За законите и хитруването с демокрацията
Избрано 07.06.2012 09:29
Ето един пример за законодателен "шедьовър" на Народното събрание. Променя се Закона за закрила на културата в частта за въвеждане на повсеместна мандатност за директорите на културни институти. На пръв поглед е логично и необходимо. Само че каруцата отново се слага пред коня.
Без механизъм за наблюдение, оценка и атестация на директорите, културните институти ще продължават да дават добра хранителна среда за екзотични назначения. Лесно е да се досетим по какъв начин "този механизъм ще гарантира по-прозрачното и добро управление на тези структури"....
Планираните законодателни промени ще приличат по-скоро на игра на "сляпа баба" и по още една очевидна причина. Директорите продължават да се третират като "свещени крави", които без всякакъв граждански контрол упражняват еднолична власт. Подобна практика кореспондира с по-общи проблеми. Голямата беда в България е, че така и не се създаде адекватно законово разграничение между частен и публичен режим на функциониране..
Ако изброените условия липсват, мандатността се превръща в кухо и безсъдържателно подобие на демокрация, за която е удобно да се говори, но същевременно никой реално не зачита. И обратно, ако един директор на културен институт е представил публично достъпна програма за управление, годишен план, устройствен правилник, бюджет и финансов отчет, това е много по-солидна основа за успешно изпълнение на мисията, която му е делегирана от обществото: да популяризира културно-историческота наследство, да създава интересен репертоар, да интригува и възпитава със своята продукция децата и младежите, да се грижи за повишаване на професионализма и творческото израстване на екипа, който оглавява...
В случай, че посочените признаци са всекидневие в един културен институт и се удостоверят с една задълбочена и безпристрастна атестация, защо е необходимо директорът периодично да бъде подлаган на "препитване" чрез конкурс от министерски или общински чиновници? И обратно - ако той още след първата година наруши собствената си програма, кому ще бъде необходимо да се изчаква края на мандата?
Без ясно формулирано задание, права и отговорности от страна на публичните институции, всеки призив за прозрачност, демократичност и равнопоставеност, се превръща в треторазредна постановка с кухи и никому ненужни послания . Затова преди да се пристъпи към промени в един закон, е нужно да си направим добре сметката за ползите и вредите, които могат да се случат. В противен случай ще се повтаря до безкрайност едно досадно и скъпо струващо занимание, от което си патим - преливане от пусто в празно.
Любомир Кутин/lykutin.blogspot.com
Без механизъм за наблюдение, оценка и атестация на директорите, културните институти ще продължават да дават добра хранителна среда за екзотични назначения. Лесно е да се досетим по какъв начин "този механизъм ще гарантира по-прозрачното и добро управление на тези структури"....
Планираните законодателни промени ще приличат по-скоро на игра на "сляпа баба" и по още една очевидна причина. Директорите продължават да се третират като "свещени крави", които без всякакъв граждански контрол упражняват еднолична власт. Подобна практика кореспондира с по-общи проблеми. Голямата беда в България е, че така и не се създаде адекватно законово разграничение между частен и публичен режим на функциониране..
Ако изброените условия липсват, мандатността се превръща в кухо и безсъдържателно подобие на демокрация, за която е удобно да се говори, но същевременно никой реално не зачита. И обратно, ако един директор на културен институт е представил публично достъпна програма за управление, годишен план, устройствен правилник, бюджет и финансов отчет, това е много по-солидна основа за успешно изпълнение на мисията, която му е делегирана от обществото: да популяризира културно-историческота наследство, да създава интересен репертоар, да интригува и възпитава със своята продукция децата и младежите, да се грижи за повишаване на професионализма и творческото израстване на екипа, който оглавява...
В случай, че посочените признаци са всекидневие в един културен институт и се удостоверят с една задълбочена и безпристрастна атестация, защо е необходимо директорът периодично да бъде подлаган на "препитване" чрез конкурс от министерски или общински чиновници? И обратно - ако той още след първата година наруши собствената си програма, кому ще бъде необходимо да се изчаква края на мандата?
Без ясно формулирано задание, права и отговорности от страна на публичните институции, всеки призив за прозрачност, демократичност и равнопоставеност, се превръща в треторазредна постановка с кухи и никому ненужни послания . Затова преди да се пристъпи към промени в един закон, е нужно да си направим добре сметката за ползите и вредите, които могат да се случат. В противен случай ще се повтаря до безкрайност едно досадно и скъпо струващо занимание, от което си патим - преливане от пусто в празно.
Любомир Кутин/lykutin.blogspot.com
CHF
|
1 | 2.09157 |
GBP
|
1 | 2.23166 |
RON
|
10 | 3.84031 |
TRY
|
100 | 3.88827 |
USD
|
1 | 1.66086 |
Последни новини
- 10:56 Заради необосновано повишаване на цените:КЗП започна проверки, санкциите са от 5000 до 100 000 лв.
- 10:52 Дъно! Радостин Василев налага с ритници и шамари депутат от ДПС в пленарна зала
- 10:48 След сваления дрон: Ердоган предупреди Русия и Украйна да спрат с атаките в Черно море
- 10:40 Тръмп нареди блокада на „санкционираните петролни танкери“ към Венецуела
- 10:33 Включиха отново шести блок на АЕЦ "Козлодуй" в електроенергийната система
- 10:26 24-метрова реплика на Статуята на свободата беше съборена от силни ветрове в Бразилия
- 10:21 40 скрити камери поставил в тоалетните директорът на 138-о училище в София
- 10:18 Оставиха за постоянно в ареста Росен Стъкларя, заради когото "изгърмя" шефът на 5 РПУ