„Ромео и Жулиета”, или Шекспирова пица по литовски

Любопитно 13.05.2009 14:48

„В тази продукция исках да анализирам как омразата оформя разлики и едновременно с това става обща основа. Омразата е фундаментът, върху който се открояват различията между Монтеки и Капулети, а това мисля, че се отнася и за всяко едно общество”, казва за своята интерпретация на „Ромео и Жулиета” популярният литовски режисьор Оскарас Коршуновас.

6 г. след премиерата си на вилнюска сцена спектакълът на OKT/Градски театър на Вилнюс гостува в България в рамките на Международния театрален фестивал „Варненско лято” на 6 юни. Три дни по-късно представлението ще бъде играно и на сцената на Театър „София”. Тричасовият спектакъл е копродукция с фестивалите в Авиньон – Франция, и Ню Хейвън – САЩ, „Хебел” Театър и асоциация „Теорем”.

Коршуновас представя Капулети и Монтеки като две конкурентни италиански фамилии пекари на пици, пише „Литературен вестник” в репортаж за Театралния фестивал „Похищението на Европа”, провел се в края на 2004-а в Маастрихт, Холандия. Шекспировата трагедия е представена като фарс, като „черна комедия“, изпълнена с гегове и клоунадни трикове, в която героите се бият не с шпаги, а с тигани, тенджери, вилици, ножове и пр.

„Мъртвите си оставаха на сцената, целите посипани с брашно. От сцената лъхаше силна либидна енергия – премятаха се тестени фалоси, жените – дойката и майките бяха ненаситни сладострастнички, а младите, включително Ромео и Жулиета – подрастващи пубери, със силни полови нагони”, посочва Йоана Спасова-Дикова.

Руският „Комерсант” отбелязва, че най-изразителните трансформации в спектакъла произтичат от най-обикновено брашно. От първоизточник на земния живот то се превръща в зловещ символ на смъртта. На финала брашното е засипало цялата сцена, а в средата на този пустинен, мъртъв пейзаж лежат безжизнени побелелите от глава до пети Ромео и Жулиета, ненаигралите се деца.

„Оскарас Коршуновас” се създава като независим театър през 1999 г. В началото тази му независимост рискува да го остави без субсидии, постоянна сцена и подслон. Стъпката обаче е предприета по една единствена причина – четем в официалния интернет сайт на трупата, – за да се скъсат всички връзки с реалността на театъра по това време и да се създаде изцяло нов.

Васил Тоновски

CHF CHF 1 2.10508
GBP GBP 1 2.27758
RON RON 10 3.92926
TRY TRY 100 4.52106
USD USD 1 1.72168