България 11.05.2024 15:54 Снимка: ДНЕС+
Има ли нужда от европейска директива за дейността на инфлуенсърите?
Най-активни в онлайн пазаруването в България са от поколенията Y и Z
Българските потребители стават по-образовани за правата си при онлайн покупки и отделят повече време да се запознаят с различните предложения и търговци на пазара. От ползвателите на интернет в България близо 70%, или 3,3 млн. души, са пазарували онлайн през второто полугодие на 2023, показват последните данни. С разширяването на онлайн търговията има и ръст на нелоялни търговски практики и фалшиви сайтове-двойници, а регулаторите трябва да се замислят за по-силна защита за потребителите, особено в социалните мрежи. Това коментира Габриела Руменова, създател на онлайн платформата "Ние потребителите", в предаването "Бизнес старт".
"Дигиталният пазар непрекъснато се развива и представя нови предизвикателства пред всяка една от страните, които се намират на него. Добре е законодателството да бъде осъвременявано, като в момента се обръща внимание на изкуствения интелект и дейността на инфлуенсърите, които стават все по-голяма част от избора на потребителите, особено на най-младото поколение."
Франция вече въведе закон за инфлуенсърите, който покрива и техните агенти, и забранява рекламата на тютюнопушене, пластична хирургия, и налага изричното упоменаване, че нещо е платена публикация, каза Руменова.
Вече се дискутира да има директива за инфлуенсърите на ниво ЕС, за да е ясно за потребителите, че съдържанието от известни личности е резултат на платено партньорство, добави тя.
Най-активни в онлайн пазаруването в България са от поколенията Y и Z - родените в последните десетилетия на 20-и век и първите години на 21-и век. Тези поколения са и най-активните в интернет като цяло, коментира Руменова.
Цената оказва много голямо влияние за решението за покупка, като все повече потребители вече сравняват каква е крайната цена, която ще платят, а не се ориентират само по обявените намаления, каза Руменова.
"През годините честният бизнес в България успя да отгледа лоялни клиенти, които планират своите покупки, а не разчитат на импулс, защото са видели дадена реклама в социалните мрежи. Точно в тези случай най-често се стига до някаква измама или злоупотреба с лични данни."
Този вид потребители са най-добре запознати с какви права разполагат при онлайн търговията, но има случаи на нелоялни търговци, които се опитват да ограничат законовите им права. Такива нарушения най-много включват неспазване на регулациите за връщане или замяна на стока.
"Коректният бизнес така става жертва на нелоялна конкуренция и е добре да изисква както от контролния орган, така и от нечестния бизнес, нещата да се урегулират."
Още по темата
CHF | 1 | 2.05078 |
GBP | 1 | 2.31374 |
RON | 10 | 3.9295 |
TRY | 100 | 5.57012 |
USD | 1 | 1.82993 |
Последни новини
- 00:07 Нов студен душ за Лукаку, но този път Белгия победи и завърза крайно групата
- 22:46 Португалия е на осминафинал. Фенове ядосаха Роналдо при поредния му рекорд
- 21:01 Хороскоп за неделя, 22 юни 2024 г.
- 19:56 Хегемонът САЩ заповяда на Европа: Заложете на войната и откраднете парите на Русия!
- 19:44 Русия нанесе масиран удар по енергетиката на Украйна
- 19:35 Цял месец повечето храни по стоковите тържища поевтиняваха
- 19:19 "Нойе Цюрхер Цайтунг" смята, че западът превъзхожда другите култури. Сега той застрашава себе си
- 19:07 НАСА и "Боинг" отново отложиха завръщането на Земята на космическия кораб "Старлайнър"