Борисов говори за политиката на сигурност на България преди влизането ни в ЕС
България 18.07.2006 12:47
Кметът на София Бойко Борисов е на еднодневно посещение в Лондон по покана на Центъра за външна политика. Борисов ще бъде основен лектор на организирания от центъра международен форум на тема “Следващото разширяване на ЕС и сигурността – Присъединяването на България и Румъния към Европейския съюз”. Център за външна политика е независима аналитична организация със седалище в Лондон.
Темата, по която кметът на София ще изнесе доклад, е свързана с политиките за сигурност в България преди присъединяването й в Европейския съюз, от гледна точка на факта, че страната ни ще бъде част от югоизточната граница на съюза.
Мероприятието е част от програмата на Центъра за външна политика “Европейското мислене в глобална перспекткива” и ще се проведе в Камарата на общините в Уестминстър, Лондон. В доклада се посочва, че в началото на 2003 т. приключи изграждането на тристепенна структура за управление на Гранична полиция. Новата структура наложи промяна в организацията на работа в службата, като основните функции по охраната на границата и контрола на контролно-пропускателните пунктове са възложени на граничните участъци.Създадоха се изцяло професионализирани единни Регионални териториални структури на принципа "граница-държава". Функционират единни РГС за охрана на българо-турската (охранява се от РГС Елхово), морската (охранява се от РГС Бургас), въздушната (охранява се от РГС ГКПП Аерогари), българо-македонската (охранява се от РГС Кюстендил) и българо-сръбската граница (охранява, се от РГС Драгоман). След приемането на Р България в Европейския съюз на същия принцип ще бъде структурирана и българо-гръцката (охранява се от РГС Петрич и РГС Смолян), се отбелязва в доклада на Борисов. С влизането в сила на новия Закон за МВР от 01.05.2006 г. Национална служба "Гранична полиция" е включена в структурата на Национална служба "Полиция" като Главна дирекция "Гранична полиция"(ГДГП). До момента Гранична полиция е усвоила средства от предприсъединителни фондове в размер на 34 милиона евро. За укрепване на границите на Р България в периода до 2007 г. са планирани още 51 млн. евро, с което общата финансова рамка за Гранична полиция по програма ФАР ще достигне 85 млн. евро. По текущи проекти в рамките на Финансови меморандуми 2003 и 2004 предстои доставката на оборудване за наблюдение в размер на 16 милиона евро, оборудване за мобилност на обща стойност 2,984 милиона евро, комуникационно оборудване на стойност 500 000 евро, оборудване за проверка на документи в размер на 845 000 евро, 2 бр. 20-тонни патрулни катера, надуваеми лодки и защитно морско облекло на обща стойност 750 000 евро. В рамките на проекти по Национална програма ФАР 2005 и 2006 е планирана доставката на оборудване за наблюдение на стойност 6,24 милиона евро, комуникационо оборудване за раширяване на дигиталната радио-комуникационна система в размер на 2,5 милиона евро, оборудване за мобилност, вкл. доставка на хеликоптер на обща стойност 7,8 милиона евро, IТ оборудване в размер на 3,6 милиона евро и доставката на нов 100-тонен патрулен кораб на стойност 7,8 милиона евро, е записано още в доклада. Разработени и утвърдени бяха планове за усилване охраната на българо-турската и черноморската граница. В охраната й бяха въведени
нови технически средства, които имат съществен принос за разкриване на престъпления свързани с нелегалното преминаване на държавната граница.
Българо-турската граница се охранява с мобилни термовизионни системи, чрез които се разкриват и предотвратяват повече от 70-75% от опитите за незаконно преминаване на "зелената" българо-турска граница. Техническите им възможности позволяват откриване на хора и транспортни средства по всяко време на денонощието и при всякакви атмосферни условия на големи разстояния; ръчни термовизионни камери и бинокли за нощно виждане; очила за нощно виждане; триметрови сигнално-охранителни радиосистеми, които се използват се за охрана през деня и нощта на пресечени и равнинни участъци от държавната граница и позволяват контрол на достъпа до охранявани райони и територии да се осъществява на няколко направления; цифрова радио-комуникационна система ТЕТРА,която предлага висока степен на сигурност на връзката и възможност за резултатно управление на силите и средствата и води до по-добри резултати в овладяването на незаконната миграция и противодействието на транеграничната престъпност. За охрана и контрол на морските пространства на Р България Гранична полиция разполага с 3 големи кораба, които притежават съвременно оборудване, отговарящо на изискванията на ЕС за охрана и контрол на морска граница; 8 средни кораба, 1 малък кораб, 2 бързоходни лодки с твърдо дъно "ЗОДИАК" за Мобилната група за бордови контрол и контрол на акваторията на пристанищата и рейдовете 1 плаваща железобетонна работилница, за логистична поддръжка на кораб - 54 специализирани автомобила. В охраната на морска граница към момента се използват и 11 поста за техническо и визуално наблюдение (ПТВН). Противодействието на трансграничната престъпност е възможно при условието на активно международно сътрудничество и ангажиране на всички гранични и полицейски структури. Активните контакти и обмен на информация с граничните служби на съседните държави, черноморския регион и голяма част от европейските страни подобри възможностите на българската гранична охрана. Признание за ролята на Р България и българската Гранична полиция в Черноморския регион е и решението от срещата на бреговите охрани на страните от региона през м. октомври 2003 г. седалището на Центъра за координация, контрол и обмен на информация относно трафика в Черно море да бъде в Р България, в гр. Бургас. Центърът координира действията на ръководните и изпълнителните органи за изпълнение на съвместни задачи по охрана и контрол на морските пространства и корабния трафик, наблюдение на райони и обекти за формиране обща картина на надводната обстановка в региона. Поставени са основи на устойчиви ефективни канали за връзка, формирана е база данни и са установени форми за обмен на оперативна информация за наличието и движението в региона на кораби, заподозрени незаконна дейност. Съществуващите комуникации позволяват обмен на информация в реално време между центровете на България, Турция, Русия и Румъния и определено забавяне с Украйна, и Грузия поради натовареност на телефонните линии. С предстоящото въвеждане на Интернет връзка във всички центрове този проблем ще бъде разрешен. Геополитическото разположение на България и осъществяващите се миграционните процеси в глобален мащаб поставят страната в условията на транзитна за миграционните и бежанските потоци, допълнително инициирани от съществуващи или възникващи военни или етнически конфликти в Близкия и Среден изток. Противодействието на нелегалната миграция е неотменен елемент от стратегията за постигане сигурността на границите на Р България. Осъществява се непрекъснато наблюдение и изследване на елементите на оперативната обстановка и се предприемат своевременни и адекватни мерки за усъвършенстване организацията на охраната на държавната граница. Създадени са добри условия за прилагане на екипния принцип в охраната на държавната граница и преминаване към сменен режим на работа, които осигуряват оптимално използване на служителите и не на последно място се подобри взаимодействието между охранителния и оперативния състави от другите служби с контролни правомощия в граничната зона. През последните четири години се наблюдава тенденция па намаляване на опитите за нелегално преминаване през държавната граница. През 2002 г. са задържани 2588 лица, докато през 2005 г. броя им е намалял 2 пъти. Запази се съотношението на по-голям брой опити за нелегално излизане от страната спрямо тези за влизане, е отбелязано още в доклада на стоичния кмет. През последните години на граничните контролно-пропускателните пунктове се задържат средно 1600-1700 лица за нелегално преминаване. Около 30% от случаите са за представяне на фалшиви документи и 10% са укрити в превозни средства. Обявените за общодържавно издирване лица са част от активният контингент, пряко влияещ на оперативната обстановка на държавната граница на Р България. Усъвършенстваната система за извършване па проверки по отношение на издирвани лица и МПС дава конкретни резултати, изразяващи се в непрекъснато увеличаващия се брой задържани лица на ГКПП, обявени за издирване. (2002 г. — 1576 лица, 2005 г. -2816 лица), се посочва още в доклада. Гранична полиция продължава работата по овладяване па незаконната миграция към Западна Европа. След отпадането на страната ни от Шенгенския ограничителен списък и с оглед селективен подбор за вероятни имигранти, през последните години значително се увеличава броя на недопуснатите за излизане от страната български граждани. Основни причини са: без средства, цел на пътуване и медицинска застраховка, с наложено ограничение, без пълномощно от родител и др. Предприетите ефективни мерки за охрана на държавната граница доведе до непрекъснато намаляване на официално върнатите лица на граничните органи на Република България от съседни страни, се казва още в доклада.
Темата, по която кметът на София ще изнесе доклад, е свързана с политиките за сигурност в България преди присъединяването й в Европейския съюз, от гледна точка на факта, че страната ни ще бъде част от югоизточната граница на съюза.
Мероприятието е част от програмата на Центъра за външна политика “Европейското мислене в глобална перспекткива” и ще се проведе в Камарата на общините в Уестминстър, Лондон. В доклада се посочва, че в началото на 2003 т. приключи изграждането на тристепенна структура за управление на Гранична полиция. Новата структура наложи промяна в организацията на работа в службата, като основните функции по охраната на границата и контрола на контролно-пропускателните пунктове са възложени на граничните участъци.Създадоха се изцяло професионализирани единни Регионални териториални структури на принципа "граница-държава". Функционират единни РГС за охрана на българо-турската (охранява се от РГС Елхово), морската (охранява се от РГС Бургас), въздушната (охранява се от РГС ГКПП Аерогари), българо-македонската (охранява се от РГС Кюстендил) и българо-сръбската граница (охранява, се от РГС Драгоман). След приемането на Р България в Европейския съюз на същия принцип ще бъде структурирана и българо-гръцката (охранява се от РГС Петрич и РГС Смолян), се отбелязва в доклада на Борисов. С влизането в сила на новия Закон за МВР от 01.05.2006 г. Национална служба "Гранична полиция" е включена в структурата на Национална служба "Полиция" като Главна дирекция "Гранична полиция"(ГДГП). До момента Гранична полиция е усвоила средства от предприсъединителни фондове в размер на 34 милиона евро. За укрепване на границите на Р България в периода до 2007 г. са планирани още 51 млн. евро, с което общата финансова рамка за Гранична полиция по програма ФАР ще достигне 85 млн. евро. По текущи проекти в рамките на Финансови меморандуми 2003 и 2004 предстои доставката на оборудване за наблюдение в размер на 16 милиона евро, оборудване за мобилност на обща стойност 2,984 милиона евро, комуникационно оборудване на стойност 500 000 евро, оборудване за проверка на документи в размер на 845 000 евро, 2 бр. 20-тонни патрулни катера, надуваеми лодки и защитно морско облекло на обща стойност 750 000 евро. В рамките на проекти по Национална програма ФАР 2005 и 2006 е планирана доставката на оборудване за наблюдение на стойност 6,24 милиона евро, комуникационо оборудване за раширяване на дигиталната радио-комуникационна система в размер на 2,5 милиона евро, оборудване за мобилност, вкл. доставка на хеликоптер на обща стойност 7,8 милиона евро, IТ оборудване в размер на 3,6 милиона евро и доставката на нов 100-тонен патрулен кораб на стойност 7,8 милиона евро, е записано още в доклада. Разработени и утвърдени бяха планове за усилване охраната на българо-турската и черноморската граница. В охраната й бяха въведени
нови технически средства, които имат съществен принос за разкриване на престъпления свързани с нелегалното преминаване на държавната граница.
Българо-турската граница се охранява с мобилни термовизионни системи, чрез които се разкриват и предотвратяват повече от 70-75% от опитите за незаконно преминаване на "зелената" българо-турска граница. Техническите им възможности позволяват откриване на хора и транспортни средства по всяко време на денонощието и при всякакви атмосферни условия на големи разстояния; ръчни термовизионни камери и бинокли за нощно виждане; очила за нощно виждане; триметрови сигнално-охранителни радиосистеми, които се използват се за охрана през деня и нощта на пресечени и равнинни участъци от държавната граница и позволяват контрол на достъпа до охранявани райони и територии да се осъществява на няколко направления; цифрова радио-комуникационна система ТЕТРА,която предлага висока степен на сигурност на връзката и възможност за резултатно управление на силите и средствата и води до по-добри резултати в овладяването на незаконната миграция и противодействието на транеграничната престъпност. За охрана и контрол на морските пространства на Р България Гранична полиция разполага с 3 големи кораба, които притежават съвременно оборудване, отговарящо на изискванията на ЕС за охрана и контрол на морска граница; 8 средни кораба, 1 малък кораб, 2 бързоходни лодки с твърдо дъно "ЗОДИАК" за Мобилната група за бордови контрол и контрол на акваторията на пристанищата и рейдовете 1 плаваща железобетонна работилница, за логистична поддръжка на кораб - 54 специализирани автомобила. В охраната на морска граница към момента се използват и 11 поста за техническо и визуално наблюдение (ПТВН). Противодействието на трансграничната престъпност е възможно при условието на активно международно сътрудничество и ангажиране на всички гранични и полицейски структури. Активните контакти и обмен на информация с граничните служби на съседните държави, черноморския регион и голяма част от европейските страни подобри възможностите на българската гранична охрана. Признание за ролята на Р България и българската Гранична полиция в Черноморския регион е и решението от срещата на бреговите охрани на страните от региона през м. октомври 2003 г. седалището на Центъра за координация, контрол и обмен на информация относно трафика в Черно море да бъде в Р България, в гр. Бургас. Центърът координира действията на ръководните и изпълнителните органи за изпълнение на съвместни задачи по охрана и контрол на морските пространства и корабния трафик, наблюдение на райони и обекти за формиране обща картина на надводната обстановка в региона. Поставени са основи на устойчиви ефективни канали за връзка, формирана е база данни и са установени форми за обмен на оперативна информация за наличието и движението в региона на кораби, заподозрени незаконна дейност. Съществуващите комуникации позволяват обмен на информация в реално време между центровете на България, Турция, Русия и Румъния и определено забавяне с Украйна, и Грузия поради натовареност на телефонните линии. С предстоящото въвеждане на Интернет връзка във всички центрове този проблем ще бъде разрешен. Геополитическото разположение на България и осъществяващите се миграционните процеси в глобален мащаб поставят страната в условията на транзитна за миграционните и бежанските потоци, допълнително инициирани от съществуващи или възникващи военни или етнически конфликти в Близкия и Среден изток. Противодействието на нелегалната миграция е неотменен елемент от стратегията за постигане сигурността на границите на Р България. Осъществява се непрекъснато наблюдение и изследване на елементите на оперативната обстановка и се предприемат своевременни и адекватни мерки за усъвършенстване организацията на охраната на държавната граница. Създадени са добри условия за прилагане на екипния принцип в охраната на държавната граница и преминаване към сменен режим на работа, които осигуряват оптимално използване на служителите и не на последно място се подобри взаимодействието между охранителния и оперативния състави от другите служби с контролни правомощия в граничната зона. През последните четири години се наблюдава тенденция па намаляване на опитите за нелегално преминаване през държавната граница. През 2002 г. са задържани 2588 лица, докато през 2005 г. броя им е намалял 2 пъти. Запази се съотношението на по-голям брой опити за нелегално излизане от страната спрямо тези за влизане, е отбелязано още в доклада на стоичния кмет. През последните години на граничните контролно-пропускателните пунктове се задържат средно 1600-1700 лица за нелегално преминаване. Около 30% от случаите са за представяне на фалшиви документи и 10% са укрити в превозни средства. Обявените за общодържавно издирване лица са част от активният контингент, пряко влияещ на оперативната обстановка на държавната граница на Р България. Усъвършенстваната система за извършване па проверки по отношение на издирвани лица и МПС дава конкретни резултати, изразяващи се в непрекъснато увеличаващия се брой задържани лица на ГКПП, обявени за издирване. (2002 г. — 1576 лица, 2005 г. -2816 лица), се посочва още в доклада. Гранична полиция продължава работата по овладяване па незаконната миграция към Западна Европа. След отпадането на страната ни от Шенгенския ограничителен списък и с оглед селективен подбор за вероятни имигранти, през последните години значително се увеличава броя на недопуснатите за излизане от страната български граждани. Основни причини са: без средства, цел на пътуване и медицинска застраховка, с наложено ограничение, без пълномощно от родител и др. Предприетите ефективни мерки за охрана на държавната граница доведе до непрекъснато намаляване на официално върнатите лица на граничните органи на Република България от съседни страни, се казва още в доклада.
CHF
|
1 | 2.09943 |
GBP
|
1 | 2.23728 |
RON
|
10 | 3.84401 |
TRY
|
100 | 3.88992 |
USD
|
1 | 1.66524 |
Последни новини
- 21:23 Хороскоп за вторник, 23 декември 2025 г.
- 19:33 Politico: Гаранциите за сигурността на Украйна се оказаха в ръцете на Путин
- 19:25 Семейство Бекъм изтри първородния си син от социалните мрежи
- 19:17 "Ростех" пусна видео от първия полет на Су-57 с двигател от пето поколение
- 19:10 АПИ: Около 100 000 автомобила се очаква да излязат от София за предстоящите празнични дни за Коледа
- 19:03 Пиратки изкъртиха пощенски кутии в блокове в Плевен
- 18:59 Касите на БНБ ще работят извънредно и на 27 декември
- 18:56 Кремъл отхвърли твърденията на Ройтерс за "руски претенции към Източна Европа"