20 години от трагедията край Босфора: На борда на кораба "Хера" загинаха 19 моряци

Варна<+> 13.02.2024 09:33 Снимка: ДНЕС+

20 години от трагедията край Босфора: На борда на кораба "Хера" загинаха 19 моряци

Причините за потъването му е проблем в конструкцията и неизвършен навременен ремонт

Навършват се 20 години от трагедията с кораба "Хера". Българският плавателен съд под камбоджански флаг потъна на 13 февруари 2004 г., около 12:30 ч., в Черно море, на 7,5 мили (14 км) от пролива Босфора в турски териториални води и на него намериха смъртта си 19 моряци, сред тях 17 българи и двама украинци.

Корабът превозваше над 11 750 т въглища от украинското пристанище Мариупол за турското пристанище Гебзе, в залива Измит. Загина целият екипаж. Фирмата собственик на кораба беше "Маестро шипинг", регистрирана в Сен Висенте. Мениджър на плавателния съд в България бе "Провидънс шипинг трейдинг" със седалище във Варна. В дните след потъването в издирвателните работи по море, въздух и земя се включиха турски военни и български екипи на Гражданска защита и БЧК, припомня БТА.

Екипажът на кораба "Вежен" е станал свидетел на потъването на "Хера"

Корабът на Параходство "Български морски флот" ЕАД "Вежен" е бил съвсем близо до входа на Босфора, където е станал инцидентът с "Хера". Екипажът е видял, че моторният кораб "Хера" потъва.

Капитанът на "Вежен" кап. Миланов е пратил телеграма до БМФ, с която е обяснил ситуацията. Екипажът е опитал спасителна операция, но изключително лошото време е попречило. Междувременно турските власти са влезли във връзка с "Вежен" и са обяснили, че ще изпратят спасителни хеликоптери.

По информация от турските медии корабът е потънал във водите на Босфора на излизане от пролива към Черно море.

Бушуващите ветрове затрудняват усилията на турската брегова охрана за намирането на 21 моряци от потъналия близо до Босфора товарен кораб. Турските власти затвориха пролива Босфора за морски трафик заради бурните ветрове и снеговалежи, ограничаващи видимостта, но позволиха преминаването на по-малки кораби.

Най-вероятно моряците от кораба "Хера" не са успели да го напуснат при потъването му

Най-вероятно моряците от кораба "Хера" не са успели да го напуснат при потъването му, каза тогава за БТА генералният консул на България в Истанбул Руско Георгиев. Предположението е на представители на управление "Брегова охрана и спасителни операции" на Истанбул.

По информация на управлението в 12 часа и 23 минути от "Хера" е подаден сигнал, че в първи трюм влиза вода. След четири минути връзката с кораба е загубена. Предполага се, че при влизането на вода в предната част е потънал носът и от вълнението корабът се е преобърнал, смятат спасителите.

Хората си били вътре в кораба заради силното вълнение и вратите са били затворени. Заради бързото потъване те вероятно не са имали възможност да скочат в морето и са останали затворени в кораба. Тогава стана ясно, че изваждането на кораба ще е много трудно, защото "Хера" е потънал на дълбочина около 70 метра и ще е нужна специална техника. 

Корабът "Хера" бе от 1975 г. на вода. Според Баръш Тозар металът на кораб, който повече от 30 години е в морето, е остарял и при удар от вълните лесно може да се пробие. 

Потъналият в петък в Босфора кораб "Хера" не е подавал сигнал за бедствие SOS

Потъналият в петък, 13 февруари, до Босфора кораб "Хера" не е подал сигнал за бедствие SOS. Това каза на пресконференция тогава изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Морска администрация" капитан Пейчо Манолов.

Според него "Хера" е подала сигнал до турския спасителен координационен център, че има нужда от буксир. Сигналът е бил прихванат от българския кораб "Вежен". В 12.30 часа "Вежен" е сигнализирал до спасителен координационен център, че корабът "Хера" е потънал. 

При спускането на водолазите ш направените снимки се установи, че корабът е потънал 73,5 м. дълбочина, а "Хера" лежи на десния си борд. Липсва капакът на хамбар номер едно. Тогава не можа да се установи дали има спасителна лодка и плотове потънали заедно с кораба. 

Пет тела бе извадени от потъналия кораб на трима българи и двама украинци. Другите моряци останаха в неизвестност. 

На 24 ноември 2017 г. Софийската градска прокуратура повдигна обвинения на двама души във връзка с потъването на кораба "Хера". Това са на главния механик Петър Жеков Колев, на електротехника Никола Спахиев и на стажант-механика Христо Милков. Намерени бяха телата и на втория механик Олександр Серафимович и на третия механик Олексий Левченко.

Завинаги в неизвестност остават капитанът, първият пом.-капитан Петър Петров, вторият пом.-капитан Боян Станков, боцманът Начо Начев, Кирил Димов, Свилен Спасов, Илия Димитров, Филко Фердинандов, Пламен Димитров, Светослав Георгиев, Стефан Пеев, Желязко Колев, Мартин Минчев и Александър Каменов. Последните двама са най-младите жертви - едва на 23 г.

Обвиняеми са Милен Балчев и Стефчо Минчев за извършено престъпление по транспорта.

И двамата са с обвинение по Наказателния кодекс за това, че в периода 23 юли 2002 г. - 13 февруари 2004 г. във Варна са допуснали да се повреди и потъне моторен кораб "Хера", от което е последвала смърт за 19 български и чужди граждани.

Към периода на деянието Милен Балчев е бил генерален директор и ръководител "Експлоатация" на фирма "Провидънс шипинг енд трейдинг" ООД. (...)

През същия период Стефчо Минчев изпълнявал длъжността "Технически директор", ръководител "Материално техническо снабдяване", ръководител на бреговата структура на търговско дружество "Провидънс шипинг енд трейдинг" ООД и ръководител "Морски операции".

За времето от 23 юли 2002 г. до 13 февруари 2004 г. двамата обвиняеми, в съучастие, допуснали да се повреди моторен кораб "Хера", като не извършили необходимия ремонт и отказали извършването на планирани ремонтни дейности.

На 2 септември 2002 г. във Варна те приели без забележки и последващи рекламации ремонта на моторен кораб "Хера" с акт за край на ремонта. Разследването е установило, че била извършена замяната на листове ламарина от палубната обшивка и дънния настил с ламарини с дебелини, по-малки от редуцираните остатъчни дебелини спрямо новите построечни такива.

В края на август 2003 г., след извършването на класификационен преглед на 22 август 2003 г. във Варна, възложили и допуснали извършването на преустройство на кораба чрез свалянето на 16 броя товарни стрели с прилежащото им оборудване, като не уведомили упълномощената от Камбоджанския корабен регистър класификационна организация - Български корабен регистър (БКР) и в нарушение на Международната конвенция за безопасност на човешкия живот на море от 1974г. /SOLAS/ и Протокола към нея от 1988г., ратифицирани от България и Камбоджа. 

Причините за потъването на кораба, според заключението на множество експертизи, включително и в Института по хидродинамика и аеродинамика към БАН /ИХА/, са, че в резултат на описаните ремонтни работи и конструктивни промени, е било влошено якостното състояние на конструкцията на кораба и така бурята, на която той е бил подложен на 13 февруари 2004 г., е причинила деформация повече от допустимата в корпуса (в района на първия хамбар).

От това е последвало разхлабване на крепежа на люковото закритие на хамбара, при което в него е навлязла голяма маса морска вода. Водата и въглищата, с които е бил натоварен "Хера" са образували течна смес. При бурята и въздействието от нея, на което е бил подложен плавателния съд, движението на тази смес в товарната част на кораба е довело до загуба на устойчивост, накланяне на носовата част във водата и последвало потъване на "Хера", се посочва в съобщението...

Делото за потъването на кораба "Хера" се гледа от Варненския окръжен съд.

CHF CHF 1 1.9984
GBP GBP 1 2.28811
RON RON 10 3.93061
TRY TRY 100 5.63567
USD USD 1 1.82481