Учени смятат, че са открили какво причинява "мозъчната мъгла" при пациенти с дълъг COVID-19

Наука 25.02.2024 18:18 Снимка: ДНЕС+

Водещата причина може да са спукани кръвоносни съдове в човешкия мозък в комбинация с хиперактивна имунна система, смятат учените

Учени от "Тринити колидж" в Дъблин и изследователи от FutureNeuro са достигнали до важно откритие, което дава яснота за състоянието, известно като "мозъчна мъгла" и когнитивните нарушения при някои пациенти с дълъг COVID-19, съобщи електронното издание "МедикълЕкспрес", на което се позова БТА.

Резултатите от изследването са публикувани в специализираното издание Nature Neuroscience.

Известните и описани досега симптоми на продължителната инфекция COVID-19 са почти двеста, като повечето пациенти се оплакват предимно от умора, задъхване, проблеми с паметта и мускулни болки. Преобладаващата част от пациентите с COVID-19 се възстановяват напълно, като продължителността на симптомите над 12 седмици се счита за дълъг COVID-19. От пациентите с този тип на инфекцията под 50 на сто имат неврологични оплаквания като умора, "мозъчна мъгла" и когнитивни нарушения.

Авторите на изследването са установили, че при пациентите с "мозъчна мъгла" се наблюдава нарушение в целостта на кръвоносните съдове на пациентите.

"За пръв път успяхме да докажем, че спукани кръвоносни съдове в човешкия мозък в комбинация с хиперактивна имунна система може да са водеща причина за "мозъчната мъгла", свързвана с дългия COVID, каза проф. Матю Кембъл, преподавател по генетика в Тринити колидж и главен изследовател на FutureNeuro.

Изследването е започнало в разгара на пандемията през 2020 г. върху пациенти с дълъг COVID и с болни, хоспитализирани в болница "Сейнт Джеймс" в Дъблин.

TRY TRY 100 5.61962