Паралелната кампания: половин България агитирана в мрежите

Избрано 16.09.2022 17:15 Снимка: ДНЕС+

Паралелната кампания: половин България агитирана в мрежите

300 хил. във виртуалната джипка на Борисов, Линда и още 13 000 в рейса на “Промяната”, но Костадин Костадинов най-вирулентен

Кампания като под индиго - така на пръв поглед изглежда агитацията на партиите в социалните мрежи на 4-тите поредни избори за година и половина.

Политиката ни отдавна е прекрачила във виртуалния свят и партийните играчи добре знаят, че в него - илюзорно или не, нещата изглеждат по-близки и дори “по-истински” за голяма част от избирателите им.

Съпругата на Кирил Петков Линда избра тази снимка, за да покаже включването си в кампанията на “Промяната”.

Съпругата на Кирил Петков Линда избра тази снимка, за да покаже включването си в кампанията на “Промяната”.

Скоростното достигане до реципиента и възможността за таргетиране на посланията прави този комуникационен канал все по-предпочитан дори от политици и партии, които имаме за по-старомодни. Което вероятно обяснява и рехавите агитки по площадите на страната в тази кампания, ако се изключат пълните с фенове на Бойко Борисов зали и събранията на ДПС, които си имат десетилетни традиции и културологични особености.

Бойко Борисов обича да се снима с фенове и твърди, че това е неговата социология.

Бойко Борисов обича да се снима с фенове и твърди, че това е неговата социология.

И въпреки че прийомите в социалните мрежи отдавна са проиграни, все пак тази есен кампанията не е индигова. Не че не ни заливат идентични клипчета, снимки със симпатизанти, лозунги, громене на опонентите. Но самата

интонационна среда вече е по-различна

и заради войната в Украйна, и заради актуалната енергийна криза и инфлацията, и най-вече заради факта, че кампаниите постепенно се делегират от партийните щабове на специализирани агенции.

В контекста на събитията около Русия можем да разглеждаме и все по-мощното

навлизане на канала телеграм

в полето на предизборните агитации. А и вайбър вече е обичаен канал за комуникация на някои от формациите.

Партиите набраха допълнителна скорост в мрежите при трите избора в пандемични условия миналата година, когато прекият контакт с избирателите беше ограничен, и сега познават по-добре силата на виртуалната кампания. И ако на живо агитацията за 4-ия вот изглежда вяла, то в интернет определено не е така.

Това не е учудващо на фона на данните от последното изследване на институт “Отворено общество”, според които

48% от българите сърфират всеки ден в социалните мрежи,

макар доверието като цяло в тях да е ниско - едва 6%. 15 на сто пък следят платформите няколко пъти седмично, а 20% пишат коментар или споделят публикации по теми от националните новини всяка седмица.

Но макар всяка втора баба вече да има смартфон с интернет, за да се чува и вижда с внуците, сравнително голям процент от българите все пак продължава да е извън фейсбук и останалите приложения - 26%.

В профила си в мрежите Корнелия Нинова също набляга на снимките с фенове.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В профила си в мрежите Корнелия Нинова също набляга на снимките с фенове.

Най-бързо развиващата се социална мрежа - тикток, все още е тера инкогнита за политиците ни, въпреки че на много от тях са направени фен профили - кой със симпатия, кой за подигравка. Изключение прави Мая Манолова, която от миналата година влезе в популярната сред по-младите видеоплатформа и вече има над 50 хил. последователи там. А някои от клипчетата ѝ са направени с чувство за хумор. Всъщност Мая използва всички възможни канали за връзка с хората, тя има такъв вече в телеграм, в който досега са се включили 95 души.

За вниманието на младите в новите мрежи в тази кампания се бори и най-новият играч на вота - бившият служебен премиер Стефан Янев. Партията му “Български възход” е активна във всички канали. Във вайбър групата например има 1,2 хиляди членове. Вярно, в чата се споделят основно линкове към фейсбук публикации и видеа, както и такива от медийни участия основно на Янев или Виолета Комитова, но пък всеки от тях е получил средно между 60 и 70 сърчица. А за новините в телеграм от партията на Янев са се абонирали 490 души.

Интересното е, че дори дясната

“Да, България” има канал в руската социална мрежа

и 88 души вече са се абонирали за новините ѝ.

Другата формация, която разширява комуникационните си канали в тази кампания, е “Има такъв народ”. От седмица насам партията на Слави Трифонов се е вкрала в телеграм (каналът ѝ засега е с 227 участници) и във вайбър, където вече има 764 членове. Всъщност Слави успешно гони Борисов във виртуалната политика, но първият нонстоп е сред хората, а вторият остана на диванчето.

Като цяло повечето участници все пак залагат най-вече на фейсбук, макар в последните години славата му да е на “пенсионерската мрежа”.

Безспорният лидер тук по лични последователи е

Бойко Борисов с 316 922 души, които следват страницата му

Преседателят на ГЕРБ се включва ежедневно на живо, умело се редуват неподправени разговори с хората по градове и села, из които обикаля. Има надграждане - първо живи включвания, после множество снимки с фенове, а в края на деня - професионален подбор от по-обработени кадри с неизменното послание, че “няма как да ни изчегъртат” или “това е моята социология”. Впрочем тук има някаква алюзия с “Много сме, силни сме” - лозунга на БСП от зората на демокрацията, когато и нея щяха да чегъртат и който даваше усещане за сплотеност на червените.

Когато се адресира важно политическо послание в мрежата, следва рязка смяна на сленга - от типичния разговорен език на Борисов се минава в по-клиширан и официозен. И въпреки този по-сериозен тон безспорно ГЕРБ е сред формациите, които умеят да назовават най-просто и ясно това, което желаят да чуят хората.

Има и значително надграждане на видеосъдържанието от феномена “Севда тв” насам. Преди години премиерът и лидер на ГЕРБ обикаляше само с пиарката си, която снимаше него и министрите на задната седалка на джипката, и с това one man show Борисов печелеше избори. Сега включванията му изглеждат като заснети от истинска телевизия, въпреки че Арнаудова и другият пиар на ГЕРБ Никола Николов продължават сами да са си и оператори, и репортери. Но самият Борисов

вече носи микрофон на ревера

и се чува перфектно.

45 хиляди пък следват страницата на партията във фейсбук, в която ежедневно се пускат всякакви новини - от социологически изследвания през изказвания на основните фигури до атаки по опонентите.

Отделно всички структури на ГЕРБ в страната имат свои профили. Работата с всички тях е строго организирана - когато едно послание се появи на основната партийна страница, то бързо бива мултиплицирано и по останалите, както и по личните страници на кандидат-депутатите.

В познатата си стилистика остава кампанията на

“Продължаваме промяната”, чийто автобус обикаля и из фейсбук

След потопа в Карловско той зави към потъналите в кал села и всички видяхме как Кирил Петков рине. Той остава основното лице на посланията на “Промяната” и тази есен.

На рейса се качи и съпругата му Линда. Също от фейсбук стана ясно, че след лятната ваканция в родната Канада тя се е завърнала и се е включила в обиколките с партийния екип. И от чужбина г-жа Петкова пишеше постове в подкрепа на “Продължаваме промяната”.

87 хил. са последователите на партията във фейсбук. Иначе като модерни хора и харвардски възпитаници Кирил Петков и Асен Василев и

по почина на американските политици са много активни и в туитър

Пускат се и в инстаграм, където са с 5364 фенове. Клиповете от посетените градове се редуват със специално записани послания. Снимките са “пипнати” почти художествено, стилизирани са тип плакат с основните тези и слогани от кампанията.

Също по западен маниер от ПП залагат и на личните истории, като тази на Джулиет и Калоян, които преди 2 месеца са решили да се приберат в България след дълги години в Лондон.

И Кирил Петков като Бойко Борисов в социалните мрежи е по-популярен от партията си - има 113 хил. свои последователи (отделно е личната му страница с 1500 приятели). Последният пример защо е така даде снимката му за сбогуване с лятото тези дни - по бяла риза е нагазил бос в морето с навити дънки на див плаж (разбира се, “Корал”) като в сцена от романтичен холивудски филм.

Но въпреки тези успехи на Петков и Борисов сред почитател(к)ите им, Костадин Костадинов се очертава като отличникът на кампанията. Лидерът на “Възраждане” буни най-яростно социалните мрежи. Не става въпрос само за неговите постове, а за хилядите споделяния, одобрения или ожесточени спорове под тях.

Костадинов започна кампанията далеч преди опозицията да свали кабинета “Петков” - той бе

фейсбук иконата на яростните защитници на Москва и противници на пандемичните мерки

още от пролетта, когато социолозите отчетоха пик в рейтинга на “Възраждане” и лично на лидера му.

Лидерът на “Възраждане” Костадин Костадинов е образът, върху който се акцентира. Останалите кандидати дори не са на фокус на предизборните плакати.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Лидерът на “Възраждане” Костадин Костадинов е образът, върху който се акцентира. Останалите кандидати дори не са на фокус на предизборните плакати.

За последния месец, когато агитацията вече тече с пълна сила, той е абсолютният фаворит в мрежите с над 1,4 млн. интеракции (харесвания, коментари и споделяния). Това му отрежда дял от над 1/3 от всички политически участници, изчислява “Капитал”. Далеч под неговите 37% на втора позиция са ГЕРБ със 17 на сто и ПП с 10%.

И ГЕРБ, и “Промяната” работят най-вече с образите на лидерите си, но при “Възраждане” доминацията на Костадинов е тотална. До степен, че дори предизборният плакат е решен така - само неговата фигура е на преден план, отзад са другите кандидати, но не на фокус.

Човекът партия и в реалния, и във виртуалния свят е и Мая Манолова, макар мащабите да са далеч по-скромни. Затова пък активността ѝ във фейсбук може да се мери само с тази на Борисов. Лидерката на “Изправи се Българи” също прави всичките си акции и коментари на живо в социалните мрежи - с ботуши в карловските села, по тъмно при производители на картофи, с гневни от сметките си граждани пред КЕВР... Готова е да се включи във всяка минута и от всяка точка на страната. И феновете ѝ го оценяват - в личния си профил е следвана от 27 290 души, а в “Изправи се.БГ” - от 23 хиляди.

Май само “Позитано” продължава по стария начин - в партийния фейсбук се пускат линкове на всички публикации от червения сайт и се рекламират участия на лицата на БСП по медиите. Страницата има 59 хил. последователи.

Поотделно обаче социалистите са много активни в социалните мрежи, затова и БСП е партията след “Възраждане”, чиято дейност е коментирана в може би най-много групи във фейсбук. Тук отражение обаче има и вътрешната битка между опозиция и ръководство и съответните им последователи.

Корнелия Нинова също като другите лидери е с по-висок личен рейтинг, във фейсбук от партията - страницата ѝ следват 83 хил. души. По тази причина в нея се споделят новини и от всички останали водачи на листи.

Въпреки класическата кампания, която води, и ДПС вдига активността в мрежите. Основно се работи през фейсбук страницата на пресцентъра, като новините и интервюта на лидера Мустафа Карадайъ и водещи партийци достигат до 41 хил. души.

Обратен процес пък тече при градската десница. “Демократична България”, която разбуни протестите срещу правителстото през лятото на 2020-а след живото излъчване в интернет как Христо Иванов дебаркира пред морския сарай на Доган, сега повече от всякога залага на преките срещи с избиратели. Те, разбира се, също биват поствани в социалните мрежи, а графикът им се разпространява през фейсбук.

На кафе и торта гараш от шеф Таньо Шишков например е поканила избирателите в Русе тази събота бившата правосъдна министърка Надежда Йорданова. А Антоанета Цонева и Мустафа Емин в понеделнвик

ще приготвят ашуре в Сърница, като това ще се стриймва на живо

във фейсбук. Навръх 9 септември пък лидерът на ДСБ Атанас Атанасов си пусна снимка с Иван Костов от Варна. “Получих подкрепа и добри съвети за предстоящите избори”, пише той.

Прави впечатление, че трите формации в ДБ водят кампаниите си повече в своите партийни страници, а по-малко споделят в общата, която е следвана от 40 хил. души. Безспорно най-активни са хората на Христо Иванов от “Да, България”, които имат над 138 хил. последователи.

Десните са най-редовни в туитър - ненапразно когато Божидар Божанов влезе в кабинета “Петков”, бе тържествено съобщено, че туитър вече има свой министър./24 часа

CHF CHF 1 2.03647
GBP GBP 1 2.31213
RON RON 10 3.92903
TRY TRY 100 5.56076
USD USD 1 1.82856