месец май. Преместването на събитието през юни даде възможност на участниците в асамблеята да участват и в дипломатическата конференция на Международната морска организация (IMO) за изменение на Международната конвенция за обучение и вахтена служба на море (STCW), която се проведе също в Манила 21-25 юни 2010 г. IFSMA е консултативен член на IMO и по този начин като неправителствена организация дава мнение и участва в дискусиите по всички въпроси, засягащи морската индустрия, бидейки представител на най-високо стоящите в корабната йерархия моряци. Българската асоциация на морските капитани (БАМК) беше представена на двете събития от председателя на БАМК Димитър Димитров.

В отчетния доклад за последната година генералният секретар на IFSMA Роджър Макдоналд посочи идеята за обявяване на 2010 година като „Година на Моряка” („2010 – Year of the seafarers”) като израз на признателност към тежкия моряшки труд и повтори казаното от Генералния секретар на IMO Ефтимиус Митрополус, че моряците и моряшкия труд трябва да се признават и уважават. Под това мото на 26 юни 2010 г. непосредствено след дипломатическата конференция се проведе и семинар, съорганизатор на който беше IFSMA, в който взеха участие повече от 600 участника. По отношение на изпълнението на резолюциите от 35-тата годишна асамблея на IFSMA Рио де Жанейро 2009 Роджър Макдоналд посочи уведомяването на подкомитета на IMO за опасни и твърди товари и контейнери относно загрижеността на членовете на IFSMA за безопасността на корабните екипажи при влизане в затворени пространства, липсата на подходящо обучение, неизползването на предпазни средства и липсата на адекватни такива, липсата на обозначаване на затворените пространства по корабите и не загрижеността на мениджмънта на компаниите, както и предложението за внасяне на изменение в STCW в посока на подобряване на обучението и тренировките за влизане в затворени пространства.

Втората и третата резолюции, отнасяща се до е-навигацията (e-navigation) и часовете за работа и почивка на кораба, са основа на работата на вицепрезидента на IFSMA Бьорн Хааве в подкомитета на IMO за обучение и носене на ходова вахта (STW). По време на асамблеята делегатите обсъдиха темата за да може IFSMA да изрази своята позиция по отношение на подготвяните промени, внесени на конференцията за изменение на STCW. Федерацията не подкрепя предложенията за увеличаване на изключенията, при които могат да бъдат намалявани часовете за почивка на моряците, носещи ходова вахта и останалите, заети с корабна работа. Предвид на постъпилите предложения от страните от Европейския съюз за облекчаване на условията за време на почивка (по-малката почивка да може да се разделя на много малки периоди), предложението на Норвегия за намаляване на общия брой часове за почивка през седмицата и третото предложение, което се изразява във възможност за комплектоване на екипажа само с двама вахтени офицери на борда на кораба (вахта 6/6) IFSMA категорично заявява своята позиция срещу подобни промени в регламентирането на работното време.

Голямо внимание в доклада на генералния секретар на IFSMA беше отделено на темата за пиратските нападения. Проведени са срещи на ръководството на IFSMA със силите на Европейския съюз за борба с пиратството с централа в Нортууд, Великобритания, среща на секретариата с консултантски фирми, генералният секретар е представил виждането на организацията на семинар на морската индустрия по въпросите на пиратството в Портсмут. По време на годишната асамблея в Манила презентация по въпросите на пиратството направи генералният директор на фондация „One Earth Future” Робърт Хейууд. След историческа справка за възникване и развитие на пиратството през вековете той посочи положителните стъпки досега: Създаване на Наръчник на добрата практика в борбата с пиратството; Международен военен флот за охрана на търговските кораби; Резолюции на Съвета за сигурност на ООН; Криминализиране на действията на пиратите в редица национални законодателства и съдебно преследване на пленени пирати.

Сред действията, целесъобразността на които още се обсъжда са: Въоръжаване на корабите и екипажите – за – увеличава риска за пиратите, против – увеличава риск за екипажите, застраховката, отговорността; Забрана за плащане на откуп (предложение за промяна в законодателството на САЩ) – за - намалява възнагражденията за пиратите, против – прави екипажите безпомощни, обезсърчава пиратите да се отнасят добре с пленените екипажи, увеличава застраховките; Решаване на проблема на сушата – за – проблемът се разрешава по принцип, против – бавно, вече 20 години се правят опити за изграждане на държавността в Сомалия, но безуспешно;
Военни акции в пристанищата – убежища на пиратите – за – временно намалява вероятността от пиратски нападения в района, против – малък дългосрочен ефект, жертви, дестабилизира района, би предизвикало насилие от пиратите към вече взетите заложници.
Фондацията е автор на проекта „Океаните без пиратство”. Проектът дава идея за краткосрочни действия срещу пиратството в рамките на познаването и прилагането на най-добрите практики за борба с пиратството, последна версия от 26 юни 2010 г., затягане на военното присъствие в района за охрана на преминаващите търговски кораби и въвеждане на законодателни промени във всички страни, които да криминализират дейността на пиратите и да дадат възможност за криминално преследване на пиратите, когато бъдат заловени (по този начин е решен проблемът с робството в 19-ти век). Дългосрочните мерки включват създаване на работна група между правителства, неправителствени организации и посредници за намиране на трайно решение на проблема.

Специално място в доклада на генералния секретар на IFSMA беше отделено на добрата новина, свързана с промяна на законодателството в САЩ, относно арбитражните клаузи в чартърите – ако не е изрично упоменато, че арбитражът ще се състои в САЩ американските правосъдни органи нямат право да задължават страните по спора да разрешават арбитража там. На пръв поглед това е добро от гледна точка на корабособственици и чартьори, но от друга страна имайки предвид, че англо-американското законодателство се базира на съдебния прецедент това дава основание да се надяваме, че капитаните и екипажите при вина могат да не бъдат съдебно преследвани в САЩ, а евентуално в други страни.

В доклада бяха назовани новите членове на федерацията – асоциациите на капитаните на Нигерия, Австралия, Индия, Филипините. Впоследствие в рамките на дипломатическата конференция на IMO към IFSMA се присъединиха и Турция и Сингапур, с което практически се утвърждава присъствието на федерацията на всички континенти.

В презентацията на Марсел Ван ден Броек, представляващ обединената организация на капитаните от Великобритания и Холандия беше посочена опасността, която представлява азбеста и факта, че въпреки забраната му има и нови кораби, в които е използван азбест за изолация. Във връзка с опасността за здравето на моряците асамблеята прие резолюция, с която приканва IMO да приеме поправка към глава II на Международната конвенция за опазване на човешкия живот на море, с която изрично да се забранява използването на азбест дори за опаковка на резервни части
Предвид предстоящата дипломатическа конференция за приемане на изменения в STCW работещият от години в различни комитети на IMO настоящ вицепрезидент на IFSMA Бьорн Хааве от Норвегия разгледа въпроса за промяна в регламентирането на часовете за почивка на моряците. Има три принципни предложения за изменения на сега действащото положение: предложение на Либерия, Бахамските острови и други за даване на възможност част от часовете за почивка да бъдат разделяни на много малки периоди, с което се отваря врата за реално увеличаване на работните часове на моряците; предложение на страните от ЕС – в същия дух, но в по-благоприятна за моряците светлина; норвежко предложение, което е за премахване на изключенията от промяна в часовете за почивка.

След дискусии присъстващите делегати на асамблеята единодушно решихме да направим изявление, с което сме против всякакви занижения на критериите за почивка на моряците и всякакви изключения от регламентираните часове за почивка.

В дълбочина на асамблеята се разгледа проблема с липса на квалифицирани офицерски кадри, обучението, квалификацията и задържането на кадрите. Дискусията беше инициирана от участващия в събитието директор в INTERTANCO Фредрик Ларсон. Как проблемът се решава във Филипините видяхме нагледно при посещението на 19 юни 2010 г. в морската академия на Азия и Тихи океан за тържеството по случай дипломирането на випускниците от випуск 2010 г. Делегатите от IFSMA бяха посрещнати с голямо уважение и почит. За мое голямо учудване церемонията беше военна и изцяло съвпада с вече загубените традиции на българското ВВМУ „Н. Й. Вапцаров” – военна церемония, връчване на дипломите, парад, знамена, тържество с родителите и всичко това много добре организирано. При последвалото разглеждане на материалната база всички бяхме приятно изненадани от прекрасните условия, тренажорите последен модел, спонсорирани от Япония, Швеция и други държави с развита морска индустрия.
Годишната асамблея на IFSMA завърши с приемане на две изявления – по отношение инцидента с нефтената платформа Deepwater Horizon в Мексиканския залив и измененията в STCW – часове за почивка и четири резолюции – за пиратството, третиране на моряците след освобождаване от плен от пирати, набирането на екипажи на корабите и употребата на азбест.

На 21 юни 2010 г. в международния конгресен център в Манила беше официално открита Международната дипломатическа конференция 2010 г. за приемане на изменения в Международната конвенция за обучение и вахтена служба на море 1978, както е изменена 1995 г. от Генералния секретар на IMO адмирал Ефтимиус Митрополус съвместно с вицепрезидента на Филипините г-н Мануел Кастро.

Присъстваха делегации от повечето страни, членки на IMO. За съжаление сред малкото страни, членки на IMO, не присъствали на конференцията, е България. По ирония на съдбата до празното място на нашата страна стоеше празно и мястото на Камбоджа. Една до друга стояха табелите на страната, чиито моряци бяха на кораба „Хера”, които загинаха при потъването на кораба и страната, под чиито флаг плаваше този кораб. Но и двете страни нямаха представители на този толкова важен за моряците форум – вероятно съвпадението е случайно. Причината за избора на Филипините за домакин на конференцията генералният секретар вижда във факта, че 25 % от световния флот се управлява от филипински моряци.

Последваха пет дни на напрегната работа на всичките около 1000 участници, съпроводени от отлична организация от страна на страната домакин, както и изключителни съпътстващи мероприятия, които дадоха възможност за неформален обмен на информация и дискусия както на работата на конференцията, така и на други проблеми на морската индустрия. Домакините се постараха в рамките на малкото време да покажат своята история, култура и самобитност без натрапчивост, като в същото време направиха широка реклама както на страната, така и на местната морска индустрия и особено на големия потенциал на Филипините да снабдява добре подготвени кадри за световното корабоплаване.

Съгласно правилата на IMO бяха избрани председател на конференцията – г-н Нийл Ферер от Филипините и председател на Комитета по безопасност на море към IMO (Maritime Safety Committee), пет заместник председатели от Антигуа и Барбуда, Ливан, Кот д’Ивоар, Индия и Италия, Комитет на пленарната зала с председател адмирал Питър Брейди от Ямайка, двама заместник председатели –първи от Холандия (с когото в разговори установихме, че по различно време сме били на един и същ кораб, капитан Сибранд Хасинг е бил старши помощник капитан на кораба “Water Dragon”, на който аз бях старши помощник капитан десет години по-късно през 2000-та година под името „Пловдив”) и втори от Китай, Комитет по проекторешенията на конференцията с председател г-жа Мейде Медина от САЩ и членове от делегациите на Аржентина, Австралия, Китай, Франция, Иран, Русия, Испания и САЩ, както и Комитет по пълномощията с председател г-н Ливан Чичинадзе, Директор на Грузинската морска администрация и водач на делегацията на Грузия и членове от Ирландия, Нигерия, Панама и Тайланд.

На конференцията присъстваха като наблюдатели Международната организация на труда (ILO), Европейската Комисия, Лигата на арабските държави, както и редица професионални и профсъюзни организации като Международната морска камара (ICS/ISF), Международния транспортен профсъюз (ITF), Балтийската и международна морска организация на чартьорите (BIMCO), Международния морски форум на нефтените компании (OCIMF), Международната асоциация на собствениците на нефтени платформи (IADC), други професионални организации сред които и Международната федерация на асоциациите на морските капитани, от чиято делегация беше и българският представител на конференцията капитан Димитър Димитров, председател на Българската асоциация на морските капитани.
В пленарна зала и в работата на няколкото работни групи бяха обсъдени и дискутирани предложените изменения както в самата конвенция, така и в Кодовете А и В.

Основните промени в конвенцията засягат регламентирането на часовете за почивка на моряците и медицинските стандарти. Бяха проведени сериозни и продължителни дискусии в пленарната зала, като мненията на всички делегати се консолидираха около две гледни точки – тази на ЕС за по-голяма гъвкавост при дефиниране на работните часове с даване на възможност за изключения от задължителните часове за почивка и норвежкото предложение, което по принцип също предполага известна, но по-малка гъвкавост. С цел постигане на консенсус беше формирана работна група, в работата на която активно участие взе IFSMA. След полудневни обсъждания и дипломатически совалки между делегациите на Норвегия, Швеция, ЕС, САЩ, Маршалски острови беше постигнато съгласие по компромисен вариант, който да бъде приет с консенсус в пленарна зала. Така се стигна до заключителния текст, който предполага нормално часовете за почивка на моряците да бъдат най-малко 77 за седмица, като се допускат следните изключения: часовете за почивка могат да бъдат намалявани, но да не бъдат по-малко от 70 за кой да е последователен 7-дневен период; такива изключения са разрешени за не повече от два последователни седмични периода, като интервалите между такива периоди следва да са два пъти по-големи от самите периоди; дневните часове за почивка могат да бъдат разделени на не повече от три периода, единият от които да не е по-малък от 6 часа, никой от другите периоди не трябва да е по-малък от един час, интервалите между периодите на почивка не трябва да са по-големи от 14 часа и такива изключения не могат да бъдат прилагани за повече от два 24-часови периода.

Медицинските стандарти за моряците са заложени принципно в Международната трудова конвенция от 2006 г. С промените в конвенцията за обучение и вахтена служба на море тези принципи ще бъдат заложени в националните законодателства на страните. Изисква се лекарите/ екипите от лекари, които преглеждат моряци, да бъдат одобрени, което ще изисква те да са запознати с изискванията на STCW и по този начин осигурява всички моряци, плаващи по цял свят да бъдат преглеждани и освидетелствани по един и същи начин, като в същото време се отчитат специфичните национални особености.

Значимите промени засягат програмите за офицери – намаляването на часовете по астрономия за сметка на увеличаване на подготовката по е навигация и въвеждане на задължително обучение относно електронните карти. Има изцяло нови правила за подготовка на електромеханици и засилване на практическата насоченост при подготовката на инженерите и диагностиката. В подготовката на управленския състав се изисква задължителна подготовка по управление на ресурсите. За всички основни курсове по безопасност (противопожарна подготовка, търсене и спасяване, медицинска помощ, оцеляване на море) съгласно измененията ще се изисква 5-годишен опреснителен курс. В националните законодателства се предполага, че промените в конвенцията ще влязат в сила от 2017 г.

На конференцията бяха приети 17 резолюции, като в една от тях 2010 г. беше единодушно официално обявена за година на моряка (2010 - Year of the seafarer), a 25 юни в бъдеще ще бъде Международен ден на моряка. Международната морска организация призова всички страни членки да въведат това в националните си законодателства.

На 26 юни 2010 г. се проведе семинар на тема „2010 година – година на моряка”. Семинарът се откри от президента на IFSMA Кристер Линдвал в присъствието и с участието на генералния секретар на IMO адмирал Митрополус, министъра на труда на Филипините г-н Марианито Роке. В семинара участваха повече от 600 участници – членове на международни организации, капитани и моряци от цял свят, кадети от местни морски училища. В семинара бяха разгледани най-значимите за морската индустрия теми в рамките на три сесии. На първата сесия, председателствана от президента на IFSMA кап. Кристер Линдвал, г-н Нийл Ферер, Председател на Комитета по безопасност на море (IMO MSC) разгледа въпроса за безопасността и сигурността, като подчерта, че те не бива да бъдат принасяни в жертва за излизане от икономическата криза, прилагането на новите стандарти на Международната асоциация на класификационните организации (IACS) – Goal Based Standards, ролята на IMO в борбата с пиратството и факта, че при разглеждането на този въпрос в Съвета за сигурност към ООН генералния секретар на IMO адмирал Митрополус е присъствал и е изразил мнението на морската индустрия.

Тим Уилсон, Председател на глобалната мрежа за обучение и квалификация ГЛОБАЛМЕТ, представи промените в Международната конвенция за обучение и вахтената служба на море, които вече бяха детайлно разгледани по-горе.
От името на Международната федерация на корабособствениците презентация по отношение на промените в медицинските стандарти за моряците направи г-жа Натали Шоу. В допълнение на гореизложените основни промени в STCW тя уведоми участниците, че за прилагане на тези нови медицински стандарти ще има препоръки, разработени съвместно от IMO и ILO.

За новите предизвикателства пред агенциите за наемане на моряци във връзка измененията в STCW представяне направи г-н Енрике Маркес от Филипините. Той отново изтъкна целта, която Филипините са си поставили като държава, да снабдяват в близко бъдеще 40 процента от моряците за световния флот. Показан беше кратък рекламен филм, който дава историята на създаването и утвърждаването на филипинските моряци като основна работна сила на пазара на труда в морското корабоплаване. И всичко това е направено за 40 години.
Една от професионалните организации със значимо място сред морските неправителствени организации е Nautical Institute, който е неправителствена организация на капитани и главни механици. Ръководителят на делегацията на института капитан Джон Дикинсън, запозна участниците в семинара с разработената от института схема за непрекъснато професионално развитие (Continuous professional development), в основата на която е постоянното обучение и квалификация. Тази схема е средство за всеки мореплавател да си направи равносметка за това, което е постигнал и на базата на това да направи планове за бъдещото си развитие.

Втората сесия на семинара се председателстваше от президента на Nautical Institute Джеймс Робинсон. Тема на сесията беше човешкия фактор и факторите за осигуряване на добри условия за работа на море. Първата и втората презентации дадоха обща представа за Международната трудова конвенция 2006 г. и перспективата за професионална кариера пред моряците, както и кратко представяне на Международната организация на труда (ILO) – лектори г-н Дани Апаве – специалист от ILO и кап. Майк Мърфи – специалист от Комитета по морска безопасност към Международната транспортна федерация (ITF). Предизвикателствата пред капитаните бяха представени от кап. Виктор Прадо, председател на асоциацията на капитаните на Филипините (Society of Philippine Captains) с акцент на криминализиране на действията на морския капитан. Темата беше продължена от кап. Роджър Макдоналд, генерален секретар на IFSMA. Между другите резултати от анализа на дейността на капитана кап. Макдоналд изтъкна умората като фактор за много от инцидентите, които впоследствие предизвикват криминално преследване. Кап. Бьорн Хааве, вицепрезидент на IFSMA разгледа умората в светлината на проведено изследване в Италия и Великобритания относно инциденти в рамките на последните 25 години, което показва, че 12 % от инцидентите завършват със смърт и основна причина за това е преумората.

Третата сесия под председателството на Джордж Хойт, основател на информационната система в морския сектор Newslink, обобщи мненията на повечето от големите организации на корабособственици, а именно BIMCO – Арон Сьоренсен, INTERCARGO – Роб Ломас, INTERTANCO – Фредрик Ларсон относно търсенето и предлагането на офицери в морския сектор. Изследване и прогноза на BIMCO показва, че разликата между търсене и предлагане от 10 000 квалифицирани офицери през 2005 г. ще се увеличи до 21 000 в 2012 г. Г-н Ларсон отбеляза, че действието на Международната трудова конвенция 2006 г. ще се осъществи чрез инструментите на IMO, т.е. чрез последните изменения в STCW (изменения „Манила”). За танкерната индустрия особено важна е част V, която изисква различно и специфично обучение за моряците, плаващи на танкери, химикаловози и газовози. В тази връзка INTERTANCO е създал стандарт за обучение на корабни офицери за танкери, който е препоръчителен, но се използва и е задължителен за корабите на компаниите от организацията. Проблемите на прилагането на новите инструменти на IMO бяха повдигнати в презентацията на кап. Куба Зимански, генерален секретар на Интермениджър. Той отбеляза, че корабособствениците ще осигурят корабите си да отговарят на новите изисквания. Проблемът в повечето случаи идва от факта, че при проверки от различни проверяващи организации интерпретацията на новите правила е различна и често за едно действие корабът е поощряван в едно пристанище и глобяван в друго. За да се спаси от това, капитанът, корабният мениджър трябва да се обучава постоянно, да се подготвя.

Оценявайки проведените последователно изключително важни за бъдещото развитие на морската индустрия форуми следва да признаем големите темпове, с които се развива обучението на кадри в Югоизточна Азия, големите инвестиции от страна на водещи световни морски компании в този регион и загубата на позиции от страните от Източна Европа. С резултатите от трите форума, участието на Българската асоциация на морските капитани и произтичащите от това промени в българското законодателство и българската морска политика ще бъдат запознати отговорните държавни институции и се надяваме в бъдеще да имаме по-активно участие на България в международното морско законотворчество. България има своя проф. Янков, но трябва да се търсят негови последователи.

CHF CHF 1 2.07736
GBP GBP 1 2.291
RON RON 10 3.8881
TRY TRY 100 4.28061
USD USD 1 1.69851