Ще завладее ли Китай Луната преди NASA

Наука 01.05.2023 18:01 Снимка: ДНЕС+

Ще завладее ли Китай Луната преди NASA

Луната и Марс са следващите големи космически цели и това за никого не е тайна. Естественият спътник на Земята може да се вижда ясно от нейната повърхност почти всяка вечер, за разлика от Червената планета, но той крие още много тайни, които предстои да бъдат разгадани в следващите десетилетия.

Плановете за Луната обаче са далеч по-амбициозни от това само да се достигне до нея. Според мисията Artemis, NASA трябва да построи лунен базов лагер през следващото десетилетие на века. Цел, която успя да амбицира Китай отново да се докаже като една от водещите космически сили.

Китайската космическа агенция обяви плановете си не само да достигне лунната повърхност през следващите седем години, но и трайно да се устрои на нея. Това определено е доста кратък срок, но пък залогът е наистина голям - да бъдат преди NASA.

Преди дни ръководителят на китайската лунна мисия заяви, че без съмнения негови сънародници ще стъпят на Луната до края на това десетилетие. А следващата цел е създаването на научен и изследователски център върху естествения спътник на нашата планета, който ще може да се използва от представители на всички страни.

Той ще бъде изграден заедно с руската космическа агенция - партньорство, обявено още преди две години и скрепено от желанието да бъдат преди американците. По първоначални планове станцията на Луната трябваше да заработи до 2035 г., но явно това ще се случи и по-рано.

Според изтекли преди няколко месеца документи от NASA, тяхната крайна дата за изграждане на лунна станция е 2034 г. Голямата конкуренция обаче със сигурност ще накара американските учени също да ускорят процеса максимално, зависейки преди всичко от успеха на бъдещите планирани мисии до Луната, предава Daily Mail.

Очаква се следващата, част от Artemis, да бъде с екипаж от трима души, които първо ще обиколят естествения спътник на Земята в края на 2024 г., а през 2025 трябва и да стъпят на лунната повърхност. Тези дни пък от NASA се похвалиха, че са извлекли кислород от лунна почва - поредна точка в актива им.

Китайската агенция може да няма такава дълга и впечатляваща история в космическите изследвания, но успехите от последните години са достатъчно обещаващи. През 2007 г. апаратът Chang'e 1 направи обиколка около Луната, пет години по-късно кацна на нейната повърхност.

В началото на миналата година Chang'e 5 натрупа още точки в полза на Китай с доказателствата, че на Луната има вода. Две години по-рано пък стана първият апарат, кацна на най-далечната страна на спътника на Земята.

През следващите години очакваме още открития и постижения, а програмата на китайската космическа агенция е повече от динамична. През 2026 г. се очаква да изпратят Chang'e 7 на опознавателна мисия и с основна цел търсене на вода на южния полюс на Луната.

Две години по-късно ще излети Chang'e 8, натоварен със сериозната задача да започне строежа на лунната база, в която ще се извършват предимно проучвания и експерименти с ресурсите по и под повърхността, за да се оценят възможностите за живот и как точно би изглеждал той. В момента се разработват специални 3D принтирани тухли, които ще бъдат евентуалният материал за строителство на Луната.

Докато Китай все повече се затвърждава като водеща космическа сила, точно обратното се случва с Русия в последните десетилетия. Затова е наистина интересно да проследим до какво ще доведе партньорството между двете страни в открития Космос, сключено официално през 2021 г.

Очевидно следващите години ще бъдат изпълнени с космически събития, кое от кое по-големи. А заселването на Луната е точно толкова важно както за човечеството, така и за страната, която успее да го реализира, защото то ще я превърне в космическа суперсила./lifestyle.bg