Любопитно 28.11.2021 09:47 Снимка: ДНЕС+

Тест драйв с "различната" Honda E

Цветни, шарени, с различна форма, откровено налудничави. Всички помним какви бяха мобилните телефони само преди 15 години. Когато човек сменяше мобилния си телефон, това беше цяло събитие. Изискваше време да свикнеш с бутоните, формата, дисплея и с наличието на капаче и антена. А покупката на нов телефон беше забавно и интригуващо преживяване.

Днес е различно. Всички имаме в джобовете си един черен правоъгълник, като моделът му често може да бъде разпознат единствено по броя на камерите отзад и, евентуално, логото на съответната марка.

При колите е по-различно, но ако се вгледаме, процесите са много сходни. Бавно, но сигурно те загубиха своята идентичност, производителите започнаха да ползват едни и същи части в 10 "различни" модела, а в резултат на всичко това, емоцията се позагуби. Но все още има компании, които с цената на това да не се харесат на всички, представят интригуващи и дяволски забавни за окото модели. Honda E е точно такъв.

Като излязъл от анимационен филм, това е супер свеж и компактен електромобил, който изпъква сред купчините ламарина на паркинга, както може да изпъкне само пъпката на челото на доскоро примерен тийнейджър. Преди да кажем каквото и да е за него, ще отбележим, че в този автомобил човек трябва да е готов да го заглеждат, спират и разпитват по светофарите, защото Honda E не е нещо, което се вижда всеки ден. Или поне все още.

ГЛЪТКА ВЪЗДУХ

Honda E е електромобил, но за разлика от повечето останали, е проектиран от нулата да бъде само и единствено електромобил. Това е позволило на инженерите да се развихрят много. Толкова много, че са монтирали двигателя отзад. Да, Honda E наистина е малък автомобил със задно предаване, което е рецепта за забавление и истинска глътка свеж въздух във времена, в които на пазара е пълно с джипове с предно предаване.

Вътре няма да открием и традиционния тунел между седалките. Подът е равен, което създава повече пространство в интериора. Има множество USB портове за включване на какво ли не, но най-забавното е, че има 220-волтов контакт, в който да включим зарядното за телефона или лаптопа и да се радваме на скорост на зареждане, с която сме свикнали в домашни условия. Може дори сешоар да включим, макар че наистина не се сещаме за причина да си сушим косата в колата. Но знае ли човек...

Слонът в стаята е фактът, че Honda E няма нито едно огледало. И трите са заменени с камери - двете странични изпращат сигнал до два дисплея разположени във външната част на таблото, а там където сме свикнали да виждаме централното огледало за задно виждане, се намира трети дисплей.

Трябва да признаем, че когато подкарахме Honda E за първи път, това разтърси всички наши инстинкти на шофьор, но истината е, че се свиква бързо. И все пак, не откриваме сериозна причина да се заменят обикновените огледала с дисплеи.

Единственият смисъл е, че по този начин дизайнерите успяват да изчистят външния вид на колата, който става много по-елегантен без двете големи огледала отстрани. На тъмно обаче качеството на картината не е особено добро, а и на светофар не може да проверим прическата си, защото просто няма къде да се огледаме. Какво ли остава за сешоара.

Като стана въпрос за дисплеи, цялото табло на Honda E е една огромна композиция от дисплеи. Там, освен стандартната информация, която очакваме да видим, и която е представена по доста достъпен начин, може да си пуснем... дигитален аквариум. Колко лудо е това? Може дори да изберем вида и броя на рибките в него.

Погледнато по-сериозно, всички тези дисплеи позволяват голяма гъвкавост. Много лесно и удобно може да направим така, че картата с навигацията да е пред нашия спътник, което ще ни осигури личен навигатор.

Или пък ако приятелят ни е диджей, да му осигурим личен достъп до музикалната система, за да подбира музиката, без да се занимаваме.

ПО ЖИЦАТА

Всичко, от което Honda Е се нуждае, идва по жицата. В зависимост от това с какво зарядно разполагаме, зареждането на батерията варира от 15-16 часа - ако ползваме стандартен домашен контакт, до по-малко от час при най-мощните обществени зарядни станции.

След като изчакаме това време, разполагаме реално със 170 км пробег. Числото е по-ниско от декларираните от Honda 222 км, но не бива да забравяме, че официалните данни се измерват по специален протокол, който рядко се доближава до шофирането в реални условия.

Добрата новина е, че за разлика от други електромобили, Honda E е предвидима - що се касае до пробега. Километрите на дисплея намаляват очаквано и логично, без необичайни пикове, които да ни объркат и притеснят.

Макар че е изначално градски модел, с Honda E спокойно може да пътуваме и извън града, просто няма да се отдалечаваме много. За препоръчване е да не вдигаме и над 100 км/ч, защото тогава батерията пада значително по-бързо.

Усещането вътре е спокойно и комфортно, като всички материали в интериора са екологични и много качествени, което прави Honda E доста приятна за пипане. Ускорението буквално ни залепва за седалката, така че и удоволствието зад волана е налично. Все пак нека никой не очаква чудеса, максималната скорост е 145 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч на по-мощната версия, която ние карахме, е 8.3 секунди.

Въпреки своите размери, колата се чувства здраво стъпила на земята, без излишни поклащания и колебания в управлението, което се дължи на ниското разположение на батериите, стегнатото окачване и перфектното разпределение на теглото спрямо предната и задната ос. От друга страна, купето е доста добре обезшумено, вероятно заради добрата аеродинамика, липсата на странични огледала и автоматично прибиращите се във вратите дръжки.

В града тази кола е звезда. Вратите са четири, макар на пръв поглед да не си личи, което я прави идеалния спътник в ежедневието. С нея може да пазаруваме, да возим детето на училище, да спираме безплатно в Синя и Зелена зона, или пък просто да се забавляваме с приятели.

Паркирането е изключително лесно, маневреността е впечатляваща, което е и доста логично, имайки предвид компактните размери и всички камери и дисплеи, които ни помагат.

А когато и ние, и колата се изтощим, просто може да идем на кино. И докато гледаме поредния филм за някой супергерой, колата ще се зареди на паркинга на мола. И това ще ни струва няколко лева. Дотук с бензиновите сантименти.

Нека никой не очаква обаче и голям багажник. Понеже двигателят е отзад, багажното пространство е доста плитко и малко, а като добавим и факта, че винаги караме с два доста обемни кабела отзад, ситуацията става още по-сложна. Все пак за градски нужди е достатъчен. Ако случайно ни се наложи да превозим пет торби с цимент, ще вземем джипа на жената.

Но пък Honda E е онази глътка въздух, от която всички имахме нужда. Смел, свеж и модерен автомобил във време, в което повечето играчи играят на сигурно и изглеждат до болка еднакво.

Тази кола е онази странна песен, която пускаме на купон и изведнъж всички млъкват в опит да разберат какво се случва. Малко е странен, малко е налудничав, малко е непрактичен, но е автомобил, който искаме, защото ни дава усещане за индивидуалност. Трябва само да сме готови да платим цената на индивидуалността./lifestyle.bg

CHF CHF 1 1.81583
GBP GBP 1 2.29719
RON RON 10 3.97502
TRY TRY 10 1.95612
USD USD 1 1.6448