Кметът Димитър Николов: Скоро Бургас ще е морската столица! Всички магистрали водят насам!
Избрано 04.05.2012 14:01
Хубавото време и многото почивни дни през май изтеглиха старта на туристическия сезон на морето. Кметът на Бургас Димитър Николов бе категоричен пред "Стандарт", че съвсем скоро де юре южният морски град ще стане официално морската столица. Това ще се случи след преместването на Морската администрация там.
- Г-н Николов, задава се голямо преселение на чиновници извън София. Говори се, че Бургас и Варна спорят за домакинство на Изпълнителна агенция "Морска администрация". Ще успеете ли да надделеете, г-н Николов?
- Бургас е перспективен град, с голям порт, първата търговска врата на България след Босфора. След няколко месеца ще влезе в експлоатация автомагистрала "Тракия", до една година ще бъде изградена скоростната жп отсечка между Пловдив и Бургас. Което означава, че между София и Бургас ще има скоростна връзка както с железопътен, така и с автомобилен транспорт. Това ще направи града още по-атрактивен.
- Т.е. по пътя на логиката е нормално морската администрация да отиде в Бургас?
- По пътя на логиката търговските перспективи пред Бургас са много големи. И градът се развива изключително динамично. Имаме желание да е домакин и на Изпълнителна агенция за рибарство и аквакултури /ИАРА/. По простата причина, че южно от Стара планина се добива 70% от морската риба в България. Тук е по-големият рибарски флот - не само с кораби, но и с лодки. В центъра на града сме осигурили офиси с подземен и надземен паркинг. Става въпрос за бившата сграда на профсъюзите, до Операта.
- Кога ще има решение за преместването?
- Това е в компетентността на Министерския съвет. Черноморските кметове в област Бургас сме подготвили подписка до МС.
- Кметовете по морето отново стават актуални покрай законопроекта за Черноморското крайбрежие. Те са против предвидената забрана за строителството на първа линия - на 100 м от брега. Вашата позиция каква е?
- Основните мотиви на регионалното министерство са да бъде ускорено приемането на общите устройствени планове на черноморските общини. За наше щастие вече година Бургас има действащ общ устройствен план и в него сме включили всички тези параметри на редукция. Желанието на министерството е първата зона - зона А, 100-метровата, да бъдат резервирани територии само за спорт, заведения, велоалеи, паркоалеи, пейки, възможност за паркинги и по-безпрепятстван достъп до морския бряг.
- Значи пред Бургас този въпрос не стои?
- Да, той не ни притеснява. Градската територия вече е урбанизирана, контактната зона с морето е основно чрез Морската градина, където нямаме намерение да строим. Другата част, която е в посока солниците и Сарафово, голямото желание на общината е да изгради в първата зона велоалея с пешеходна зона и да даде възможност там да се изградят заведения и инфрастурктура, свързана с туристическите атракции.
- В Бургас ще се наложи ли събаряне на сгради?
- Тази промяна в закона ще третира строежи оттук нататък. Доколкото разбирам, ще има буферен срок от няколко месеца до 1 г., в който всички стартирали процедури ще могат да бъдат довършени и да влязат в параметрите на ограничението.
- Имате ли кметовете от морето обща инициатива?
- Имахме обща среща с министъра на регионалното развитие, областния управител и бургаските депутати и взехме решение администрацията на областта и на министерството да ускори процедурите по приемане на устройствените планове най-вече на Царево и Созопол, които са в по-ранна фаза. Разбира се, последната инстанция е решението на общинските съвети.
- А вече от общините зависи дали ще въведат това ограничение?
- Именно.
- В края на юни предстои откриването на пътен възел Юг на изхода на Бургас в посока Созопол, който да поеме трафика от магистрала "Тракия" към морето на Юг. Ще има ли тапа в Бургас?
- Именно заради липсата на такъв пътен възел тапата бе час-час и половина. Сега, с изграждането на моста, кръговото движение и въвеждането в експлоатация на пътен възел Юг, ще се осъществи безпрепятствено преминаване и няма да се получава задръстване.
- Идва летен сезон - какво подготвяте освен фестивала "Спирит ъф Бургас"?
- Много богата културна програма. Всеки ден ще има събития, основно в центъра на града, на плажа и в Морската градина. Надявам се да мине безпроблемно туристическият сезон, да няма тежки инциденти, да няма инфарктни ситуации. Очакваме всеки момент областният управител да ни даде и тази година безвъзмездно да стопанисваме Централния плаж. Всички чадъри, шезлонги, спортни съоръжения там ще са безплатни. Миналото лято нямаше платени чадъри и шезлонги и това се прие много радушно от гостите и жителите на Бургас. От 6,00 ч сутринта идваха плажуващи да си запазват шезлонги. Тази година ще осигурим три пъти повече. На Централния плаж няма да има нито една платена услуга. Ще осигурим още 6 нови игрища, с което ще станат 10 местата за плажен волейбол, тенис, футбол и бадминтон. Ще има два къта за игра на деца и фитнес уреди на плажа.
- Другата част от плажа не е ли на концесия?
- Северният плаж е даден на концесия преди години. Там ще има и платени, и безплатни зони.
- Кога ще започне изграждането на амбициозния проект за преустройство на остров Св. Анастасия?
- В момента приключва тръжната процедура за избор на фирма изпълнител както на острова, така и на моста в Бургас. За следващия сезон островът и мостът ще са в новия си блясък.
- Вие сте в ръководството на ГЕРБ. Как се отнасяте към закона за гражданската конфискация? Морето е притегателен център за легални, но и за нелегални пари. Сигурно много вили по ивицата ще изгърмят.
- Аз съм по-ангажиран с местните проблеми и не познавам в детайли проекта. Но обществото има нужда от такава справедливост. Така че само можем да подкрепяме в политически аспект приемането на закона.
- Догодина има парламентарни избори. Вие сте един от най-успешните кметове на ГЕРБ. Мислил ли сте за политическа кариера извън кметуването, макар и в най-добрия за живеене град в България за 2010-а?
- Не. Камъкът си тежи на мястото. Най-малко мога да мисля за политическа кариера, защото съм поел много ангажименти пред избирателите в Бургас. Има достатъчно добре подготвени политици, с нужната компетентност. Не е вярно, че ГЕРБ няма добри кадри - в последните години се откроиха много, и то млади политици. Така че само бих ги подкрепил.
- Разбирам, че няма да ставате депутат.
- Не бих се чувствал комфортно и може би няма да съм толкова полезен.
- Кога ще има делфинариум в Бургас?
- В момент подготвяме терена и параметрите на застрояването му. След това ще обявим конкурс. Вече има интерес от две чужди компании с желание да инвестират, специализирани в изграждането на морски и водни атракции. Едната в момента строи океанографски център с делфинариум в Русия, а другата мисля, че има няколко аквапарка в България.
- Къде ще се намира?
- В зоната на парк "Езеро", близо до Морската градина, в контактната територия между Атанасовското езеро и морето, за да има лесен достъп на солена вода. Намира се северно от новата конна база, до ЦУРК-а.
- Кога ще е готов делфинариумът?
- Общината няма пари за изграждането му, така че всичко зависи от възможностите на евентуалния инвеститор.
- Църквата - символ на Бургас "Св. св. Кирил и Методий", се сцепи заради строеж на подземен паркинг. Ще я спасите ли?
- Взели сме аварийно всички мерки за укрепването й. Фирмата, която строи паркинга, до момента е вложила в това 400 000 лв., привлечени са най-добрите специалисти като консултанти. Ходя всеки ден до църквата. Тя ще бъде възстановена. Подземният паркинг трябва бъде завършен възможно най-бързо, за да отпаднат рисковете и за съседните сгради.
- Имате ли амбицията Бургас след години да бъде наричан морската столица вместо Варна?
- Имам амбицията бургазлии да са със самочувствие и да са щастливи, че живеят в този град. А кой как ще го нарича е без значение за мен - важното е инфраструктурата да е перфектна, младите да намират причина да останат и жителите да могат да се реализират.
Йова Апостолова, standartnews.bg
- Г-н Николов, задава се голямо преселение на чиновници извън София. Говори се, че Бургас и Варна спорят за домакинство на Изпълнителна агенция "Морска администрация". Ще успеете ли да надделеете, г-н Николов?
- Бургас е перспективен град, с голям порт, първата търговска врата на България след Босфора. След няколко месеца ще влезе в експлоатация автомагистрала "Тракия", до една година ще бъде изградена скоростната жп отсечка между Пловдив и Бургас. Което означава, че между София и Бургас ще има скоростна връзка както с железопътен, така и с автомобилен транспорт. Това ще направи града още по-атрактивен.
- Т.е. по пътя на логиката е нормално морската администрация да отиде в Бургас?
- По пътя на логиката търговските перспективи пред Бургас са много големи. И градът се развива изключително динамично. Имаме желание да е домакин и на Изпълнителна агенция за рибарство и аквакултури /ИАРА/. По простата причина, че южно от Стара планина се добива 70% от морската риба в България. Тук е по-големият рибарски флот - не само с кораби, но и с лодки. В центъра на града сме осигурили офиси с подземен и надземен паркинг. Става въпрос за бившата сграда на профсъюзите, до Операта.
- Кога ще има решение за преместването?
- Това е в компетентността на Министерския съвет. Черноморските кметове в област Бургас сме подготвили подписка до МС.
- Кметовете по морето отново стават актуални покрай законопроекта за Черноморското крайбрежие. Те са против предвидената забрана за строителството на първа линия - на 100 м от брега. Вашата позиция каква е?
- Основните мотиви на регионалното министерство са да бъде ускорено приемането на общите устройствени планове на черноморските общини. За наше щастие вече година Бургас има действащ общ устройствен план и в него сме включили всички тези параметри на редукция. Желанието на министерството е първата зона - зона А, 100-метровата, да бъдат резервирани територии само за спорт, заведения, велоалеи, паркоалеи, пейки, възможност за паркинги и по-безпрепятстван достъп до морския бряг.
- Значи пред Бургас този въпрос не стои?
- Да, той не ни притеснява. Градската територия вече е урбанизирана, контактната зона с морето е основно чрез Морската градина, където нямаме намерение да строим. Другата част, която е в посока солниците и Сарафово, голямото желание на общината е да изгради в първата зона велоалея с пешеходна зона и да даде възможност там да се изградят заведения и инфрастурктура, свързана с туристическите атракции.
- В Бургас ще се наложи ли събаряне на сгради?
- Тази промяна в закона ще третира строежи оттук нататък. Доколкото разбирам, ще има буферен срок от няколко месеца до 1 г., в който всички стартирали процедури ще могат да бъдат довършени и да влязат в параметрите на ограничението.
- Имате ли кметовете от морето обща инициатива?
- Имахме обща среща с министъра на регионалното развитие, областния управител и бургаските депутати и взехме решение администрацията на областта и на министерството да ускори процедурите по приемане на устройствените планове най-вече на Царево и Созопол, които са в по-ранна фаза. Разбира се, последната инстанция е решението на общинските съвети.
- А вече от общините зависи дали ще въведат това ограничение?
- Именно.
- В края на юни предстои откриването на пътен възел Юг на изхода на Бургас в посока Созопол, който да поеме трафика от магистрала "Тракия" към морето на Юг. Ще има ли тапа в Бургас?
- Именно заради липсата на такъв пътен възел тапата бе час-час и половина. Сега, с изграждането на моста, кръговото движение и въвеждането в експлоатация на пътен възел Юг, ще се осъществи безпрепятствено преминаване и няма да се получава задръстване.
- Идва летен сезон - какво подготвяте освен фестивала "Спирит ъф Бургас"?
- Много богата културна програма. Всеки ден ще има събития, основно в центъра на града, на плажа и в Морската градина. Надявам се да мине безпроблемно туристическият сезон, да няма тежки инциденти, да няма инфарктни ситуации. Очакваме всеки момент областният управител да ни даде и тази година безвъзмездно да стопанисваме Централния плаж. Всички чадъри, шезлонги, спортни съоръжения там ще са безплатни. Миналото лято нямаше платени чадъри и шезлонги и това се прие много радушно от гостите и жителите на Бургас. От 6,00 ч сутринта идваха плажуващи да си запазват шезлонги. Тази година ще осигурим три пъти повече. На Централния плаж няма да има нито една платена услуга. Ще осигурим още 6 нови игрища, с което ще станат 10 местата за плажен волейбол, тенис, футбол и бадминтон. Ще има два къта за игра на деца и фитнес уреди на плажа.
- Другата част от плажа не е ли на концесия?
- Северният плаж е даден на концесия преди години. Там ще има и платени, и безплатни зони.
- Кога ще започне изграждането на амбициозния проект за преустройство на остров Св. Анастасия?
- В момента приключва тръжната процедура за избор на фирма изпълнител както на острова, така и на моста в Бургас. За следващия сезон островът и мостът ще са в новия си блясък.
- Вие сте в ръководството на ГЕРБ. Как се отнасяте към закона за гражданската конфискация? Морето е притегателен център за легални, но и за нелегални пари. Сигурно много вили по ивицата ще изгърмят.
- Аз съм по-ангажиран с местните проблеми и не познавам в детайли проекта. Но обществото има нужда от такава справедливост. Така че само можем да подкрепяме в политически аспект приемането на закона.
- Догодина има парламентарни избори. Вие сте един от най-успешните кметове на ГЕРБ. Мислил ли сте за политическа кариера извън кметуването, макар и в най-добрия за живеене град в България за 2010-а?
- Не. Камъкът си тежи на мястото. Най-малко мога да мисля за политическа кариера, защото съм поел много ангажименти пред избирателите в Бургас. Има достатъчно добре подготвени политици, с нужната компетентност. Не е вярно, че ГЕРБ няма добри кадри - в последните години се откроиха много, и то млади политици. Така че само бих ги подкрепил.
- Разбирам, че няма да ставате депутат.
- Не бих се чувствал комфортно и може би няма да съм толкова полезен.
- Кога ще има делфинариум в Бургас?
- В момент подготвяме терена и параметрите на застрояването му. След това ще обявим конкурс. Вече има интерес от две чужди компании с желание да инвестират, специализирани в изграждането на морски и водни атракции. Едната в момента строи океанографски център с делфинариум в Русия, а другата мисля, че има няколко аквапарка в България.
- Къде ще се намира?
- В зоната на парк "Езеро", близо до Морската градина, в контактната територия между Атанасовското езеро и морето, за да има лесен достъп на солена вода. Намира се северно от новата конна база, до ЦУРК-а.
- Кога ще е готов делфинариумът?
- Общината няма пари за изграждането му, така че всичко зависи от възможностите на евентуалния инвеститор.
- Църквата - символ на Бургас "Св. св. Кирил и Методий", се сцепи заради строеж на подземен паркинг. Ще я спасите ли?
- Взели сме аварийно всички мерки за укрепването й. Фирмата, която строи паркинга, до момента е вложила в това 400 000 лв., привлечени са най-добрите специалисти като консултанти. Ходя всеки ден до църквата. Тя ще бъде възстановена. Подземният паркинг трябва бъде завършен възможно най-бързо, за да отпаднат рисковете и за съседните сгради.
- Имате ли амбицията Бургас след години да бъде наричан морската столица вместо Варна?
- Имам амбицията бургазлии да са със самочувствие и да са щастливи, че живеят в този град. А кой как ще го нарича е без значение за мен - важното е инфраструктурата да е перфектна, младите да намират причина да останат и жителите да могат да се реализират.
Йова Апостолова, standartnews.bg
CHF
|
1 | 2.09157 |
GBP
|
1 | 2.23166 |
RON
|
10 | 3.84031 |
TRY
|
100 | 3.88827 |
USD
|
1 | 1.66086 |
Последни новини
- 14:34 ПП-ДБ не искат разглеждане на редовен бюджет в НС, обявиха се и за нов протест
- 14:25 Купуваме еднодневни винетки от 3 февруари
- 14:16 МВнР: България ще участва конструктивно в намиране на решение за финансиране за Украйна
- 14:11 Daily Express: Руският "Орешник" вече е в Беларус, може да унищожи Лондон за 8 минути
- 14:07 Фон дер Лайен: Авоарите на Русия ще са блокирани, докато не спре войната и не плати репарации
- 13:58 Общинските съветници Кателиев и Стефанов излизат с гаранции от 200 и 150 хил. лв.
- 13:49 Захарова: Всеки, който се окаже близо до "спяща мечка", трябва да се запита как се е озовал там
- 13:40 Тръмп притиска страните от ЕС да не използват замразените руски активи за финансиране на Украйна