Новооткрити спътници на Уран и Нептун ще носят имена на гръцки богини и герои на Шекспир

Наука 04.03.2024 13:42 Снимка: ДНЕС+

Трите луни, открити наскоро - една около Уран и две в орбита около Нептун, ще бъдат кръстени на Шекспирови герои и гръцки богини, съобщава Live Science.

И трите спътника са забелязани преди няколко години, но едва наскоро Международния астрономически съюз (IAU) - организацията, която отговаря за даването на имена на нови обекти в Слънчевата система като спътници, астероиди и комети, прие официално доказателствата за тяхното съществуване.

До момента трите обекта имаха само цифрови обозначения. През следващите години всеки от тях ще се сдобие с официално наименование, вдъхновено от литературата и митологията.

Спътникът на Уран S/2023 U1 е с диаметър само около 8 километра. Това го прави един от най-малките известни спътници около някоя от осемте планети в Слънчевата система, заедно с дребния компаньон на Марс - Деймос.

Малката луна, която извършва една обиколка около Уран за около 680 дни. С нея общият брой на спътниците на планетата става 28. Подобно на другите уранови спътници, S/2023 U1 в крайна сметка ще бъде кръстен на герой от пиесите на Уилям Шекспир, и ще се присъедини към откритите по-рано Титания, Оберон и Пък.

Двете нови луни на Нептун - S/2002 N5 и S/2021 N1, са с диаметър съответно около 23 километра и 14 километра.

S/2021 N1 обикаля около Нептун за около 9 години, а S/2002 N5 - за приблизително 27 години. Най-отдалечената планета в Слънчевата система вече има 16 известни спътника. Подобно на другите нептунови спътници, новите ще бъдат кръстени на Нереидите - дъщерите на бога на морето Нерей от гръцката митология.

Всяка от новите луни е забелязана с помощта на наземни телескопи, което е голямо постижение, имайки предвид малките им размери и разстоянието до нашата планета.

Трите спътника не са единствените открити наскоро около планети в Слънчевата система.

През февруари 2023 г. Международният астрономически съюз потвърди наличието на 12 нови луни около Юпитер, с което общият им брой достигна 92.

През май миналата година организацията потвърди 62 луни около Сатурн, с което общият им брой достигна 145. По-голямата част от тези нови луни, които в повечето случаи са с диаметър само няколко километра, също бяха открити с помощта на наземни телескопи.