„Трубадур”- истории за музикални хитове, либрето, вино и солисти

Избрано 12.03.2012 09:35

Интервю на Виолета Тончева с маестро Григор Паликаров.

- Казахте, че „Трубадур” влиза в челната тройка на Вердиевите опери. Защо?

- „Трубадур” (премиера 1853 г.), заедно с „Травиата” и „Риголето”, заема достойно място в най-популярната тройка опери на Джузепе Верди. Във всяка от тези опери намираме музикални хитове, като „Наздравица” в „Травиата” или „La donna e mobile” в „Риголето”, но от цялото Вердиево творчество в „Трубадур” има най-много популярни арии, събрани на едно място: „Песента на Азучена”, Войнишки хор, Цигански хор и т.н.

- Оперната история изобилства с интересни подробности около създаването на големите творби. Има ли нещо такова и около „Трубадур”?

- Любопитна е историята с либретото на „Трубадур”, което е най-обърканото нещо в световната оперна литература. В Италия има дори бутилка вино, запечатана преди 100 и повече години, за която се казва, че ще бъде отворена, едва когато някои успее да обясни каква точно е мотивацията в постъпките на някои от героите. Либретистите Салваторе Камарано и Леоне Емануеле Бардаре, които са работили по едноименната драма на Антонио Гарсия Гутиерес, очевидно не са държали особено върху последователното и логично развитие в образите на героите. Азучена убива собственото си дете, приема детето на врага, накрая загива, чувствайки отмъстена майка си?! Любовният триъгълник между Граф ди Луна, Леонора и Манрико поражда вражда между двамата мъже, които всъщност са братя, без да знаят. Тези и други противоречия в изграждането на персонажите обаче в никакъв случай не правят музиката по-малко прекрасна и операта по-малко обичана.

- Във Варна „Трубадур” не е играна често, така че на 14 март т.г. Варненската опера ще представи една нова версия, с интересни солистични дебюти на Арсений Арсов (Манрико), Пламен Димитров (Граф ди Луна) и Димитринка Райчева (Леонора). Как работите с тях?

- И тримата се готвят усърдно. С Арсений Арсов сме правили страхотни турнета, в които той изпълняваше по-лиричните тенорови партии в „Севилският бръснар” от Росини, „Дон Жуан”от Моцарт и особено във „Фауст” от Гуно. С годините всеки глас естествено се уплътнява, така че точно сега е времето Арсений да изпее и Манрико в „Трубадур”.

Познавам също качествата на баритона Пламен Димитров, който наскоро дебютира в ролята на Маркиз Поза в „Дон Карлос” от Верди на сцената на Софийската опера и балет, отново с мен като диригент.

За Димитринка Райчева спокойно мога да кажа, че след като се изяви в няколко много успешни роли на софийска и варненска сцена, тя е вече едно от водещите сопрани в България. „Трубадур” е нашата първа среща с нея, в която тя ще защити главна роля.
Впрочем в „Трубадур” има още много важни герои, сред които най-вече Азучена – коронната роля на мецосопраното Бойка Василева, също Ферандо, който ще изпее Евгений Станимиров и др. Става дума за букет от певци, които заедно с колегите от хора и оркестъра, в чийто професионализъм съм дълбоко уверен, ще представят Вердиевия „Трубадур” по най-добрия начин.

- Вярвам, че ще бъде така. Благодаря за интервюто, маестро.

CHF CHF 1 2.09943
GBP GBP 1 2.23626
RON RON 10 3.84197
TRY TRY 100 3.90542
USD USD 1 1.66894