От Транзитна зона Варна: Турски кораби от години нарушават правилата

Варна<+> 04.10.2021 11:48 Снимка: ДНЕС+

От Транзитна зона Варна: Турски кораби от години нарушават правилата

Изключено е при съвременните навигационни прибори да стане засядане на кораб, както на турския Vera SU край Камен бряг - това е пълен абсурд. Би трябвало да има хора, които да поддържат системите, няма логика нещата да се развиват така. Мнението изрази пред БНТ Юлиан Гендов директор на Транзитна зона Варна.

По мнението му ситуацията с Vera SU трябва да бъде оставена на експертите. "Нормално е да имат алармен сигнал при наближаване на брега. Не е нормално в чужди териториални води да не поддържа връзка с трафикконтрола. Всички действия след това са изключително странни. От страни изглежда, че сякаш корабособственикът отказва съдействие. Нормално е корабособственикът и представител на застрахователят да имат адекватни действия, обратното е странно. Те са в наши териториални води, би трябвало да се подчиняват на разпоредбите на морска администрация, да изпълняват наши заповеди", каза Гендов.

Запитан ако действията на кораба са умишлени, каква би могла да е целта, дали е застраховката, той изрази становище, че вероятно е това.

Материалните щети би трябвало да бъдат поети от корабособственика. Трябва да се търси такава отговорност от корабозастрахователя, каза Гендов.

Причината моряците да са на кораба, е че турският корабособственик им е казал да не напускат кораба. Представител на корабособственика вече е в България. Към момента от кораба до брега има изплетена мрежа, по която се очаква моряците да се изкачат, ако нещо се случи със заседналия до Камен бряг плавателен съд.

Гендов не отговори на въпроса дали разследващи органи трябваше да се качат на кораба - виждаме нарушаващи закона действия на една и съща компания собственик, обясни директорът на Транзитна зона Варна.

Като причина за засядане на турския кораб в наши териториални води в близост до екологичен резерват, той предполага, че става въпрос за съчетание от фактори, сред които и човешка грешка.

Междувременно в събота, 2 октомври кораб на същата компания нанесе материални щети на пристанище Варна. Турският кораб е минал с висока скорост варненския канал към Черно море - с 11 възела, а по данни на трафик контрол - с 15 възела.

"Има наненесени материални щети - част от покритието по кея е унищожено, Това е системна практика (на турските кораби), регулярен проблем, сезирали сме съответните органи. В която и да е друга страна на ЕС би довело до санкция. Това е арогонтно поведение, което продължава с години", каза Гендов и уточни, че в продължение на години няма санкции към тази тенденция на турските кораби.

Това е практика на турските моряци - това е тяхна практика, арогантно държание, което продължава с години, повтори той.

Има промяна в регулацията за движение в това пространство, преди години имаше ясна норма, че всички трябва да се движат с 6 възела в час. Има норма, която е приложена в специализирания закон, уточни Гендов.

Развитието на случая със заседналия турски кораб:

На 20 септември корабът Vera Su заседна в скалите край Яйлата.

До 24 септември нямаше никакво действие от страна на институциите.

На 24 септември Басейнова дирекция взе проби от морските води, резултатите от които бяха оповестени в понеделник с изказа "има следи от нитритен азот".

Също в петък, 24 септември, шефът на ИА "Морска администрация" обяви, че институциите са отхвърлили плана на корабособственика и застрахователите и очакват нова реакция.

През уикенда, 25 и 26 септември еколози и местни жители надигнаха глас, че има замърсяване и държавата бездейства, а опасностите от задаващото се лошо време и бурно море, поставят в риск цялата екосистема и всяко едно забавяне може да е фатално.

Неделя, 26 септември, транспортният министър разпореди незабавна операция.

В понеделник, 27 септември, започна операция по разтоварване на товарния кораб, като към мястото бяха отправени кран и баржа. Баржата също заседна, а машината за опаковане се развали.

28 септември - обявиха спиране на операцията, след като бяха разпространени кадри, които показват как азотните торове се разпиляват в морето при претоварването им. По-късно през деня от МОСВ съобщиха, че не са разрешавали такива способи за претоварване.

На място Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на "Морска администрация" призна, че страната не разполага с нужната техника.

Христо Алексиев уволни шефа на "Морска администрация" заради сериозна неадекватност по освобождаването на кораба Vera Su. Той уточни, че приоритет е спасяването на екипажа.

Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време.

На 2 октомври транспортният министър обяви, че товарният кораб Vera Su потъва, след като хамбарът е започнал да се пълни с вода.

По-рано през деня от временния щаб съобщиха, че източват още гориво и очакват граничен катер. Според Европейската агенция за морска безопасност (EMSA) не са открили замърсяване около заседналия турски кораб Vera SU./БНТ

CHF CHF 1 2.10939
GBP GBP 1 2.35062
RON RON 10 3.92997
TRY TRY 100 5.43683
USD USD 1 1.87844