Ще се спасим ли от „Спаси София”? Вече има и страница „Спаси Варна“ със сходен профил

Избрано 24.01.2023 14:21 Снимка: ДНЕС+

Ще се спасим ли от „Спаси София”? Вече има и страница „Спаси Варна“ със сходен профил

Докато с ръцете си Борис Бонев получава от Столична община, устата му не спира да протестира срещу заплатите на общинските шефове. Но и тези пари не обясняват широката реклама и пищното учредяване на партията

Виктория Георгиева, Trud.bg

Борис Бонев беше избран за председател на партия „Спаси София”. На 15.01 се проведе учредителното събрание, с което гражданската платформа става партия. Най-накрая... Най-накрая, защото това вероятно е най-дългата предизборна кампания, стартирала още през 2015г. – годината, в която е създадена инициативата „Спаси София”. От онзи момент преди 8 години, та чак до сега - януари 2023г., Бонев и екипа му са превърнали всяко тяхно действие, всяка тяхна дума, всяка идея, в борба срещу дългогодишния им враг и кмет на София Йорданка Фандъкова. Самият Бонев призна, че се е подготвял 14 години и едва ли има някой с толкова опит в работа за София. Но защо 14 години?

Началото

Вероятно малко хора помнят, още по-малко въобще знаят, но началото е дадено още през 2009 с инициативата „Спаси метрото”. Тогава Борис Бонев, заедно с група младежи, започва протестна акцция срещу плановете на Столична община да построи наземна „лека железница” по третия метродиаметър.

Тъй наречената „лека железница” представлява скоростен извънуличен релсов транспорт, разположен предимно по наземни и надземни трасета, като скоростта на движение достига дори 70-80 км в час – доста повече отколкото при метрото. „Лекото метро” е много по-евтино от строителството на подземното метро, по-бързо и няма парализиране на наземния транспорт при изграждането на подземни линии. Бюджетен и подходящ вариант за част от отсечката по третия лъч на метрото.

Тогава тази новосформирана и уж спонтанно възникнала инициатива получава сериозна медийна трибуна. „Уж спонтанно”, защото отразяването, което мигновено им предоставят дори по телевизията, както и фактът, че Бонев по онова време още живее в Париж, агресивното убеждаване на хората, живеещи по бул. „Цар Борис ІІІ“, да протестират срещу проекта, защото в този си вид метрото щяло да направи живота им ад, а и всичко, което се случи през следващите години, накланят везните към мисълта, че още от началото се касае за добре обмислена стратегия.

Един от основните аргументи „против”, който изтъкват тогава от „Спаси метрото”, е, че направата на „зелена ивица с комплекси за почивка и велоалеи от пл. Руски паметник до стадион Славия, разположена на мястото на сегашното трамвайно трасе е възможна само, ако трасето на метрото е подземно в този участък”.

Въпросната инициатива е активна и към момента, като при почти всеки проект на Столична община откъде да минават новите трасета, от Спасителите са против. В момента са на контра срещу преминаването на метрото през „Слатина”, по-конкретно през The Mall – един от най-посещаваните молове в София, около който има и голямо количество административни сгради, където работят хиляди хора, както и намиращата се на отсрещната страна болница „Св. Ана”. Дори не коментираме посетителите на мола и работещите в него, които също всеки ден са хиляди, а около празници, задръствания има даже по „Цариградско шосе”, което възпрепятства бързото придвижване по булеварда.

Кой е Борис Бонев?

„Борис Бонев е български политик, икономист и общественик. Един от основателите на „Спаси метрото“ и „Спаси София“. Кандидат-кмет на София на местните избори през 2019 г. и общински съветник през мандат 2019 – 2023 г. в Столичния общински съвет” – това четем в Уикипедия.

Самият Бонев нееднократно е заявявал, че не харесва понятията ляво и дясно, макар доста от идеите му са по-близки до лявото, което явно личи и по хората, които го подкрепят, както и по екипа му. Това просто е актуалният начин да заявиш, че си ляв. Нещо от типа на: „не робувам на остарели виждания като ляво и дясно“, или: „не е най-важното като какъв се определяш“, и т.н. Направиха го Асен Василев и Кирил Петков, прави го и Борис Бонев. Вероятно защото има сериозни опасения, че София, макар и с всички условности, все още е дясна. Да, неговите избиратели са столичани, но всъщност са антисофиянци – хипстъри, които не се интересуват от история и памет на града, а от актуалния тренд, например – тротинетките.

Самообявилият се за спасител на София, който натрапчиво наподобява доскорошния спасител на България – Кирил Петков, обаче е свикнал да се заиграва и с т.нар. врагове. Съвсем наскоро той успя да „спаси”софиянци от едномесечните им карти, с които пътуват повече от 1/3 от столичани. Когато му е удобно се колаборира с ДБ, когато му е удобно – подава ръка и на отколешния си враг – ГЕРБ. Към момента очаква подкрепа за партията си както и от (раз)градската ексдесница ДБ, така и от ПП, но нищо няма да го спре, ако не получи такава, да се застане открито срещу тях. Политически опортюнист...

„Спаси София” и финансирането им

Въпросът с финансирането на организацията е актуален от самото ѝ създаване. След блясковото учредяване на партия „Спаси София”, което се състоя в най-скъпата конгресна зала в столицата – „София Ивент Център” (чийто наем е четирицифрена сума в евро) в мол Парадайз, той става още по-натрапчив. Съвсем отделно са разходите за кетъринга, логистиката и прочее. София е осеяна и с билбордове, от които грее ликът на Бонев, а всички знаем, че това е един от най-разточителните начини за реклама. Нека да припомним, че за разлика от парламентарните партии и всички, минали 1% на последния вот, Бонев няма субсидия.

Макар постоянно да критикуват Столична община, „ Спаси София” се възползва от общинско финансиране. Миналата година друг общински съветник – Карлос Контрера, разкри, че Борис Бонев и „Спаси София“ имат 3 договора със столичния „Метрополитен“, по които са получили близо 43 000 лв. за дизайн на табели, като Бонев лично подписва два от договорите през 2017 и 2018 г., а третият, за колектива на „Спаси София“, е от 2019 г. През 2017 г. организацията получава още 8 880 лв. за дизайн на стикери за градския транспорт от Центъра за градска мобилност – тоест общо над 50 000лв, а по програма “Европа” на Столична община получават още 20 000 лв. за „облагородяване и социализация на монумент Камбаните” през 2017 и 2018 г.

Разбира се, докато с ръцете си получава, устата му не спира да протестира срещу заплатите на шефовете в градския транспорт на София например, които Бонев огласи през май 2022г.

Но дори тези суми не обясняват широката реклама и пищната кампания по учредяването на партията му. Обяснението „дарение от симпатизанти” по никакъв начин не кореспондира със стотиците хиляди левове, които особено напоследък се въртят около новата партия.

Интересна, но малко известна подробност е, че през декември „Спаси София подари на столичани и гостите на града нов коледен кът пред храм „Св. Седмочисленици” (именно така беше оповестено в някои медии), като за официален партньор бяха посочени Mr. Bricolage. Още по-неизвестната подробност е, че един от големите акционери в хипермаркета е „Доверие Обединен Холдинг”, с който е свързан не кой да е, а определяният от редица като олигарх Огнян Донев, изпълнителен директор и на „Софарма”АД.

Дори да приемем, че това е напълно случайно стечение на обстоятелствата, остава открит въпросът откъде „Спаси София” финансират дейностите си, особено учредяването на партията и рекламата. Адекватен отговор до момента няма.

Апетитът идва с яденето

На учредяването на партията Борис Бонев заяви, че „Спаси София” за момента ще се съсредоточи върху развитието на столицата, което обаче не означава, че не би подкрепила подобни граждански движения в други градове като по-нататък може да се стигне и до явяване на национални избори”.

Вече има и страница „Спаси Варна”, чийто профил е доста сходен с този на „Спаси София” – тоест публикациите са предимно срещу местната власт, а повечето са на отцепил се от ИТН бивш депутат, който после пристана на ПП, но не успя да влезе отново в парламента, но за сметка на това преди няколко дни се присъедини към Националния съвет на партията.

Та е въпрос на време кога и в други градове ще плъзнат пипалата на „Спаси София”, защото местното управление определено е апетитна хапка за много хора, а примерът на Бонев е заразен и лесно изпълним – много шум, медийно отразяване, контра на общинските решения и прочее. А както знаем, какво по-лесно от това да недоволстваш срещу управляващите – отлично знаем, че трески за дялкане навсякъде и винаги има, грешки – също, поради което подобни инициативи винаги имат широко поле за изява и подкрепа.

Мислете и помнете

От няколко години наблюдаваме действията на „Промяната”, довели до безпрецедентното положение, в което се намира страната ни. Наблюдавахме появяването на редица метастази, които по един или друг начин успяха (повечето за кратко) да влязат и в Народното събрание. В момента някои от тях отново се опитват да се обединят, за да се докопат до депутатските кресла или поне до субсидия.

Нещо подобно в момента се случва на местно ниво в София – Борис Бонев и „Спаси София” отдавна копнеят да бъдат припознати от столичани като вятъра на промяната, който ще издуха ГЕРБ. Дали ще е сам или с подкрепа от ДБ и ПП – няма значение, резултатът ще е подобен. Лява колаборация, която ще разполага с милионния бюджет на столицата, с нарастващи апетити и за други градове, а защо не и за парламентарни избори – отново по думите на Бонев.

Представяте ли си тези спасители да ни управляват? Поредният левичарски проект, чиито приоритети са насочени към екстремни зелени иновации, касаещи тротинетките или към различни необмислени проекти, целящи да обезличат облика на столицата и всеки град със своите виждания и идеи, представени от флашмобове, спонсорирани от обичайната неолиберална мъгла, обгърнала политиката ни.

CHF CHF 1 1.89243
GBP GBP 1 2.34167
RON RON 10 3.95517
TRY TRY 10 1.22252
USD USD 1 1.79648