България първа по ръст на продажби на хибриди в ЕС за 2025 г.

България 24.12.2025 12:16 Снимка: ДНЕС+

България първа по ръст на продажби на хибриди в ЕС за 2025 г.

България е лидер по ръст на продажбите на нови хибридни автомобили сред страните от Европейския съюз (ЕС) през първите единадесет месеца на годината, показват данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).

Регистрациите на това раздвижване на българския пазар нарастват с близо 95%, достигайки пазарен дял от 4%.

Продажбите на нови коли в ЕС междувременно растат с 1,4% през първите единадесет месеца на годината в сравнение със същия период на 2024 г. Въпреки това продадените обеми продължават да изостават значително от нивата преди пандемията.

Към края на ноември изцяло електрическите автомобили представляват 16,9% от общия пазар на новорегистрирани превозни средства на блока, което е увеличение спрямо отчетените преди година 13,4%. Делът на хибридите достига 34,6%, което прави това задвижване отново най-популярното в региона. В същото време комбинираният пазарен дял на бензиновите и дизеловите автомобили спада до 36,1% спрямо 45,8% през същия период на 2024 г.

През първите единадесет месеца на годината в ЕС са регистрирани 1 662 399 нови електрически автомобила. Четирите най-големи пазара в ЕС, които заедно държат 62% от продажбите на това задвижване, отчитат ръстове. Търсенето на електромобили в Германия расте с 41,3%, това в Белгия се увеличава с 10,2%, а регистрациите в Нидерландия и Франция нарастват съответно с 8,8% и 9,1 на сто,

Данните от януари-ноември показват също, че регистрациите на нови хибриди в ЕС са се увеличили до 3 408 907 превозни средства, което се дължи на растежа на пазари като Испания (+26%), Франция (+24,2%), Германия (+8,7%) и Италия (+7,9%).

Регистрациите на плъгин хибриди в блока продължават да растат, достигайки 912 723 превозни средства за първите единадесет месеца. Основен принос имат пазари като Испания, Италия, и Германия, където продажбите се увеличават съответно със 113%, 80,6 на сто и 62,7%. В резултат на това плъгин хибридите вече представляват 9,3% от регистрациите на автомобили в ЕС в сравнение със 7,1% за миналата година.

Междувременно регистрациите на бензинови автомобили се свиват в ЕС с 18,6%, като всички основни пазари отчитат спадове. Франция отбелязва най-рязко понижение, като регистрациите там намаляват с 32,1%, следвана от Германия (-22,4%), Италия (-17,4%) и Испания (-14,6%).

С 2 665 739 регистрирани нови автомобила, пазарният дял на бензиновите автомобили спада до 27% от 33,7% за същия период на миналата година.

По подобен начин пазарът на дизелови автомобили в ЕС се свива за периода януари-ноември с 24,4%, което осигурява едва 9% пазарен дял за това задвижване от началото на годината.

Общите продажби на нови коли в България се увеличават от началото на годината с 12,4% до 45 212 броя спрямо 40 210 броя година по-рано.

Регистрациите на изцяло електрически коли в страната растат с 56,7% до 2184 броя срещу 1394 броя през предходната година. Търсенето на хибриди се увеличава с 94,7% до 1799 броя спрямо 924 броя година по-рано. Страната ни е лидер по растеж на този пазарен сегмент в ЕС от началото на годината.

Продажбите на плъгин хибриди в България се увеличават с 19,6% до 525 превозни средства спрямо 439 коли преди година.

При конвенционалните задвижвания регистрациите на бензинови модели нарастват с 10,9% до 36 816 превозни средства спрямо 33 184 превозни средства, продадени преди година.

Търсенето на нови дизелови коли на българския пазар се свива с 9 на сто до 3885 превозни средства спрямо 4267 броя година по-рано.

Търсенето в цяла Европа все още не се е възстановило до нивата отпреди пандемията, тъй като цените се покачват, а купувачите отлагат покупките поради скок в разходите за живот.

„Високите цени на новите автомобили, слабата икономика и множеството политически, социални и икономически кризи оказват съответното влияние“, посочва Константин М. Гал, консултант в EY.

Потребителите са готови за повече възможности за покупка в бъдеще на фона на вероятността за разхлабване на правилата на ЕС при продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене след 2035 г. Някои автомобилни производители, включително VW и BMW, обмислят да въведат електромобили с удължен пробег, които са снабдени с малък двигател с вътрешно горене, който да захранва основната батерия.

CHF CHF 1 2.10599
GBP GBP 1 2.24061
RON RON 10 3.84295
TRY TRY 100 3.87452
USD USD 1 1.65945