Dawn Aerospace ще продава космически самолети директно на клиенти

Наука 04.06.2025 19:06 Снимка: Getty Images

Dawn Aerospace ще продава космически самолети директно на клиенти

На теория дори България може да купи бройка от космическия самолет

Dawn Aerospace изглежда иска да играе с "големите играчи", след като обяви, че ще продава своя космически самолет директно на клиенти - по начина, по който производителите на пътнически самолети предлагат самолетите си.

Това предполага значителна промяна в бизнес моделите за космически изстрелвания.

В момента секторът на космическите изстрелвания е до голяма степен вертикален - компанията, която строи и оперира ракетите, притежава и контролира кога и какво ще бъде изстреляно. Така се управлява индустрията още от 60-те години, когато започнаха да се изстрелват комерсиални товари. Но това може да се промени, ако плановете на Dawn Aerospace успеят.

Настоящата ситуация е все едно Boeing и Airbus не само да произвеждат самолети, но и да контролират целия пътнически и товарен въздушен трафик. Това донякъде наподобява железниците, които функционират като "естествен монопол", тъй като е почти невъзможно да има конкуриращи се железници на едно и също място - няма толкова много маршрути за поставяне на релси. Но в небето няма такива ограничения - то е като океаните, общо достояние на човечеството.

Затова производителите на самолети продават продукцията си на правителства, частни компании и дори частни лица, които могат да ги използват според закона. Същото се отнася и за космоса - той принадлежи на всички, в рамките на международното право.

Въпреки това, зараждащата се комерсиална космическа индустрия още не е направила следващата логична крачка: след като ракетите и космическите самолети стават многократни за ползване, защо компаниите да не започнат просто да ги продават, както се продават самолети или кораби?

Именно това стои зад решението на Dawn Aerospace да започне да приема поръчки за своя безпилотен космически самолет Aurora.

Aurora не е конкурент на гигантски ракети като Starship на SpaceX или New Glenn на Blue Origin. Тя достига само до ръба на космоса - на височина от 100 км и скорост до Мах 3.5 - и може да носи товар до 10 кг, благодарение на своя хибриден ракетен двигател с течно и твърдо гориво. Но може да излита от обикновени писти, да осигурява до 3 минути безтегловност и да се подготвя за следващ полет само за 4 часа. Максималният ѝ обсег по земя е 130 км.

Компанията планира да продава Aurora директно на клиенти на цена около 30 милиона долара за брой, като първите доставки се очакват през 2027 г.

Клиентите ще могат да я използват по собствено желание, с какъвто товар и от всяка съвместима локация, включително за многократни полети на ден. Приложенията включват военни мисии, радиоразузнаване, наблюдение, хиперзвукови тестове, морски патрул, атмосферни и биологични изследвания, тестване на полупроводници и други научни цели.

Освен че ще бъде първата компания на този нов пазар, Dawn Aerospace има потенциал да предложи и поддръжка и услуги след продажбата - както правят производителите на самолети, при които услугите често носят повече приходи от самата продажба.

Подобна промяна в собствеността и контрола върху космическите самолети може да понижи цената за достъп до космоса и да позволи на по-малки компании и държави да навлязат в сектора. На теория дори България може да купи бройка от космическия самолет.

Това може да се окаже аналогично на прехода от мейнфрейм компютри към персонални компютри през 70-те години, което доведе до технологичен бум.

"За първи път клиентите имат възможност да притежават самолет, способен да достигне ръба на космоса", каза Стефан Пауъл, главен изпълнителен директор на Dawn Aerospace. "Aurora е революционна платформа за правителства, космодруми и нови оператори на космически самолети".

CHF CHF 1 2.08845
GBP GBP 1 2.32311
RON RON 10 3.87255
TRY TRY 100 4.35277
USD USD 1 1.71219