Фейсбук страницата на „Да, България“ отбеляза неестествен ръст на последователите

Избрано 22.06.2023 11:45 Снимка: ДНЕС+

Фейсбук страницата на „Да, България“ отбеляза неестествен ръст на последователите

Фейсбук страницата на „Да, България“ отбеляза неестествен ръст на последователите си от началото на юни. Скокът е с близо 40%, което е фундаментално много в сравнение с предходния месец, когато са на нула.

 

 

На какво може да се дължи това?

От официалната информация във Фейсбук се разбира, че „Да, България“ вече е в партньорство с фирма, която управлява страницата - DatAdat Professional Kft. Фирмата е унгарска и е основния двигател зад политическата кампания на опозицията на Виктор Орбан при последните избори в Унгария. Създадена е за политически кампании, специално да повлияе върху изборните резултати чрез Фейсбук и Месинджър.

Освен неествествено висок растеж на последователите, се забелязва и че те вече са скрити, за да не си личи, че компанията използва ботове.

 

 

Една от компаниите, свързана с DatAdat , е NationBuilder - платена платформа, която обещава да таргетира аудиторията с персонализирани съобщения от ботове. DatAdat и Nationbuilder си сътрудничат по бот програма, изградена на Facebook Messenger и разработена специално за политически кампании.

Компаниите DatData успешно си сътрудничат с унгарската левица в кампанията за местни избори през 2019 г., а в различни унгарски публикации се говори за това как са повлияли на политическите процеси в редица държави - включително в България, Северна Македония и Германия.

Не е случайно, че компанията се активира 3 месеца преди местните избори. До момента страниците, свързани с ДБ и конкретно Да България, не бележат никакъв ръст в социалните мрежи, дори напротив - всеки месец се наблюдава лек отлив от последователи. ДБ вече не са толкова привлекателни и имат силна нужда от ударно привличане на нова аудитория. Тук се включва тази унгарска компания. Ръст се наблюдава и при Спаси София, но официално нямат връзка.

За момента се наблюдава само неестествен ръст на последователи, но това не е единственото, с което се занимава въпросната компания.

Datadat - както обяснява един от членовете на предизборния екип - действаше като агенция в рамките на опозиционната кампания. „Обръщахме се към тях, ако имахме нужда от Facebook кампания или видео - те го създаваха.“

Работят с попълване на анкети, на пръв поглед безобидни. Няколко подобни материала се появяват на страницата на основния кандидат във Facebook и ако потребителят попълни един от тях, той се абонира за мейлинг листа на кандидата и получава съобщенията в приложението Messenger.

Трябва да се отбележи, че освен като събиране на данни, подобните на въпросници задачи функционират и като пропаганден материал, в който кметът на въпросния унгарски град „скрива“ своето политическо послание.

Един от въпросниците например е, попълни и разбери дали премиерът Виктор Орбан е "Мини-Путин".

С подобно съдържание, предназначено за забавление, левицата в Унгария се опита да се хареса и привлече по-младите хора, тъй като те са по-активни в социалните мрежи.

Ботовете могат също да събират непублична информация от потребителите. Те изследват какво харесват и какво не, а събраната по този начин информация се използва за политическо профилиране./tribune.bg

 

CHF CHF 1 2.00003
GBP GBP 1 2.2837
RON RON 10 3.93021
TRY TRY 100 5.61962
USD USD 1 1.82549

Водещите новини