Астрономи откриха 12 нови луни около Юпитер

Наука 06.02.2023 13:43 Снимка: ДНЕС+

Астрономи откриха 12 нови луни около Юпитер

Астрономи откриха 12 нови луни около Юпитер, поставяйки общия им брой до рекордните 92, информира NBC News. Това е повече от всяка друга планета в нашата слънчева система. Сатурн, доскорошният лидер, е на второ място с 83 потвърдени луни.

Спътниците бяха открити с помощта на телескопи в Хавай и Чили, а техните орбити бяха потвърдени с последващи наблюдения. Тези най-нови луни варират по размер от 1 километър до 3 километра.

Спътниците на Юпитер бяха добавени наскоро към списък, поддържан от Центъра за малки планети на Международния астрономически съюз, посочи Скот Шепард от института Карнеги.

През април Европейската космическа агенция ще изпрати космически кораб до Юпитер, за да изследва планетата и някои от нейните най-големи, ледени луни. И следващата година НАСА ще изстреля Europa Clipper, за да изследва едноименната луна на Юпитер, която може да крие океан под замръзналата си кора.

Юпитер и Сатурн са заобиколени с малки луни, за които се смята, че са фрагменти от някога по-големи луни, които са се сблъскали една с друга или с комети или астероиди. Същото важи и за Уран и Нептун, но те са толкова отдалечени, че забелязването на луната става още по-трудно.

CHF CHF 1 2.02049