Извънземни може да атакуват Земята чрез МКС

Наука 30.11.2021 10:56 Снимка: ДНЕС+

Извънземни може да атакуват Земята чрез МКС

Нарастващото любопитство на хората и нарасналите космически изследвания увеличават шансовете извънземни организми да нахлуят на Земята и земни организми да нахлуят на други планети. Тези заключения са записани в ново изследване на учени.

В документа е посочено, че извънземни бактерии може да се пренесат на земята чрез Международната космическа станция. Предполага се, че непознатите за човечеството бактерии може да са инванзивен вид и да убият планетата ни. Възможно е също и земни бактерии да убият нечия чужда планета, пише в документа, публикуван в списание BioScience.

„Търсенето на живот извън нашия свят е вълнуващо начинание, което може да доведе до огромно откритие в недалечно бъдеще“, каза проф. Антъни Рикиарди, експерт по инванзивни биологични видове в университета в Монреал. „Заради увеличаващите се космически мисии (включително тези, предназначени за връщане на проби на Земята), е от решаващо значение да се намалят рисковете от биологично замърсяване и в двете посоки. Най-правдоподобните форми на живот биха били микробни и вероятно наподобяват бактерии", посочва професорът.

Учените смятат, че рискът от междупланетно замърсяване е изключително нисък, отчасти защото суровите условия на космическото пространство затрудняват потенциалните организми, пътуващи на стоп, да оцелеят при пътуване от външната страна на човешки космически кораб. Все пак трябва да внимаваме по отношение на междупланетното замърсяване въз основа на отрицателните въздействия, които инвазивните видове са имали върху Земята, според Рикиарди. Хората са увредили екосистемите по целия свят, като са позволили на организмите да нахлуят в нови среди, които никога не биха достигнали естествено. Например, гъба от Южна Америка, наречена Austropuccinia psidii, е въведена в Австралия при неизвестни обстоятелства и превзема местните евкалиптови дървета в страната, спира растежа им и често ги убива.

Екосистемите на островите, които се развиват в географска изолация, като например на острови в страни като Австралия, са особено уязвими към инвазивни видове, тъй като местната дива природа на тези места не е адаптирана към нашествениците. „Биологичните инвазии често са били опустошителни за растенията и животните в тези системи“, каза Рикиарди.

Като доказателство за междупланетно замърсяване изследователите цитират израелския космически кораб Beresheet, който се разби в Луната през 2019 г., докато носеше хиляди тардигради (бавноходки) - микроскопични животни, които могат да оцелеят в екстремни условия, включително и във вакуума на космоса. Проучване от 2021 г., публикувано в списание Astrobiology, заключава, че съществата вероятно не биха оцелели от удара на кораба в лунната повърхност, но и че този казус е пример за междупланетни биологични инвазии.

Космическите агенции като НАСА отдавна са наясно с потенциалните рискове от биологично замърсяване, а политиките за планетарна защита се прилагат от 60-те години на миналия век. Въпреки това нарастването на частните компании, които изследват Космоса, - като SpaceX, която има за цел пътуване до Марс, са предпоставка за зараза.

В тази връзка експертите предлагат увеличаване на протоколите за биосигурност, свързани с космическите пътувания, като се фокусира върху ранното откриване на потенциални биологични замърсители и разработване на планове за бърз отговор на такива открития./БГНЕС