Какво да не правим с колата през зимата: 5 правила, които не се спазват

Любопитно 13.02.2023 11:40 Снимка: ДНЕС+

Какво да не правим с колата през зимата: 5 правила, които не се спазват

През зимата трябва да управлявате автомобила си по различен от другите сезони начин - премисляйте всяко действие, за да не навредите на личното си превозно средство и да не попаднете в скъпи ремонти. Повечето съвети на тази тема, включително и тези, за които и money.bg е писал, обикновено казват какво да правим при определени ситуации, свързани със експлоатацията на колата при суровите зимни условия.

В автомобилната практика има и правила, препоръчващи какво всеки шофьор не бива да прави, а трябва стриктно да спазва. Но дори опитни собственици на автомобили по някаква причина ги игнорират.

И така, какво не трябва да се прави с колата през зимата:

1. Използване на ръчната спирачка

Някои шофьори много обичат да използват ръчната спирачка през зимата, независимо от необходимостта, метеорологичните условия и времето за паркиране. Но дърпането на ръчната спирачка не винаги си заслужава. Освен това, ако оставите колата на ръчната спирачка цяла нощ, тогава до сутринта спирачните накладки и проводящото жило може да замръзнат и няма да можете да се движите. Такъв проблем може да възникне в кола както със задни барабанни спирачки, така и с дискови спирачки.

Ако въпреки това решите да използвате ръчната спирачка, за да избегнете изненади, добре е да изсушите добре спирачките с няколко интензивни спирания преди паркиране. Ако сутринта колата с барабанни спирачки все още не иска да се движи, тогава барабаните могат да се залеят с топла вода и леко да се почукат с дървен предмет. Накладките, които са замръзнали за спирачните дискове, могат да се размразят с течност за миене за зимата.

Най-добре, разбира се, опитайте се да не използвате ръчната спирачка през зимата, за да не страдате сутрин. Но ако ръчната спирачка ви е крайно необходима, опитайте се да оставите малко място и при паркиране - при движение назад с цялата маса колелата се отблокират по-лесно и по-бързо.

2. Въртене на стартера до последно

Ако двигателят не стартира от първия опит, тогава няма смисъл да въртите стартера "до дупка". Максимумът, който можете да си позволите, е да направите втори и трети опит. При изряден акумулатор най-вероятно двигателят "ще хване" и ще запали. Но ако това не помогна, тогава е безсмислено да продължите допълнително да намалявате ресурса на стартера. В крайна сметка можете просто да го извадите от строя и тогава проблемът ще бъде много по-сериозен от просто изтощена акумулаторна батерия.

Има начин да помогнете на колата по-лесно да стартира в студа:

  • Преди да стартирате автомобила, "събудете" акумулатора, като включите късите или дългите светлини за 15-20 секунди. Това ще затопли електролита и ще увеличи капацитета на батерията.
  • Преди да завъртите ключа, изключете всички консуматори на електроенергия: парно, отопление на седалки и задното стъкло, мултимедийна система и фарове.

3. Да се държи резервоарът полупразен

Разходът на гориво традиционно се увеличава през зимата. Но това не мотивира шофьорите да спират по-често на бензиностанцията. Въпреки това силно се препоръчва да допълвате резервоара за гориво по-често. Това увеличава шансовете за безпроблемно стартиране на двигателя сутрин.

Тук влиза в сила едно просто правило. Колкото повече празно място има в резервоара, толкова повече влага се кондензира вътре. И когато колата изстине, тя кристализира, което затруднява работата на горивната помпа.

Що се отнася до горивото, в студено време въпросът за неговото качество е особено остър. Трябва да зареждате с гориво, препоръчано от автомобилния производител, само на бензиностанции с доказано качество. Тогава вашата машина ще стартира ще се движи в мразовитите сутрини без проблеми.

4. Включване на всички консуматори на електричество наведнъж

Много шофьори, веднага след като се качат в автомобила си през зимата, включват всички потребители на електроенергия, които имат: фарове, отопляеми седалки и задно стъкло, предно стъкло, огледала, радио и дори волан. Поради рязкото повишаване на температурата на диодния мост алтернаторът започва да страда. По-добре е да не го натоварвате излишно, тъй като този елемент е доста скъп и се заменя с голям труд.

Тъй като температурният диапазон на диодния мост през зимата е доста голям и полупроводниците стават особено уязвими при такива условия, рискът от повреда при тях се увеличава.

Замръзналият алтернатор трябва да се натоварва постепенно. Не включвайте електрически консуматори веднага след качване в автомобила. Изчакайте пет минути след стартиране на двигателя и активирайте отоплението на седалката. Пет минути по-късно - подгряване на предното стъкло. След още няколко минути отоплението на задното стъкло и други консуматори на енергия могат да бъдат активирани.

Някои модели имат интелигентна електроника. Той независимо ограничава едновременното задействане на мощни консуматори на енергия и следи спада на напрежението на алтернатора и температурата навън, но не препоръчваме да разчитате изцяло на електрониката. Все пак е по-добре да активирате допълнителни консуматори постепенно, с малки интервали. Така увеличавате ресурса на частите и си спестявате непредвидени разходи.

5. Миене на колата

Сред собствениците на автомобили има "чистофайници", които често мият своя любим "железен кон" дори през най-студените зимни дни.

Но това само влошава състоянието му. Измиването на кола в студено време постепенно ще унищожи боята им. Това не означава, че не е нужно да се грижите за външния вид на автомобила. Просто задължително посещавайте закрити автомивки по-рядко и не в много студени дни. Така ще запазите боята по-дълго в добро състояние - няма да се напука./money.bg

CHF CHF 1 2.05143
GBP GBP 1 2.3227
RON RON 10 3.9295
TRY TRY 100 5.60689
USD USD 1 1.83027