Избрано 22.06.2023 11:45 Снимка: ДНЕС+
Фейсбук страницата на „Да, България“ отбеляза неестествен ръст на последователите
Фейсбук страницата на „Да, България“ отбеляза неестествен ръст на последователите си от началото на юни. Скокът е с близо 40%, което е фундаментално много в сравнение с предходния месец, когато са на нула.
На какво може да се дължи това?
От официалната информация във Фейсбук се разбира, че „Да, България“ вече е в партньорство с фирма, която управлява страницата - DatAdat Professional Kft. Фирмата е унгарска и е основния двигател зад политическата кампания на опозицията на Виктор Орбан при последните избори в Унгария. Създадена е за политически кампании, специално да повлияе върху изборните резултати чрез Фейсбук и Месинджър.
Освен неествествено висок растеж на последователите, се забелязва и че те вече са скрити, за да не си личи, че компанията използва ботове.
Една от компаниите, свързана с DatAdat , е NationBuilder - платена платформа, която обещава да таргетира аудиторията с персонализирани съобщения от ботове. DatAdat и Nationbuilder си сътрудничат по бот програма, изградена на Facebook Messenger и разработена специално за политически кампании.
Компаниите DatData успешно си сътрудничат с унгарската левица в кампанията за местни избори през 2019 г., а в различни унгарски публикации се говори за това как са повлияли на политическите процеси в редица държави - включително в България, Северна Македония и Германия.
Не е случайно, че компанията се активира 3 месеца преди местните избори. До момента страниците, свързани с ДБ и конкретно Да България, не бележат никакъв ръст в социалните мрежи, дори напротив - всеки месец се наблюдава лек отлив от последователи. ДБ вече не са толкова привлекателни и имат силна нужда от ударно привличане на нова аудитория. Тук се включва тази унгарска компания. Ръст се наблюдава и при Спаси София, но официално нямат връзка.
За момента се наблюдава само неестествен ръст на последователи, но това не е единственото, с което се занимава въпросната компания.
Datadat - както обяснява един от членовете на предизборния екип - действаше като агенция в рамките на опозиционната кампания. „Обръщахме се към тях, ако имахме нужда от Facebook кампания или видео - те го създаваха.“
Работят с попълване на анкети, на пръв поглед безобидни. Няколко подобни материала се появяват на страницата на основния кандидат във Facebook и ако потребителят попълни един от тях, той се абонира за мейлинг листа на кандидата и получава съобщенията в приложението Messenger.
Трябва да се отбележи, че освен като събиране на данни, подобните на въпросници задачи функционират и като пропаганден материал, в който кметът на въпросния унгарски град „скрива“ своето политическо послание.
Един от въпросниците например е, попълни и разбери дали премиерът Виктор Орбан е "Мини-Путин".
С подобно съдържание, предназначено за забавление, левицата в Унгария се опита да се хареса и привлече по-младите хора, тъй като те са по-активни в социалните мрежи.
Ботовете могат също да събират непублична информация от потребителите. Те изследват какво харесват и какво не, а събраната по този начин информация се използва за политическо профилиране./tribune.bg
Още по темата
CHF | 1 | 2.00003 |
GBP | 1 | 2.2837 |
RON | 10 | 3.93021 |
TRY | 100 | 5.61962 |
USD | 1 | 1.82549 |
Последни новини
- 11:34 Очаква ни слънчева Цветница
- 11:21 АПИ с важна информация за шофьорите
- 11:07 Чили започва постепенно да намалява работната седмица до 40 часа
- 10:54 Мексико криминализира терапиите за промяна на пола
- 10:39 Какви са цените на цветята по празниците?
- 10:27 "Хамас" проучва официалния отговор на Израел на предложението му за примирие
- 10:13 Недоносеното момиченце, спасено от утробата на мъртвата си майка, 5 дни по-късно почина
- 09:59 Експлозии разтърсиха Харков