Има вече досъдебно производство за инцидента с лифта
България 12.06.2013 09:43
Софийската районна прокуратура вече е образувала досъдебно производство срещу неизвестен извършител заради неделния инцидент с Драгалевския лифт, при който пострадаха деца, информира БТА.
Досъдебното производство се води за причинена средна телесна повреда поради незнание или немарливост. Назначени са експертизи, започнали са и разпити на свидетели, обясняват от Софийската районна прокуратура.
При инцидента на 9 юни пострадаха три деца, едното от които остана за наблюдение в "Пирогов".
Основната версия за инцидента на собственика на съоръжението - "Витоша ски", е саботаж
Проверката на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор агенцията приключи в понеделник.
Според информацията на БТА, която цитира Юлиан Иванов, ръководителя на главна дирекция "Инспекция за държавен технически надзор" в Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, разхлабено съединение на хващач (устройство, което придържа седалките към въжето) е причина за инцидента с лифта.
Досега подобна техническа неизправност не се е случвала, посочва Иванов.
Тези съединения подлежат на контрол в началото на всеки сезон, освен това съоръженията ежедневно се наблюдават и проверяват от обслужващия персонал. Тяхно задължение е да вписват резултатите от проверките в специализиран дневник, уточни Иванов.
Последният контрол е направен в началото на този зимен сезон, така че не може да бъде констатирано административно нарушение, извършено от ползвателя на линията, каза Иванов.
Поддържаме лифта в състояние, в което да работи, да бъде изправен, според изискванията в България, казва Радослав Пеев, началник сектор "Писти и машинен парк" във "Витоша ски".
Ето какво още казва той:
- Вече минаха два дни, изясни ли се каква е причината за инцидента в неделя на Драгалевския лифт, при който пострадаха три деца?
- Отхлабен е болт и това е причината да приплъзне хващача. Ежедневно проверяваме тези хващачи. Няма как този хващач да е бил разхлабен и да работи до четири без десет. Логично е, ако е бил разхлабен, това да се случи още в началото на деня. Имаше един интервал, малко преди случая, на градушка, когато лифтът е спрял. Може тогава някой да го е направил, просто недоумяваме. Чакаме решението на полицията.
- Имате ли някакви подозрения кой може да го е направил?
- Не. Най-вероятно хората, които чупят прожектори, които запалиха долната станция на влека на Ветровала, които на Рилските езера направиха опит за рязане на въжето. Тази група от хора.
- Кога очаквате резултати от прокуратурата и МВР?
- Не мога да кажа. В понеделник взеха хващача за изследвания и експертиза, тъй като видно имаше деруги по главата на болта, а ние използваме специални ключове, които не нараняват главата на болта. Тепърва ще правят експертиза.
- Имате ли достатъчно средства да ремонтирате този лифт, има ли възможност той да се реновира, за да се избегнат такива инциденти?
- Какво означава да се реновира? Поддържаме го в състояние, в което да работи, да бъде изправен, според изискванията в България. Има Наредба №24, която определя правилата и нормите, по които всички лифтови съоръжения в цялата държава работят, включително асансьорите.
Придържаме се към тази наредба. Преминаваме всички прегледи, които са задължителни от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор. По наредба е минимум веднъж годишно. Отделно ние извършваме два пъти годишно, тъй като работим и зиме и лете с туристи.
Правим и ежедневна проверка на хващачите на столчетата и правим всичко възможно този лифт да работи. Естествено няма нищо по-хубаво от новото. Новите лифтови съоръжения ще бъдат на австрийска фирма.
- Имахте проект за нов лифт, той не мина екологична оценка, имате ли намерение да го възобновите след този инцидент?
- Не сме спрели работа по проекта. Юристът трябва да ви каже докъде точно са стигнали процедурите. Екооценката върна министър Нона Караджова. Надяваме се възможно най-скоро нормативната уредба да бъде така направена, че не само на Витоша, но и във всички останали курорти да могат да се подновяват лифтовете, без да има невероятни протести от страна на т.нар. екозащитници. И лифтовете, както в цяла Европа да бъда подменяни с нови, модерни.
- МОСВ има ново ръководство, смятате ли да внесете отново проекта за нов лифт?
- Тези неща трябва да каже юристът. Не сме се отказали от обновяване на ски зоната, желаем го повече от всички, тъй като е недопустимо да се возим на съоръжения, на които са се возили баба ми и дядо ми, след това моите родители, сега аз. Не искам и моето дете също да се вози на тези съоръжения на 60 и кусур години.
Да, те са поддържани, но не отговарят на никакви норми и стандарти от модерна гледна точка.
Всеки българин желае да кара нова и модерна кола. Разбира се това е въпрос на възможности, но виждате колко трабанти и москвичи се карат в момента. Лифтовете са на тяхната възраст.
Тома Белев, бивш директор на Природен парк "Витоша" и настоящ председател на Асоциацията на парковете в България,
определи като невероятни версиите за саботаж
Белев изрази надежда собственикът на лифта да намери необходимите средства и да го подмени с нов, както и отдавна неработещия Княжевски лифт.
"Като човек, който от десетилетия е свързан с природния парк, ми е трудно да си представа как някой служител на собственика на лифта би тръгнал да прави подобно нещо. Драгалевският лифт е туристически и е обвързан много малко с ползването на ски пистите", коментира Белев версията за саботаж.
Според него вариант за действие от конкурент е също толкова невероятен. Най-близкият конкурент за тази дестинация е Столична компания за градски транспорт, но двете фирми нямат практическо съревнование, коментира природозащитникът.
Предположението за действие на еколози е също малко вероятно, тъй като планът на "Витоша ски" за ново строителство край Алеко е с отменена екологична оценка и оценка за съвместимост с НАТУРА 2000 още преди четири години, припомни Белев.
"Явно самият инвеститор е забравил този си проект, защото ако искаше да продължи процедурата за четири години щеше да направи нова оценка и да я подложи на обществено обсъждане. В този смисъл даже и за най-крайните природозащитници липсва актуален мотив за подобно действие", заяви екоактивистът.
Като интересна Тома Белев определи версията за неадресиран саботаж, представена от собственика на лифта. Според еколога е трудно да се възприеме, че в движение някой би се изкачил по държача на собствената си седалка и
с ключ би развил болт, който го спасява да не падне
"Неделният ден довежда хиляди посетители в парка, включително по пътеките под лифта, както и ползватели на самото съоръжение. Една подобна самоубийствена акция няма как да остане незабелязана от тях", коментира Белев.
Маршрутът Драгалевци - Бай Кръстьо - Голи връх - Платото - Златните мостове - Копитото - Княжевски лифт - Княжево беше най-натоварения и много любим на поколения софиянци.
Сега Дирекцията на парка получи от оперативна програма "Околна среда" достатъчно средства за ремонт на алеите, но остава задачата за възстановяване на Княжевския лифт и безаварийно ползване на Драгалевския, посочи Белев.
Така стотиците хиляди любители на планината ще могат отново да посещават високата й част, ползвайки публичния транспорт, добави той.
Ако собственикът на лифта е затруднен да направи тези инвестиции, не е лошо да се помисли дали продажбата на "Въжени линии" от Столична община не може да се преразгледа и общината да върне собствеността си върху тази част от електрическия градски транспорт, за който има достатъчно средства по европейските програми, каза още Белев. /vesti.bg
Досъдебното производство се води за причинена средна телесна повреда поради незнание или немарливост. Назначени са експертизи, започнали са и разпити на свидетели, обясняват от Софийската районна прокуратура.
При инцидента на 9 юни пострадаха три деца, едното от които остана за наблюдение в "Пирогов".
Основната версия за инцидента на собственика на съоръжението - "Витоша ски", е саботаж
Проверката на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор агенцията приключи в понеделник.
Според информацията на БТА, която цитира Юлиан Иванов, ръководителя на главна дирекция "Инспекция за държавен технически надзор" в Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, разхлабено съединение на хващач (устройство, което придържа седалките към въжето) е причина за инцидента с лифта.
Досега подобна техническа неизправност не се е случвала, посочва Иванов.
Тези съединения подлежат на контрол в началото на всеки сезон, освен това съоръженията ежедневно се наблюдават и проверяват от обслужващия персонал. Тяхно задължение е да вписват резултатите от проверките в специализиран дневник, уточни Иванов.
Последният контрол е направен в началото на този зимен сезон, така че не може да бъде констатирано административно нарушение, извършено от ползвателя на линията, каза Иванов.
Поддържаме лифта в състояние, в което да работи, да бъде изправен, според изискванията в България, казва Радослав Пеев, началник сектор "Писти и машинен парк" във "Витоша ски".
Ето какво още казва той:
- Вече минаха два дни, изясни ли се каква е причината за инцидента в неделя на Драгалевския лифт, при който пострадаха три деца?
- Отхлабен е болт и това е причината да приплъзне хващача. Ежедневно проверяваме тези хващачи. Няма как този хващач да е бил разхлабен и да работи до четири без десет. Логично е, ако е бил разхлабен, това да се случи още в началото на деня. Имаше един интервал, малко преди случая, на градушка, когато лифтът е спрял. Може тогава някой да го е направил, просто недоумяваме. Чакаме решението на полицията.
- Имате ли някакви подозрения кой може да го е направил?
- Не. Най-вероятно хората, които чупят прожектори, които запалиха долната станция на влека на Ветровала, които на Рилските езера направиха опит за рязане на въжето. Тази група от хора.
- Кога очаквате резултати от прокуратурата и МВР?
- Не мога да кажа. В понеделник взеха хващача за изследвания и експертиза, тъй като видно имаше деруги по главата на болта, а ние използваме специални ключове, които не нараняват главата на болта. Тепърва ще правят експертиза.
- Имате ли достатъчно средства да ремонтирате този лифт, има ли възможност той да се реновира, за да се избегнат такива инциденти?
- Какво означава да се реновира? Поддържаме го в състояние, в което да работи, да бъде изправен, според изискванията в България. Има Наредба №24, която определя правилата и нормите, по които всички лифтови съоръжения в цялата държава работят, включително асансьорите.
Придържаме се към тази наредба. Преминаваме всички прегледи, които са задължителни от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор. По наредба е минимум веднъж годишно. Отделно ние извършваме два пъти годишно, тъй като работим и зиме и лете с туристи.
Правим и ежедневна проверка на хващачите на столчетата и правим всичко възможно този лифт да работи. Естествено няма нищо по-хубаво от новото. Новите лифтови съоръжения ще бъдат на австрийска фирма.
- Имахте проект за нов лифт, той не мина екологична оценка, имате ли намерение да го възобновите след този инцидент?
- Не сме спрели работа по проекта. Юристът трябва да ви каже докъде точно са стигнали процедурите. Екооценката върна министър Нона Караджова. Надяваме се възможно най-скоро нормативната уредба да бъде така направена, че не само на Витоша, но и във всички останали курорти да могат да се подновяват лифтовете, без да има невероятни протести от страна на т.нар. екозащитници. И лифтовете, както в цяла Европа да бъда подменяни с нови, модерни.
- МОСВ има ново ръководство, смятате ли да внесете отново проекта за нов лифт?
- Тези неща трябва да каже юристът. Не сме се отказали от обновяване на ски зоната, желаем го повече от всички, тъй като е недопустимо да се возим на съоръжения, на които са се возили баба ми и дядо ми, след това моите родители, сега аз. Не искам и моето дете също да се вози на тези съоръжения на 60 и кусур години.
Да, те са поддържани, но не отговарят на никакви норми и стандарти от модерна гледна точка.
Всеки българин желае да кара нова и модерна кола. Разбира се това е въпрос на възможности, но виждате колко трабанти и москвичи се карат в момента. Лифтовете са на тяхната възраст.
Тома Белев, бивш директор на Природен парк "Витоша" и настоящ председател на Асоциацията на парковете в България,
определи като невероятни версиите за саботаж
Белев изрази надежда собственикът на лифта да намери необходимите средства и да го подмени с нов, както и отдавна неработещия Княжевски лифт.
"Като човек, който от десетилетия е свързан с природния парк, ми е трудно да си представа как някой служител на собственика на лифта би тръгнал да прави подобно нещо. Драгалевският лифт е туристически и е обвързан много малко с ползването на ски пистите", коментира Белев версията за саботаж.
Според него вариант за действие от конкурент е също толкова невероятен. Най-близкият конкурент за тази дестинация е Столична компания за градски транспорт, но двете фирми нямат практическо съревнование, коментира природозащитникът.
Предположението за действие на еколози е също малко вероятно, тъй като планът на "Витоша ски" за ново строителство край Алеко е с отменена екологична оценка и оценка за съвместимост с НАТУРА 2000 още преди четири години, припомни Белев.
"Явно самият инвеститор е забравил този си проект, защото ако искаше да продължи процедурата за четири години щеше да направи нова оценка и да я подложи на обществено обсъждане. В този смисъл даже и за най-крайните природозащитници липсва актуален мотив за подобно действие", заяви екоактивистът.
Като интересна Тома Белев определи версията за неадресиран саботаж, представена от собственика на лифта. Според еколога е трудно да се възприеме, че в движение някой би се изкачил по държача на собствената си седалка и
с ключ би развил болт, който го спасява да не падне
"Неделният ден довежда хиляди посетители в парка, включително по пътеките под лифта, както и ползватели на самото съоръжение. Една подобна самоубийствена акция няма как да остане незабелязана от тях", коментира Белев.
Маршрутът Драгалевци - Бай Кръстьо - Голи връх - Платото - Златните мостове - Копитото - Княжевски лифт - Княжево беше най-натоварения и много любим на поколения софиянци.
Сега Дирекцията на парка получи от оперативна програма "Околна среда" достатъчно средства за ремонт на алеите, но остава задачата за възстановяване на Княжевския лифт и безаварийно ползване на Драгалевския, посочи Белев.
Така стотиците хиляди любители на планината ще могат отново да посещават високата й част, ползвайки публичния транспорт, добави той.
Ако собственикът на лифта е затруднен да направи тези инвестиции, не е лошо да се помисли дали продажбата на "Въжени линии" от Столична община не може да се преразгледа и общината да върне собствеността си върху тази част от електрическия градски транспорт, за който има достатъчно средства по европейските програми, каза още Белев. /vesti.bg
CHF | 1 | 2.10939 |
GBP | 1 | 2.35062 |
RON | 10 | 3.92997 |
TRY | 100 | 5.43683 |
USD | 1 | 1.87844 |
Последни новини
- 17:19 Италия и Япония укрепват сътрудничеството в отбраната
- 17:06 Над 50% ръст на домашното насилие отчита МВР
- 16:54 CNN: Нетаняху одобри принципно прекратяването на огъня в Ливан
- 16:41 КСБ: Прекратяването на подхода "инженеринг" обслужва частни интереси
- 16:29 Странната история на медицинските хеликоптери
- 16:17 НАТО зове бизнеса да се готви за военен сценарий
- 16:05 "Монд": Европа се върна към идеята да изпрати войски в Киев
- 15:56 Яков Кедми: Слушайте Путин! Украйна може да престане да съществува още през 2025 г.