Мъжки паяци се катапултират след чифтосване

Наука 27.04.2022 11:01 Снимка: ДНЕС+

Мъжки паяци се катапултират след чифтосване

При някои видове паяци мъжките екземпляри имат наистина основателна причина да избягат възможно най-бързо след чифтосване, предаде Франс прес.

Китайски учени са открили че мъжките паяци от вида Philoponella prominens се катапултират непосредствено след половия акт, за да не бъдат убити и изядени от своите партньорки.

Паяците използват две от своите крачета, за да се задвижат за част от секундата, опирайки се на женската. Тази техника е описана за първи път в проучване, публикувано в сп. "Кърънт байолъджи", предаде БТА.

За да направят това откритие, учените от университета на Хубей са използвали високоскоростни камери с висока разделителна способност, обяснява водещият автор Шъчан Джан.

Изследователите изучават сексуалния подбор при този вид, който живее в общности от до 300 индивида.

От 155 наблюдавани чифтосвания в 152 случая мъжкият се е катапултирал и е оцелял след акта. Трите паяка, които не са успели да се изстрелят, бързо са били уловени, убити и изядени от партньорките си.

Други 30 мъжки екземпляра, на които изследователите са попречили да се катапултират, са били сполетени от същата съдба. Така учените са стигнали до заключението, че този механизъм е от съществено значение за избягване на сексуалния канибализъм, практикуван от женските.

Мъжките могат да се чифтосват до шест пъти с една и съща женска, като се отдалечават със скок, връщат се с помощта на изтъкана нишка, след това се чифтосват и отново отскачат.

Скоковете им са впечатляващи с максималната средна скорост от 65 сантиметра в секунда и ускорение, равняващо на 20 G или 20 пъти по-голямо от това, което се усеща при свободно падане.

Във въздуха паяците се завъртат около 175 пъти в секунда.

Според изследователите женските преценяват сексуалните способности на мъжките екземпляри именно по способността им да избягат.

"Чрез катапултиране мъжкият може да избяга от сексуалния канибализъм на женската, а тя може да избере успешно представящ се мъжки, тъй като кинетичното представяне може да е пряко свързано с неговото физическото състояние", обяснява Шъчан Джан.

Женските паяци имат възможността да съхраняват семенната течност, депозирана от мъжките, и да решат дали да я използват или не за оплождане на яйцата си.

Според Шъчан Джан по този начин женските могат да приемат сперматозоиди само от мъжки, които успешно са се катапултирали. В бъдеще изследователят иска да проучи дали наистина има връзка между тези скокове и успеха при чифтосване./БТА