Учени разработват нов метод за откриване на рак чрез анализ на слюнка

Наука 17.12.2023 14:28 Снимка: ДНЕС+

Учени разработват нов метод за откриване на рак чрез анализ на слюнка

Изследователи от университета на Гьотеборг, Швеция, разработват нов метод за диагностициране на рак чрез анализ на слюнката, пише сп. "Сел рипортс", цитирано от БТА.

Новият диагностичен метод е основан на изследване на промените в структурата на гликаните - захарни молекули в организма, които са свързани с протеини в клетките на човешкото тяло. Промените в структурата им могат да показват наличието на заболяване и възпаление.

Авторите на настоящото са се опитали да съпоставят вида на структурните промени с конкретни заболявания.

За тази цел те са анализирали данни за около 220 пациенти, страдащи от 11 типа рак. Използвайки изкуствен интелект (ИИ), учените са установили разлики в субструктурата на гликаните в зависимост от вида на онкологичното заболяване.

Подобни инструменти, основани на изучаването на гликаните като биомаркери на рака, са разработвани от учените и преди, но не са показали висока точност и надеждност. Новата технология, използваща изкуствен интелект, ще подобри тези показатели.

TRY TRY 100 5.61962