Астрономи публикуваха гигантска двуизмерна карта на Вселената

Наука 15.01.2021 14:44 Снимка: ДНЕС+

Астрономи публикуваха гигантска двуизмерна карта на Вселената

Международен екип, с участието на китайски учени, публикува гигантска двуизмерна карта на познатата ни Вселена, съобщиха вчера от Националните астрономически обсерватории на Китай (НАОК). Проведено в рамките на пекинско-аризонската програма за проучване на небето (BASS) и Спектроскопския инструмент на тъмната енергия (DESI), изследването проправя пътя за ново поколение спектроскопски проучвания на тъмната материя, съобщава Радио Китай.

Близо 200 изследователи от НАОК и DESI са наблюдавали галактики и са анализирали данните през последните шест години, след което са съставили картата на Вселената. Тя обхваща половината от небето, дигиталният ѝ формат е в 10 трилиона пиксела и съдържа около 2 милиарда обекта, съобщи Дзоу Хъ от НАОК.

Астрономическите наблюдения разкриват, че Вселената се разширява и изглежда се ускорява. Силата, движеща разширяването, се нарича от астрономите тъмна енергия, обяснява Джао Гунбуо, заместник-директор на НАОК и член на екипа на DESI. Тъмната енергия представлява около 68 процента от Вселената и остава загадка, добавя той.

Чрез измерване на мащабни червени измествания на галактиките, които обикновено се считат за доказателство за космическо разширение, астрономите могат да опишат триизмерното разпределение на космическите материи и да разкрият как тъмната енергия влияе на разширяването.

Спектроскопският инструмент на тъмната енергия (DESI) планира да проведе петгодишна мисия, за да получи червените отмествания на милиони галактики и създаде най-мащабният триизмерен модел на Вселената, казва Джао, отбелязвайки, че се надява това да разкрие тайната на тъмната енергия.