Доизграждат се напречните връзки между тръбите на тунел "Витиня" на АМ "Хемус"

България 01.07.2022 16:12 Снимка: ДНЕС+

Доизграждат се напречните връзки между тръбите на тунел "Витиня" на АМ "Хемус"

Доизграждат се трите напречни връзки между тръбите на тунел "Витиня" на АМ "Хемус". В тръбата за София те бяха прокопани през 2020 г., съобщиха от МРРБ.

Според съобщението сега се довършва работата в тръбата за Варна. Предстои до края на септември т. г. напречните галерии между двете тръби в съоръжението да бъдат завършени. Те са необходими, за да отговаря най-дългият автомобилен тунел в България - 1195 м, на всички европейски изисквания за пътна безопасност. В случай на авария в една от тръбите напречните връзки ще се ползват за евакуация на хора и автомобили, както и за преминаването на линейки, пожарни и други специализирани превозни средства. Две от галериите са пешеходни, а една е автомобилна.

Припомняме, вчера от ДНСК връчиха 11 наказателни постановления за незаконно строителство на 4 и 5 лот на АМ "Хемус".

Предвидено е в тунелната тръба да се монтират противопожарни врати, електроинсталации, вентилационни боксове и осветление. Пандемията забави доставките от чужбина на част от оборудването. То вече е осигурено и сега с ремонта на виадуктите по автомагистралата и въведените ограничения в движението се довършва и работата по напречните връзки в тунел "Витиня".

Ремонтните дейностите в тръбата за Варна започнаха на 18 юни т. г. и за изпълнението им движението в съоръжението се осъществява двупосочно в тръбата за София. Нейният ремонт завърши през март 2021 г. и тя е с нова облицовка, хидроизолация, отводнителна и дренажна система, асфалтова настилка, система за видеонаблюдение, пожароизвестяване, вентилация, светофарна уредба, енергоефективно LED осветление, система за светлинно водене, с които се осигуряват по-висока безопасност на пътуването и възможност за бърза реакция при инцидент.

На финален етап е ремонтът в тръбата за София на тунел "Ечемишка", който започна в края на май 2021 г. В съоръжението също се изграждат две напречни пешеходни връзки между тунелните тръби, които в случай на авария в някоя от тръбите, ще се ползват за евакуация.

Дейностите в тунелната тръба включват ремонт на конструкцията, хидроизолация, изграждане на нова дренажна система, асфалтова настилка, пожароизвестяване, вентилация, видеонаблюдение, светофарна уредба, осветление и система за светлинно водене, с които се осигуряват безопасност на пътуването и възможност за бърза реакция при инцидент. Съоръжението ще е със система за отвеждане на запалими и токсични течности от пътното платно. На обекта се работи мобилизирано, за да може ремонтът да завърши през август т. г., уверяват от ведомството.

За изпълнение на строително-монтажните дейности както в двата тунела на АМ "Хемус", така и на 4-те виадукта - при километри 33-ти, 34-ти, 35+144 и 35+760, е въведена временна организация за безопасност на движението. Ограничен е тежкотоварният трафик от 30-ти до 47-ми км на автомагистралата. Камионите над 12 тона преминават по обходен маршрут: от пътен възел "Витинска река" при 30-ти км на АМ "Хемус" по пътя София - Ботевград и след това по второкласния път II-17 до пътен възел "Ботевград".

Лекият трафик преминава двупосочно в тръбата за София на тунел "Витиня", двупосочно в тръбата за Варна на тунел "Ечемишка" и двупосочно в свободните от ремонтни дейности платна на магистралата. Движението на превозните средства до 12 тона се осъществява двупосочно в платното за София от 32-ри до 34-ти км с по една лента във всяка посока на движение, а от 34-ти до 36-ти км е двупосочно в платното за Варна с по една лента за всяка посока на движение. Необходимо е шофьорите да карат внимателно, да спазват стриктно пътната сигнализация и ограничението на скоростта - до 50 км/ч.

Габаритът на пътното платно в тунелните съоръжения и на виадуктите не позволява въвеждане на т. нар. реверсивно движение - с обособяване на две ленти за движение в посоката с интензивен трафик и една лента в по-малко натоварената посока.

В дните с интензивен трафик - петък, събота, неделя, и в пиковите часове шофьорите на леки автомобили може да използват като алтернативен маршрут на АМ "Хемус" в посока Монтана и Видин пътя през прохода "Петрохан" и през Искърското дефиле. Агенция "Пътна инфраструктура" се извинява на водачите за причиненото неудобство, но ремонтните работи са наложителни, за да се осигури безопасното преминаване по автомагистралата.

Виадуктите при 33-ти, 34-ти и 35-ти км са построени през 80-те години на миналия век и от тогава не са основно ремонтирани. Техническото състояние на мостовете при 33-ти и 34-ти км в посока Варна изисква спешно възстановяване на експлоатационното им състояние, за да се осигури безопасното преминаване. На съоръженията се извършва ремонт на пътната плоча, на главните стоманобетонови греди, подмяна на лагери и дилатационни фуги. Ще бъдат възстановени тротоарни блокове, ще се положи нова хидроизолация и асфалтобетонова настилка, колекторна система и др. На виадукта при 34-ти км се работи по възстановяване носимоспособността на ригел при един от стълбовете на съоръжението.

На двата виадукта при 35-ти км в платното за София се работи по антикорозионната защита на стоманената конструкция, направа на колекторна система и др. Всички мерки, които се предприемат са необходими, не търпят отлагане и трябва да се направят, за да пътуваме след това удобно и безопасно.

CHF CHF 1 1.89243
GBP GBP 1 2.34167
RON RON 10 3.95517
TRY TRY 10 1.22252
USD USD 1 1.79648