
Любопитно 06.05.2025 12:57 Снимка: ДНЕС+
Роклята, която принцеса Даяна сама променя за появата си на Мет Гала през 1996 г.
В нашите ширини едва ли Мет Гала е сред събитията, които вълнуват особено много хората - няма спорт, няма политика, няма драма на местно ниво. И все пак, всяка пролет, когато червеният килим на стълбите пред Музея на изкуствата "Метрополитън" в Ню Йорк се превърне в модна арена, дори най-безразличният зрител не може да не хвърли едно око. Защото Мет Гала не е просто светско събитие, a моден спектакъл, в който знаменитостите буквално се превръщат в произведения на изкуството.
Тоалетите, които дефилират там, често изглеждат така, сякаш са от друга планета - пищни, провокативни, понякога шокиращи, но почти винаги грабващи вниманието. Зад всяка визия стои идея, тема и дизайнер, които в комбинация създават уникално преживяване за публиката.
През годините Мет Гала се превръща в сцена за безброй емблематични визии - от изчистената елегантност на Одри Хепбърн до футуристичната дързост на Лейди Гага. Сред тях своя отпечатък оставя и принцеса Даяна, която през 1996 г. стъпва на червения килим в тъмносиня рокля на Dior.
Все пак Мет е събитието, в което модата говори по-силно от думите и макар да не вълнува пряко ежедневието ни, то ни напомня, че стилът може да бъде форма на израз, на протест, на изкуство. Както прави и самата Даяна, впрочем, която има пълен контрол върху емблематичната си визия на Мет Гала през 1996 г. - единственият път, когато преминава по "най-влиятелния червен килим в света".
В документалния сериал, посветен на работата на Джон Галиано - творчески директор на Dior в продължение на 14 години, преди да се оттегли и да поеме модната къща Maison Margiela, дизайнерът си спомня момента, в който получава поканата да облече Даяна за събитието. "Един ден целият ми екип се натовари в един стар ван и заминахме за Лондон, за да се срещнем с принцесата. Тя беше поканена на Мет Гала и щеше да носи една от моите рокли."
По думите му поканата да създаде визия за Даяна била "истинска благословия". "Беше уау момент. Отидохме в двореца Кенсингтън и заедно обсъждахме различните модели на роклите."
Макар да е един от най-влиятелните дизайнери по онова време, Галиано признава, че Даяна не е позволила лесно да бъде контролирана. "Опитах се да настоявам за розово, но тя категорично отказа. Изобщо не искаше този цвят. След дълги проби и много варианти, стигнахме до компромис."
Роклята била готова и всички били в очакване на голямата нощ, но точно тогава се случва непредвидена промяна. В нощта на Мет Гала Галиано вижда, че принцесата е направила последен ход без да го уведоми.
"Роклята беше с корсет, което предварително бяхме обсъждали. Но когато тя слезе от колата, забелязах, че корсетът липсва. Беше го премахнала сама." Въпреки изненадата, дизайнерът напълно разбира избора й: "Още от началото Даяна искаше да се чувства свободна, докато върви по червения килим."
Завършвайки визията си, принцесата комбинира копринената рокля с огърлица от перли и сапфир, а също и със сатенена чанта, която по-късно е преименувана на Lady Dior в нейна чест. "Тя беше първата ми клиентка, която наистина се занимаваше с мода", казва Галиано
През онази вечер на червения килим до нея е близката й приятелка и бивша главна редакторка на Harper's Bazaar, Лиз Тилберис. Определено появата на Даяна не остава незабелязана. Все пак това е първото й официално появяване на подобно събитие след раздялата й с бъдещия крал Чарлз само няколко месеца по-рано.
В същия документален сериал се включва и Ана Уинтур, която споделя впечатленията си: "Мисля, че всички бяхме запленени от принцеса Даяна. По онова време тя беше най-известната жена в света. Обичаше модата и обичаше вниманието на прожекторите."
По-малко от година след бляскавия си дебют на Мет Гала, принцесата на народа загива трагично в автомобилна катастрофа на 36-годишна възраст. Но модният й отпечатък, дори само от една вечер, остава жив и до днес.
Още по темата
![]() |
1 | 2.09493 |
![]() |
1 | 2.29692 |
![]() |
10 | 3.92855 |
![]() |
100 | 4.46881 |
![]() |
1 | 1.72426 |
Последни новини
- 16:59 Истанбул губи по $7 милиарда в задръстванията
- 16:50 Зaщo в Гepмaния иcĸaт дa ce oтĸaжaт oт нaй-мaлĸитe eвpoмoнeти
- 16:42 Най-търсените професии в Европа и България
- 16:34 Revolut навлиза на пазара на мобилните оператори
- 16:27 Мерц се кандидатира за канцлер на втори тур след провала
- 16:18 Папа Франциск отвори много дискусии, но не приключи нито една от тях
- 16:10 Китайски бойни самолети тренират в небето над Египет
- 16:03 Кремъл: Цената на петрола е важна за Русия, но националните интереси остават приоритет