Телескопът Уеб забеляза вода в близка планетарна система

Наука 28.07.2023 13:37 Снимка: ДНЕС+

Телескопът Уеб забеляза вода в близка планетарна система

Астрономите откриха водни пари, които се вихрят в близост до близка звезда, което показва, че планетите, които се формират около нея, може би някога ще могат да поддържат живот, съобщава Си Ен Ен.

Младата планетарна система, известна като PDS 70, се намира на 370 светлинни години от нас. Звездата в центъра ѝ е на около 5,4 милиона години и е по-хладна от нашето Слънце.  Тя е заобиколена от два различни диска от газ и прах - съставките, необходими за формирането на звезди и планети. Вътрешният и външният диск са разделени от разстояние от 8 милиарда километра.

Средноинфрачервеният инструмент на телескопа Уеб откри следи от водни пари във вътрешния диск, на по-малко от 160 милиона километра от звездата. Астрономите смятат, че вътрешният диск е мястото, където биха могли да се образуват малки, скалисти планети, подобни на тези в нашата Слънчева система, ако PDS 70 е нещо подобно на нашата Слънчева система. В нашата система Земята обикаля на разстояние 150 милиона километра от Слънцето.

Изследване, в което подробно са описани откритията, е публикувано в списание „Нейчър“.

„Виждали сме вода в други дискове, но не толкова близо и в система, в която в момента се събират планети. Не можехме да направим такъв тип измерване преди Уеб“,отбелязва в изявление водещият автор на изследването Джулия Пероти, постдокторант в Института по астрономия "Макс Планк" в Хайделберг.
PDS 70 е сравнително стара за звезда, която е домакин на планетообразуващ диск. Астрономите бяха изненадани да открият водни пари в близост до звездата, като се има предвид нейната възраст. Количеството газ и прах в тези дискове намалява с времето поради активността на звездата или защото материалът се струпва, за да образува планети. Досега не е забелязвана вода в планетообразуващ диск на такава възраст, което накара астрономите да смятат, че водните пари не биха могли да оцелеят при звездната радиация за толкова дълъг период от време и че всички скалисти планети, които се формират там, ще бъдат сухи.

„Откриваме сравнително голямо количество малки прахови зърна. В комбинация с откритите от нас водни пари вътрешният диск е много вълнуващо място“, посочва в изявление и съавторът на изследването Ренс Уотърс, професор по астрофизика в университета Радбуд в Нидерландия.

Възможно е водородните и кислородните атоми да се комбинират, за да образуват водни молекули във вътрешния диск, или ледените прахови частици да се движат от по-хладния външен диск към горещия вътрешен диск, което води до превръщането на леда в пара.
Водната пара вероятно е останала стабилна въпреки близостта си до звездата, защото прахът я предпазва от разпадане под въздействието на ултравиолетовата радиация на звездата. Изследователският екип планира да наблюдава системата с Уеб още в бъдеще, за да разкрие допълнителни тайни при оформянето на планетарна система.

„Това откритие е изключително вълнуващо, тъй като изследва областта, в която обикновено се формират скалисти планети, подобни на Земята“, изтъква съавторът на изследването Томас Хенинг, директор на Института по астрономия „Макс Планк“.