България 30.09.2022 14:11 Снимка: ДНЕС+
Институтът за пътна безопасност: По пътищата ни се разиграва „руска рулетка“
По българските пътища се разиграва т.нар. игра „руска рулетка“. Никой не знае в кой момент ще бъде пометен от дрогирано пияно камикадзе. Няма никакво значение дали спазваш или не правилата. Свидетели сме на институционално безсилие. Такъв извод правят от Института по пътна безопасност (ИПБ) и допълват:
Преди няколко дни МВР обяви, че създава работна група за поредната промяна на закона, внушавайки ни, че организационни проблеми могат да бъдат решени с правни инструменти. Института за пътна безопасност с десетки свои анализи и становища е предупреждавал институциите, че с кризисен пиар чрез телевизионни акции и симулирайки загриженост, проблема се задълбочава, но не се решава. За пореден път ще предоставим данни за генезиса на проблема „дрогирани водачи“.
През 2014 година осъдените шофьори с употреба на наркотици и алкохол с над 1,2 промила са 3957 души. През 2016 те стават 5764, което е с повече от 30%. При внимателен анализ на поведението на институциите в този период не се констатира различно поведение. Единствената промяна, която е извършена от загрижени депутати и представители на неправителствени организации е да се завиши наказанието за дрогирани шофьори от пробация на условна присъда, без да е извършена оценка на въздействието на тази мярка. За съжаление тези добри намерения от страна на законодателя създават предпоставка по българските пътища да се кара след употреба на наркотици и алкохол безнаказано. Това е така, защото макар и по-тежко при наказанието условна присъда се разчита единствено на съвестта на осъдения да се поправи. Докато при пробация се задействат държавните механизми за превъзпитание, включително и полагането на безвъзмезден труд до 320 часа годишно. Всички адвокати, прокурори и съдии знаят, че осъдените предпочитат условната присъда пред пробацията. За съжаление на българските граждани след тази промяна и системното пренебрегване от страна на контролните органи да санкционират т. нар. маловажни нарушения по ЗДвП, риска да загинеш от дрогиран шофьор нараства с 200% към средата на 2022 година.
Според ИПБ, МВР трявба да започне проактивно да санкционира маловажните нарушения. Шофьорите преди да започнат да се дрогират, извършват множество маловажни нарушения и като видят, че им се разминава наказанието, чак тогава започват да карат с превишена скорост и да употребяват алкохол и наркотици. Неефективният контрол на скоростта, дава увереност на шофьорите, че и алкохола и наркотиците също ще им се разминат. И това е факт, защото контрола за наркотици и алкохол от страна на МВР е широкообхватен само след обществен натиск и то за кратко.
Според тях е важно създаването на механизми за ограничаване на корупцията сред служителите си и това да е постоянен процес.
Необходимо е да се създаде ново законодателство, следващо доктрината „Джулиани“. Института за пътна безопасност е разработил цялостна концепция, изследвайки и адаптирайки международният опит за не допускане на системните нарушители по пътищата на България. Статистиката показва, че във всички случаи при употреба на алкохол и наркотици от страна на шофьорите, преди това те са извършили множество нарушения по ЗДвП.
Още по темата
CHF | 1 | 2.00269 |
GBP | 1 | 2.28725 |
RON | 10 | 3.9325 |
TRY | 100 | 5.59629 |
USD | 1 | 1.80911 |
Последни новини
- 21:31 Пеканов закова Радан Кънев: В последните 9 месеца няма нито един транш от Плана за възстановяване
- 21:24 Хороскоп за петък, 29 март 2024 г.
- 19:33 Предлагат агресията да стане основно престъпление срещу мира в Наказателния кодекс
- 19:23 Латвийският външен министър подава оставка, искат да разследват разходите за пътуванията му
- 19:14 14-годишното момче с тротинетка е с опасност за живота след сблъсък с кола в Русе
- 19:06 Boeing увеличава производството на дронове
- 18:57 Андролова: ПП на всяка цена искаха енергетиката, защото имат недовършени схеми
- 18:46 Защо котките имат плешиви петна пред ушите?