Кметът: Бъдещето на Транстриумф зависи от неговия собственик

Варна<+> 25.10.2013 14:35

Днешният протест и закана за стачка на работници от частния градски превозвач „Транстриумф“ бързо се превърна в новина за варненски и национални медии. Някой беше дезинформирал и заблудил хората, че работните им места са застрашени и то от страна на община Варна. Те бяха притеснени от договора между общината и нейното дружество „Градски транспорт“ ЕАД, според който общинския превозвач става основен оператор във Варна.

Това е евроусловие за случването на 100-милионния проект за интегриран градски транспорт. Никой обаче не слага бариера пред частните превозвачи. Те могат да бъдат подизпълнители на „Градски транспорт“. Само, че трябва да се явят на конкурс и да го спечелят. Такива са законите. „Транстриумф“ няма да има никакъв проблем да спечели конкурс за подизпълнител, предвид мащабите на компанията. Реално фирмата няма конкуренция във Варна, което автоматично я превръща във фаворит.

Защо тогава нейните работници излязоха на протест? От думите им на днешната среща с кмета Иван Портних стана ясно, че някой им е внушил, че може и да няма конкурс за подизпълнител. Любопитно е също, че служителите от частния превозвач не бяха потърсили и не търсеха среща с Портних. Тя се случи по негово настояване. А в същото време протестиращите твърдяха, че местната власт ги държи в неизвестност за бъдещето им. Всъщност нито кмет, нито общински съвет, нито ръководството на „Градски транспорт“ могат да гарантират бъдещето на „Транстриумф“. Те гарантират, че ще има конкурс за подизпълнител. Спечелването му обаче зависи изцяло от собственика и от ръковдството на частния превозвач.

Портних гарантира, че няма да бъдат съкращавани линии от градския транспорт. Тоест, обемът на работа ще остане същия, какъвто е в момента. След пристигането на новите 70 автобуса, „Градски транспорт“ ще извади от употреба същия брой стари рейсове. Реално, общинската фирма няма възможност да поеме цялата работа по превоза на пътници в града, най-много половината, както е и сега. Заради това ще има конкурс за подизпълнител.

Неоснователни са и притесненията, че общинския превозвач ще вземе за себе си печелившите линии и ще извади на търг губещите. Причината е, че европроектът и новият договор за превоз на пътници, променят из основи финансовите потоци и зависимости в сферата на градския транспорт. Фирмите вече няма да продават билетчета за автобус, от което в момента зависят приходите и печалбите им. С това вече ще се занимава общината. Тя пък ще плаща на превозвача според километрите изминати от автобусите. Тоест, размера на приходите няма да зависи от това дали в рейса са пътували 5 или 50 души. Ако автобусите вървят по график, постъпленията са гарантирани.

Кметът подчерта пред протестиращите служители, че дали компанията ще работи, зависи от собственика на „Транстриумф“. „Твърдите, че вашата фирма е най-модерната и успешната в града. Не виждам причина да не се окажете най-добрър кандидат. Ако спрете работа, това ще е следствие на решение на собственика“, коментира Портних. На въпрос дали ще се срещне със собственика, кметът увери, че не е отказвал среща никога и на никого. И уточни, че не е търсен за такава.

Към момента „Градски транспорт“ и „Транстриумф“ си делят обслужването на автобусните линии поравно. Обществената поръчка за подизпълнител ще бъде обявена до месец-два. Най-късно до 5 месеца всичко около конкурса ще е приключило.

В крайна сметка служителите от частния превозвач останаха удоволетворени от срещата и така бяха туширани стачните намерения. Те бяха поканени на сесията на общинския съвет следващата седмица, за да се уверят, че думите на кмета не са празни приказки.

Всичко казано от Портних беше потвърдено пред Днес+ от председателя на общинския съвет Иван Луков. Той увери, че ще има конкурс за подизпълнител. Това означава, че спечелването му зависи изцяло от шефовете на „Транстриумф“.

CHF CHF 1 2.09269
GBP GBP 1 2.26763
RON RON 10 3.86688
TRY TRY 100 4.17071
USD USD 1 1.66213