Отец Теодор Стойчев: Вярата е основното лекарство

Избрано 02.08.2009 08:02

Теодор Стойчев е роден в гр. Русе през 1973 г. Ръкоположен е за свещеник във Варна през 2000 г. Първоначално служи в храма „Св. вмч. Димитър” в квартал Владислав Варненчик, а в момента в старинен храм „Св. Успение Богородично” и храм „Св. Атанасий”. Преди няколко месеца в СУ „Свети Климент Охридски” защитава дисертация на тема: „Значението на кръста Господен в Посланието на св. апостол Павел до галатяните”.

- Отец Стойчев, вярно ли е, че във Варна има сериозен проблем с лица, практикуващи сатанистки ритуали срещу ваши енориаши?
- Вярно е и за съжаление това е масова практика в нашата страна. Лично аз се ангажирах, защото става дума за наш енориаш, тоест човек, който редовно посещава нашите богослужения, с който освен всичко друго съм и в много близки отношения и затова реших да се обърна към вас, тъй като това продължава вече доста дълго време.

Казвам, че това за съжаление е масова практика, понеже в България не са малко хората, които практикуват не толкова сатанизъм – като вид религия, – колкото прилагат различни окултни практики. Към тях спадат всякакви форми на баене, гледане, магии и др.

- Разбирам, че темата е деликатна, но имате ли по-конкретни предположения, кой стои в дъното на това богохулство? Доколкото разбрах, имате подозрения, че е замесен и университетски преподавател?
- Това, което аз знам, е, че става дума за едно лице от женски пол, което редовно прибягва до лица, който използват магията като средство за влияние. Те не практикуват само на територията на Варна, но и извън пределите на нашата област. Смятам, че не е необходимо имената да се конкретизират. Както се казва, понякога имената са омразни. Само по себе си името не е толкова важно, важен е феноменът, който набира твърде много сила.

Вие като журналисти забелязвате, че национални медии редовно излъчват хороскопи, правят реклами на лица, които гледат, правят заклинания, дават се техните телефони и адреси. Аз не виждам толкова свещеници да се появяват по медиите, колкото хора, които практикуват черна, бяла магия, разваляне на магии и т.н.

Ясно е, че става дума за пари, но последствията от този феномен са пагубни за човека. Тук не става дума само за душевното, но и за физическото здраве на дадения човек. Разбира се, както казваме ние, това се осмисля с вяра. За един вярващ човек това са шарлатански неща и всичко спира дотам. Но те не са шарлатански от гледна точка на това, че наистина могат да влияят върху духовния комфорт на един човек. Една магия може да направи много върху човека, който не е укрепнал духовно или върху който системно се извършват подобни ритуали.

- Знаем, че католическата църква има сериозен опит в т. нар. екзорцизъм, но каква е практиката при нас, православните, как православието помага при такива ситуации?
- В католическата църква наистина има отделни лица, които се занимават с екзорцизъм. Но в православната църква можем да говорим за екзорцизма като начин на живот. Какво искам да кажа? Много хора идват в църквата, изпратени от гадачки, врачки - лицата, за които говорим - с молба магиите, които са им направени, да бъдат развалени. Ясно е, че почти всички гледачки откриват на хората магии, за да могат после да им ги развалят и да им вземат парите. Тук има голяма процент комерсиалност, но аз не говоря за тази страна на нещата.

Влизайки в храма, ние можем да предложим на тези хора някои основни неща: първото от тях е изповедта; изповедта или покаянието като основа на вярата. Затова, защото сам Спасителят и Йоан Кръстител преди него започват своята проповед така: „Покайте се, защото приближи Царството Божие”. Също така, да им бъдат прочетени Василиеви , или Киприанови молитви, които се използват, когато за някой човек има съмнения, че може да му е направена магия.

Сам разбирате, че няма как един свещеник, който няма духовна дарба, да е сигурен, че конкретното лице има такава магия. Косвени свидетелства може да има и ние по тях съдим за състоянието и за нуждата на дадения човек. Но изповедта, молитвата, цялостното отношение на потърпевшия към вярата са основните неща. Той трябва да потърси Бога от сърце, да посещава богослуженията, те да станат част от неговия живот. И ако това се случи, тогава думите на св. ап. Павел ще имат сила: Когато ви кълнат, вие богославяйте; тоест няма да има притеснение и страх от страна на дадения християнин.

- В момента във Варна са две чудотворни икони, те помагат ли наистина?
- Не съм запознат с всички чудеса, които са станали, но за варненската чудотворна икона мога да кажа примера, за едно дете – това беше публикувано и във вестник, имам запазен материала. Нямо дете, което проговаря в храма. Това е едно чудо, което се е случило в нашия варненски храм. Има и други, разбира се. Иначе всичко зависи от вярата. Чудотворните икони, поклонението пред мощи, светото причастие не трябва да се бъркат с магизма и окултизма. При последните начинът на мислене е следният – имаме заклинание, или определени медиумни похвати, чрез които духовете се заставят да служат или да се изявят чрез медиума.

Ние вярваме, че Бог е суверенен и по никакъв начин и посредством никакви механизми не може да бъде заставен да действа. Той е свободен и в зависимост от нуждата на човека действа така, както е целесъобразно и нужно за спасението на дадената личност. Затова, ако пристъпваш към чудотворната икона с вяра, тогава надеждата да получиш изцеление и спасение наистина е много голяма. Имахме един случай във Владиславово, още когато бях там, на една жена, болна от рак, за която лекарите казваха, че й остават няколко месеца живот. Няколко свещеника й направихме маслосвет и по Божия милост минаха вече над пет години тази жена още е жива... Така че Бог действа и вижда сърцето на човека, вижда неговата нужда.

- Ако позволите да се върнем пак на случая, който беше поводът за това интервю, конкретно по какъв начин беше въздействано върху човека?
- Целта ми не е да се разправям чрез медиите и да правя шокиращи разкрития за някого, а да предупредя хората да не се поддават на магически и бесовски въздействия.
Ето защо няма да ви посоча изрично име, въпреки, че то се знае. Само мога да кажа, че става дума за жена доцент.
Достоверността на казаното от мен се свързва с общо шестгодишната „творческа” работа на тази „дама”, която е оставила следи. Знаем адресите на някои от местата, които тя е посещава, за да бъдат направени конкретните магии. „Творческите” им екипи са били прехващани пред домовете на миряните в процес на депозиране на артефактите. Те са ни дали достатъчно ясна обратна информация.
Става дума за артефакти – неща, открити от потърпевшия, видени не само от него, но и от негови близки хора, които често са с него. Това са обесени гълъби, и то пред входната врата, котки, кости, в това число и човешки, фекалии и др. Това, което е по-интересното, няколко от гледачките, или тези, които правят съответните магии, са потвърдили едно и също има на поръчителя. И това не е чуто само от моя енориаш, това са го чули и негови приятели, които казват същото. Да предположим, че има преекспониране от негова страна на моменти, но важното е, че има твърде много сигурни свидетелства, че това се случва и то вече години наред, близо 6 години.

- Темата е неприятна, но какви вреди са били причинени по този начин?
- Лично мене най-много ме притеснява психологическото равновесие на този човек, но не малко неща се случиха и с някои негови близки. В крайна сметка ние се молим на Бога, така че не мога да кажа, че желаните от г-та последствия са се случили и тя не бива много да злорадства в тази посока. По-важното е обаче, че тя продължава психически да му влияе, защото намирането на тези свидетелства, съгласете се, най-малкото е неприятно и влияе емоционално.

- Става въпрос за университетски преподавател, който възпитава нашите деца – това е много обезпокоително. Макар да разбирам, че говорим за трудно доказуеми неща. Какво смятате да предеприемте?
- Определено. Но това, което мене лично ме накара да се обърна към вас, е не толкова името, или конкретния човек, а въобще, че това продължава да се случва, толерира се по някакъв начин, няма да кажа от държавата, но вероятно от медиите по комерчески причини. И не знам, как може да се излезе от този омагьосан кръг. Мирча Елиаде, един световноизвестен учен, пише за „окултен феномен” – това не е само в България, това е масова вълна. Т. нар. спиритически религии, например, са признати в Англия. Това са религии, чрез които се призовават духове, общува се с мъртвите и т. н.

За съжаление, някои от тези практики се предават и в училище – моята дъщеря, която все пак, слава Богу, расте в близост до храма, ми задава въпроса за т.нар. дама пика, викането на духове на мъртви и пр., което се практикува не малко от нейните съученички. Някои от родителите дори участват в това, без да си дават сметка колко е пагубно. При хората, които обикновено прибягват до гледачки, емоционалният срив е много често явление. Аз имам мой близък роднина, който четеше вестници като „Феномен” и „Психо”. Предупреждавах го многократно, че ще стане така, че няма да може да се контролира. И в последствие му бе поставена диагноза шизофрения.

Ние не може да даваме място в нашето общество на толкова пагубни феномени Пикантериите са интересни, продават вестници, но трябва да има някаква граница. Вероятно, трябва да бъде водена дискусия за границата.

Представете си да дойдат две гледачки и ви кажат, че имате направена магия и непосредствено след това се случи нещо, това може да предизвика огромен емоционален срив. Идват момичета, които реват, не могат да излязат от депресии, само защото някой им е казал, че имат направена магия. Те минават на лекарства и аз не мога да ги убедя, че са ги излъгали, за да им вземат парите. Това е ежедневен наш проблем. Тук не става дума само за този наш енориаш.

- А говорили ли сте с представители на другите религиозни общности в страната за някакво общо становище например?
- С католическата църква сме на едно мнение, с протестантската общност също. Ние редовно говорим по тези въпроси и не малко пъти сме правили предавания с „ТВ Варна”. Редовно правим предавания и в Радио Варна, но, за съжаление, хората волно или неволно продължават да прибягват до тези практики, водени от желание по-бързо да се избавят от някакъв проблем.

- Каква препоръка бихте отправили към хората?
- Това, което отново мога да кажа, е, че вярата, Словото Божие и добродетелта са основните лекарства. Най-доброто нещо е хората да не си хвърлят парите на вятъра, а да влязат в храма и се помолят. Да се помолят от сърце, да се изповядат за греховете си и да потърсят Божията подкрепа. Проблемът е, че ние искаме да живеем на земята като в рая, но това няма как да се случи.

Често казвам на християни, които идват в храма и се оплакват, че не им върви, нямат работа и т.н. Аз ги питам, според вас вървяло ли му е на Христос в живота? Той е бил мразен, преследван, бит, плют от тези, които е излекувал и накрая го убиват на 33 г. На апостол Павел вървяло ли му е в живота? Той изоставя цялата си ученост, за да служи на Христос, преследван, изправян пред съдилища, за да отговаря за евангелското благовестие и накрая е бил посечен с меч? На тези хора вървяло ли им е в живота?

Сам апостол Павел пише в едно от своите послания, което наричаме Затворническо, тоест написано в затвора: Винаги се радвайте, непрестанно се молете, за всичко благодарете, защото такава е спрямо вас волята Божия в Христа Иисуса. Да си в затвора и да пишеш за радост, това вече е свидетелство за сила на духа. Нека се научим на тези неща.
Разговорът води Антон Луков

CHF CHF 1 2.08222
GBP GBP 1 2.29477
RON RON 10 3.8922
TRY TRY 100 4.2894
USD USD 1 1.68985