Спорт 07.12.2024 17:42 Снимка: ДНЕС+
Роберт не стана шампион, но победи смъртта. И то два пъти
Историята на Кубица във Формула 1 предизвиква жалост, но и огромно вдъхновение
Той можеше да е велик шампион на Формула 1.
Можеше обаче и да не е на този свят, разминавайки се със смъртта не един, а два пъти.
Историята на Роберт Кубица е една от най-чудатите в автомобилния спорт. Някои биха я счели за тъжна, други за щастлива заради желанието на съдбата да го остави жив.
Роденият в Краков пилот днес навършва 40 години и продължава да е тясно свързан с автомобилизма, макар да не успя да сбъдне мечтата си да е шампион във Формула 1. А мнозина смятаха, че има качествата да го постигне.
Житейският му път също го подсказва. Получава първата си истинска кола на 4 години: "Имаше четиритактков двигател, нямаше конски сили, но все пак можеше с нея да вдигнеш 40 км/ч.".
Кара я докато не се качи на картинг две години и половина по-късно. На 10 вече има нужния лиценз да е състезател в своята възрастова група.
Макар да излиза от държава без сериозни традиции в автомобилизма, Кубица бързо показва класа и още като дете се състезава срещу Люис Хамилтън и Нико Розберг. Седемкратният световен шампион го определя като един от най-надъханите си съперници.
С помощта на италианския мениджър Даниеле Морели Кубица влиза в голямата игра през 2001 година, състезавайки се в италианския шампионат на Формулата, както и в този на "Рено". В италианския вариант завършва втория си сезон на втора позиция, като пред него е само легендата в шампионата за туристически автомобили Хосе Мария Лопес.
През 2003 година Кубица вече е във Формула 3, където постига една победа с екипа на Prema Powerteam. В първите си два сезона завършва съответно 12-и и седми в генералното класиране. Прави огромно впечатление в Гран при на Макау, където дава първо време в квалификацията, а на състезанието завършва втори, далеч пред Люис Хамилтън, който тогава за кратко му е съотборник.
Скокът във Формула 1 е моментален и макар за кратко да е тестов пилот за "Рено", бързо бива забелязан от BMW, където го привличат за трети избор в сезон 2006 без дори да го тестват. Полша вече има първият и единствен свой състезател при най-големите.
Дебютът за Роберт Кубица във Формула 1 идва шест кръга преди края, когато Жак Вилньов напуска отбора със скандал. Арената е "Хунгароринг", а полякът изглежда впечатляващ, финиширайки в зоната на точките. За негово съжаление е дисквалифициран заради ниско тегло на кантара.
Това подсказва за лошия късмет, който предстои в кариерата му, но още в третото си състезание във Формула 1, Кубица се качва на подиума. Впечатлява всички на "Монца", завършвайки трети след шесто време в квалификацията. На стълбичката празнува заедно с победителя Михаел Шумахер и втория Кими Райконен. Какво начало на кариерата само!
През 2007 година вече е титулярен пилот на BMW заедно с германеца Ник Хайфелд. В три от първите 5 състезания Кубица намира място в топ 6, за да дойде Гран при на Канада, когато за първи път се разминава със смъртта.
При едно от рестартиранията на състезанието след "кола за сигурност", Кубица се удря в задницата на колата на Ярнолд Трули от "Тойота" и е засилен с огромна скорост към предпазната ограда, в която се удря свирепо. Болидът му става на парчета и се търкаля до другия край на пистата, като от него остава само кокпита. Видеото от тази катастрофа не е за хора със слаби сърца. На него се вижда как главата на пилота се разтриса безпомощно и съмненията са за тежки травми. Веднага след инцидента се вижда и как още в болида Кубица започва да брои пръстите си, за да се увери, че е добре. Чудото е факт - травмите му не са страшни и той пропуска само едно състезание. Съвсем спокойно след такава катастрофа можеше кариерата му да приключи по един или друг начин.
При завръщането си Кубица постига две четвърти места във Франция и Великобритания, повтаряйки най-добрия си резултат от по-рано в Испания. Така и не успява да се качи на подиума през сезон 2007, но завършва на шесто място в генералното класиране с актив от 39 точки.
Роберт собственоръчно прави Формула 1 популярен спорт в Полша, макар често да изразява възмущението си, че сънародниците му не разбират от този спорт и имат към него "нереалистични очаквания". За 2008 година пилотският дует на BMW остава същият, а резултатите на Кубица стават още по-добри. Болидът F1.08 е великолепен в неговите ръце и това се доказва още във второто състезание - Гран при на Малайзия. Там полякът за втори път в кариерата си се качва на подиума, но този път надгражда с второ място, оставайки само зад Райконен от "Ферари".
Първата победа е въпрос на време. След още едно второ място в Монако, най-щастливата дестинация за Кубица се оказва тази, в която се разминава със смъртта - Канада. При завръщането си на пистата "Жил Вилньов" той дава второ място в квалификацията, но с Хайфелд постигат двойна победа за BMW след състезание-касапница, в което завършват само 13 пилоти. Сред тях са двама от лидерите в генералното класиране Хамилтън и Райконен, блъснали се помежду си. Изкуплението на Кубица в Канада е един от най-великите моменти в новата история на Формула 1 и бележи последната победа за отбора BMW.
"Спомням си, че гледах стената, в която се блъснах година по-рано и нямаше негативна емоция. Когато направих първата си обиколка в петък, не мислих за катастрофата. Винаги съм харесвал тази писта и Канада се отнася много приятелски към мен", казва Роберт след историческата си първа и единствена победа във Формула 1. Онзи сезон е най-добрият в неговата кариера, като той завършва четвърти в генералното класиране след общо седем качвания на подиума.
Надеждите на BMW са за надграждане през 2009 година, но става точно обратното. Болидът им не е конкурентноспособен, като успяват да го подобрят едва в края на сезона. Тогава и идва единственият светъл лъч в годината на Кубица. Той завършва втори в Гран при на Бразилия, след като е осми на стартовата решетка. Подиумът е последен за BMW преди тимът да се оттегли от Формула 1.
За сезон 2010 Кубица е привлечен в "Рено", където трябва да си партнира с руснака Витали Петров. За възможностите на болида полякът се представя много добре и редовно бърка сметките на големите отбори. През сезона успява да стъпи на подиума общо три пъти с едно второ и две трети места. Завършва осми в генералното класиране с много по-добър резултат от 13-ия Петров и бързо започва да бъде спряган за трансфер във "Ферари" на мястото на Фелипе Маса, който е разочароващ.
Вместо това обаче Кубица преподписва за още две години с "Рено" без да подозира, че вече е направил последното си състезание с отбора.
Малко преди предсезонните тестове полякът претърпява втора зловеща катастрофа, но този път по време на рали. Инцидентът се случва в Италия на 6 януари 2011-а, когато пилотът губи контрола на своята "Шкода", удря се в стена, а след това автомобилът се забива в бариера, която прониква директно в кокпита и причинява сериозни травми в дясната половина на тялото му.
Кубица е заложник на автомобила в продължение на над 60 минути преди да бъде изваден и закаран в болница. Вариантите не са много - дясната му ръка се налага да бъде частично ампутирана в областта на предмишницата. Победителят от Гран при на Канада губи много кръв, но остава в съзнание по време на битката за живота си. Операцията продължава общо седем часа и е една от общо последвали около 20.
По този начин приключва една от най-обещаващите кариери във Формула 1. Мнозина пилоти, сред които и световният шампион Фернандо Алонсо, го считат за един от най-големите на това поколение.
"В онзи момент аз се борех за своя живот. Хората се концентрират върху ампутациите в ръката ми, но тогава имах фрактури от крака до рамото. Затова и ми отне толкова дълго време да се възстановя. Ако не бях пилот във Формула 1, едва ли ръката ми щеше да е още част от мен", споделя Кубица, благодарен на съдбата, че е жив.
Въпреки ужаса, който преживява, полякът не губи от състезателните си способности и амбицията да печели. Дълги години след инцидента той има надежди, че ще се завърне във Формула 1, но лимитациите в ръката не му позволяват да получи реален шанс. Въпреки това през 2017-а "Рено" прави жест към него, когато му дава възможност да кара в тестовете. Доброто му представяне връща надеждите, че може отново да подпише договор, но вместо това "Рено" привлича Карлос Сайнц. В последствие Кубица кара тестово и зa "Уилямс", но и там предпочитат друг пилот в лицето на Сергей Сироткин. Полякът остава резервен пилот и много близо до екшъна.
През 2019 година голямата мечта става факт! Кубица се завръща във Формула 1, вече като титулярен пилот на "Уилямс" и съотборник на Джордж Ръсел. За тяхно съжаление болидът FW42 е най-слабият в цялата лона и те съответно завършват на 19-о и 20-о място в генералното класиране. Все пак Кубица носи единствената точка за отбора с десето място в Гран при на Германия.
След края на сезона Роберт преминава в отбора на "Алфа Ромео", но вече като тестов пилот. Кариерата му във Формула 1 приключи там, но завръщането му осем години след инцидента е една от най-вдъхновяващите спортни истории, пример за човешкия дух.
В периода от 2013 година досега Кубица продължи да се състезава, като направи добри сезони в Световния рали шампионат, сериите Льо Ман и в последно време Световният Endurance шампионат, където не рядко жъне победи.
Днес роденият в Краков пилот празнува юбилей с любов към живота и без жалост, че не е успял да реализира напълно потенциала си.
Още по темата
CHF | 1 | 2.09493 |
GBP | 1 | 2.35656 |
RON | 10 | 3.93029 |
TRY | 100 | 5.34333 |
USD | 1 | 1.88187 |
Последни новини
- 12:14 10-ти ден издирват Ники от Конаре. Армията също се включи
- 12:05 Събор на Пресвета Богоридица е. Честваме Деня на бащата
- 11:53 Близо 2,9 милиона лева събра до момента за болните деца "Българската Коледа"
- 11:44 Захарова нарече Зеленски „невменко“ след опитите му да подкупи Фицо
- 11:33 Юнайтед остана без главен готвач, отиде във Формула 1
- 11:23 5 мини пътешествия, с които да заредите батериите между празниците
- 11:14 Лавров: Само Западът говори за сценарии, които допускат ядрена война
- 11:03 Какво не бива да правим на Коледа в никакъв случай?