Странната гигантска планета, която може напълно да промени разбиранията ни за Космоса

Наука 07.12.2023 19:12 Снимка: ДНЕС+

Наскоро изследователи по астрономия в Пенсилвания, САЩ съобщиха, че са открили рядка планета, която е "твърде голяма за своето слънце". Откритията поставят под съмнение всичко, което знаем до момента за това как се формират планетите и техните слънчеви системи - както и начина, по който учените ги моделират.

"Настоящите установени теории за формирането на планетите трудно могат да отговорят на това, което виждаме сега", заявяват специалистите.

Гигантската планета е 13 пъти по-масивна от Земята - приблизително с размерите на Нептун. Но това, което е странно, е, че звездата, около която тя обикаля (известна с името LHS 3154), е девет пъти по-малка от нашето Слънце. Това прави съотношението на масата на планетата към нейната звезда повече от 100 пъти по-голямо от това между Земята и Слънцето.

Снимка 644485

Източник: iStock

За първи път учените откриват подобно "странно" съотношение. Според съществуващите теории звездите се образуват от огромни облаци от прах и газ. Когато процесът приключи, това, което остава в дисковете, обикалящи звездата, се развива в планети. Но според учените LHS 3154 няма достатъчно маса, за да създаде толкова масивна планета - което ги принуждава да преразгледат знанията си до момента, пише Science Focus.

Екипът открива необичайната двойка, докато търси планети с течна вода на повърхността си - нещо, което би ги направило потенциално обитаеми за живот. Такива планети се откриват по-лесно, когато са в орбита около свръххладни звезди. Това е така, защото ниската температура често означава, че планетата е по-близо - което води до по-лесно откриваем сигнал за астрономическия спектрограф, използван за търсенето им./lifestyle.bg