Компании в САЩ готвят производство на генно редактирани ягоди

Наука 29.10.2021 09:09 Снимка: ДНЕС+

Компании в САЩ готвят производство на генно редактирани ягоди

Компания от Айдахо, САЩ която успешно пусна генетично модифицирани картофи на пазара, обяви споразумение в четвъртък, за да помогне на базирана в Калифорния компания за отглеждане на растения да отглежда ягоди, за които казват, че ще останат свежи по-дълго и ще имат по-дълъг вегетационен период (растеж), съобщава АП.

J.R. Simplot Company и Plant Sciences Inc. и двете частни компании, заявиха, че очакват да пуснат първите търговски достъпни генно-редактирани ягоди в рамките на няколко години.

Американските производители са произвели ягоди за 2,2 милиарда долара през 2020 г., предимно в Калифорния, според Министерството на земеделието на САЩ. Но потребителите са изхвърлили около 35% от реколтата поради разваляне. Представители на Simplot и Plant Sciences казаха, че генетично модифицираните ягоди ще помогнат за намаляване на изхвърлянията и ще ги направят достъпни за потребителите през голяма част от годината.

Ягодите ще съдържат гени само от ягоди с избрани желани черти, които са култивирани в продължение на десетилетия, за да ги комбинират чрез редактиране на гени.

"Това е същата технология, по която работим с картофите", коментира Дъг Коул, директор по маркетинг и биотехнологични въпроси в Simplot. "Имаме възможност да направим това с тази технология."

Няма доказателства, че генетично модифицираните организми, известни като ГМО, са опасни за консумация, но промяната на генетичния код на храните представлява етичен проблем за някои. Американската агенция за опазване на околната среда и Администрацията по храните и лекарствата на САЩ признаха генетично модифицираните картофи на Simplot като безопасни за ядене, като над 1,1 милиарда паунда (500 000 милиона килограма) сега се продават в около 40 щата и 4 000 супермаркета и 9 000 ресторанта.

Коул каза, че компанията е предоставила информация на Министерството на земеделието, според която редактирането на гени възпроизвежда естествен процес и не се нуждае от регулаторно одобрение, преди ягодите да бъдат пуснати на пазара.

Стив Нелсън, президент и главен изпълнителен директор на Plant Sciences Inc., каза, че компанията през последните 35 години е разработила пет различни популации на ягоди за размножаване, които се справят най-добре в различни райони на отглеждане и видове климат.

"Те притежават сложни геноми, които допринасят за дълги и сложни цикли на размножаване", каза Нелсън. "Трябва да разглеждате големи популации от разсад на годишна база, за да постигнете напредък в традиционното отглеждане на растения."

Редактирането на ген може да ускори това. Нелсън каза, че целта на партньорството със Simplot е да се подобри градинарското представяне на ягодите, да се подобри толерантността и устойчивостта към вредители и болести.

Той каза, че за производителите, които могат да похарчат 35 000 долара на декар за засаждане на ягоди и още 35 000 долара на декар за събирането им, генно-редактираните ягоди могат да намалят риска от провал на реколтата.

Simplot, мултинационална компания за агробизнес със седалище в Бойс, Айдахо, през 2018 г. придоби лицензионни права за редактиране на гени в споразумение с Corteva Agriscience и Broad Institute на Масачузетския технологичен институт и Харвардския университет, разработчици на технология за редактиране на гени, наречена CRISPR- Cas. Simplot бе първата земеделска компания, която получи такъв лиценз.

Технологията позволява на учените да правят точни промени в генома на живите организми и има широки приложения за подобряване на производството и качеството на растителна храна. Оприличава се на използване на функция за търсене и замяна при редактиране на писмен документ.

Технологията за редактиране на гени се нарича CRISPR-Cas9, първата част е акроним за "групирани, редовно разпределени къси палиндромни повторения". Технологията ускорява традиционния процес на отглеждане поколение след поколение растения, за да се получи определена желана черта, спестявайки години в разработването на нови сортове, които са толкова безопасни, колкото и традиционно разработените сортове, казват учените.

Крейг Ричъл, директор на изследванията и разработките в Simplot, казва, че генетичният код на ягодите е картографиран, но не е ясно какви черти са свързани с всички различни части на кода. Той каза, че компанията работи с части от кода, които са известни, като отглежда генетично модифицирани ягоди в оранжерия Simplot.

Plant Sciences Inc., със седалище в Уотсънвил, Калифорния, и нейните филиали имат права на собственост върху повече от 50 сорта ягоди и малини. Компанията доставя растения на производители в повече от 50 страни.

Simplot и Plant Sciences ще печелят, като продават генетично модифицираните ягодови растения на производители, които плащат за правата за отглеждане и продажба на ягоди. Условията на сделката не бяха оповестени./news.bg