Телескопът “Джеймс Уеб” на НАСА с впечатляващо откритие за екзопланетата K2-18 b

Наука 14.09.2023 16:38 Снимка: ДНЕС+

От години учените влагат усилия в откриването на живот на друга планета и за целта са насочили вниманието си към екзопланетите, които продължават да ги изненадват.

Екзопланетите се намират извън нашата слънчева система, а за една от тях космическият телескоп на НАСА "Джеймс Уеб" прави впечатляващо откритие. Астрономите твърдят, че на K2-18 b, която е 8.6 пъти по-голяма от Земята, са открити метан и въглероден диоксид и е много възможно на тази екзопланета да има живот.

Според учените също така атмосферата ѝ е богата на водород и има водни океани. Наличието на молекулата диметилсулфид (или още известен като DMS) пък е друг обещаващ знак, че на K2-18 b може би има живот. В земната атмосфера диметилсулфидът се създава от фитопланктон, който се създава от слънчевата светлина и осигурява храна на морските създания.

Освен това екзопланетата се намира в обитаемата зона и на известно разстояние от звезда, което означава, че е съвсем възможно на повърхността ѝ да има вода. Показателно за това, че на K2-18 b пък има дори и океан, е наличието не само на метан и въглероден диоксид, но и недостигът на амоняк. Според НАСА е вероятно и да се окаже, че океаните на екзопланетата са твърде горещи, за да има живот там, но е обнадеждаващо откритието, че атмосферата на K2-18 b е богата на водород.

Астрономите твърдят, че от предстоящите допълнителни наблюдения на телескопа "Джеймс Уеб" може да стане ясно по-точно дали диметилсулфидът наистина е част от атмосферата на K2-18 b и то на значителни нива.

Според учените на НАСА, въпреки че за планети като K2-18 b се знае малко, именно такива като нея са обещаващи при търсенето на живот извън Земята. Засега на K2-18 b са извършени само две наблюдения, но телескопът "Джеймс Уеб" ще продължи да наблюдава както тази, така и други екзопланети в обитаема зона, пише CBS News.