Телескопът "Джеймс Уеб" откри "изключително червена" черна дупка

Наука 01.03.2024 11:09 Снимка: ДНЕС+

Телескопът "Джеймс Уеб" откри "изключително червена" черна дупка

Оказва се, че масата на черната дупка е близка до тази на галактика

Космическият телескоп Джеймс Уеб (JWST) на НАСА забеляза рядка и "изключително червена" свръхмасивна черна дупка, която дебне в едно от най-древните кътчета на Вселената.

Астрономите предполагат, че червената черна дупка е резултат от разширяването на Вселената само 700 милиона години след Големия взрив. Цветовете ѝ вероятно се дължат на дебел слой прах, блокиращ голяма част от светлината на акреционния диск.

Космическото чудовище бе открито за първи път миналата година, но изследователите едва сега разбират повече за асата и размерите на черната дупка.

Екипът проучи данни, събрани от Джеймс Уеб, който изследва група далечни галактики в централното ядро на клъстера на Пандора, известен също като Abell 2744, на около 4 милиарда светлинни години от Земята.

"Бяхме много развълнувани, когато JWST започна да изпраща първите си данни", каза един от ръководителите и постдокторант Лукас Фуртак от университета Бен-Гурион в изявление, припомняйки си, че сме се натъкнали на "три много компактни, но светещи в червено обекта", които "видно се открояват".

Трите обекта се оказват изображения на един и същи източник - "подобен на квазар обект".

Квазарите са галактически ядра, които излъчват огромни количества електромагнитно лъчение, причинено от свръхмасивна черна дупка в центъра им, изсмукваща всичко наоколо.

"Анализът на цветовете на обекта показа, че това не е типична звездообразуваща галактика", каза съ-ръководителят на програмата Рейчъл Безансън от университета в Питсбърг. "Заедно с компактния си размер стана ясно, че това вероятно е свръхмасивна черна дупка, въпреки че все още се различава от другите квазари, открити в онези ранни времена."

Оказва се, че масата на черната дупка е близка до тази на галактика.

"В известен смисъл това е астрофизичният еквивалент на проблема с кокошката и яйцето", каза един от ръководителите и професор от университета Бен-Гурион Ади Зитрин в изявлението. "В момента не знаем кое се е появило първо - галактиката или черната дупка, колко масивни са били първите черни дупки и как са се развили."