Избрано 22.01.2025 14:21 Снимка: ДНЕС+
ЕНП с декларация, която на практика отменя Зелената сделка
Боян Рашев във Фейсбук:
Краят на Зелената сделка наближава!
Лидерите на Европейската народна партия са публикували декларация, която практически отменя почти всичко заложено в Европейската зелена сделка от 2019 г. Най-сетне водещата политическа формация в ЕС си дава ясна сметка колко разрушително е въздействието на тази политика върху съюза. Предложенията включват:
1. Отлагане на задълженията за отчитане за устойчивост (CSRD), директивата за дю дилиджънс във веригата на доставки (CSDDD) с поне 2 години. Прилагането им ще се ограничи до компании с над 1000 служители.
2. Отлагане на въвеждането на въглеродните мита (CBAM) с поне 2 години.
3. Допълнително облекчаване на вече отложената Директива за обезлесяването (EU DR).
4. Въвеждане на реални оценки на въздействието за всяко ново законодателство, за да не се допусне приемане на закони, които разрушават европейската конкурентоспособност.
5. Отмяна на задължителните квоти за дял на ВЕИ в енергетиката. Това отваря пътя на ядрената енергия и други нискоемисионни технологии.
6. Отмяна на глобите за непостигане на целите за средни въглеродни емисии на продадените автомобили за всички автомобилни производители.
7. Отмяна на задължението за реновация на сгради, които не отговарят на критериите за нулеви нетни емисии.
8. Прекратяване на практиката на допълнително усложняване на екологичните регулации на национално ниво.
Ето пълния текст: https://www.epp.eu/.../EPP-Retreat-Growth-and-Jobs...
Всичко гореописано се прави с цел спасяване на европейската индустрия, икономика и население от безумните политики, които точно същите хора наложиха в периода 2019-2024 г. Няма и намек за понасяне на политическа отговорност. Даже едно "Извинете, сгрешихме!" няма да чуем. Това е нивото на лидерите на европейската политическа каста.
Описаните промени ще имат някакъв принос и са добра първа стъпка, но не са достатъчни за възраждане на енергетиката и индустрията на ЕС. Нужно е много повече.
"Гласове" публикува превод на целия документ, който е озаглавен: "Европа се нуждае от повече растеж и работни места, повишаване на конкурентоспособността чрез намаляване на свръхрегулациите и разходите за бюрокрация"
През последните десетилетия ЕС постигна успех, като създаде единен пазар, намали търговските бариери в рамките на Европа и в международен план чрез търговски споразумения. Това доведе до създаване на работни места и растеж за нашите граждани и повиши конкурентоспособността на нашите компании. От началото на века обаче растежът в Европа изостана от другите региони в света.
Изоставането между САЩ и ЕС по отношение на БВП се увеличи от 17 % през 2002 г. на 30 % през 2023 г. Основната причина за влошаването на ситуацията е по-ниската производителност в ЕС, която води до по-бавно нарастване на доходите и по-слабо вътрешно търсене в Европа. Напоследък международната търговия е подложена на натиск, което допълнително натоварва много експортно ориентирани сектори на нашите икономики. Руската война на агресия срещу Украйна и последвалото увеличение на цените на енергията допълнително влошиха икономическите перспективи в Европа.
Както се посочва в доклада на Драги, ние продължаваме да увеличаваме регулаторната тежест върху европейските дружества, които са особено скъпи за малките и средни предприятия (МСП) и са саморазрушителни за тези в цифровите сектори. Повече от половината от МСП в Европа посочват регулаторните пречки и административната тежест като най-голямото предизвикателство.
Регулирането може да донесе ползи за дружествата чрез хармонизиране на различаващите се национални правила или чрез технически правила, които установяват как трябва да се използва дадена законодателна рамка да се прилагат на практика в целия ЕС. Това обаче може да доведе и до множество допълнителни задължения и тежести за дружествата, с кумулативен ефект във времето.
Пропорционалността и необходимостта от такива допълнителни изисквания трябва да бъдат внимателно и изчерпателно проверени, да се направи кръстосана проверка с „практикуващите“ (т.е. дружествата, които трябва да ги прилагат) и да се вземат предвид всички превишаване на правата трябва да бъде бързо преодоляно чрез решителни, амбициозни и всеобхватни програма за дерегулиране и опростяване с конкретен и задължителен план за действие, включващ всички институции. На мрачните перспективи пред европейската икономика трябва да се противодейства с ясен акцент върху повече конкурентоспособност с по-малко и по-добре насочени регулации. Трябва да гарантираме, че Европа да остане водеща дестинация за инвестиции, технологии и работни места. Завършване на единната на единния пазар, по-специално по отношение на свободното движение на услуги, е необходимо за по-нататъшен растеж.
Ние се обявяваме за значително намаляване на бюрокрацията и регулациите.
В този контекст приветстваме инициативите на Комисията на ЕС, насочени към намаляване на административната тежест. С програмата REFIT проверката на МСП и конкурентоспособността, „проверките на реалността“, с които се тестват съществуващи и предстоящи регулации с дружествата, цифровата координация на законодателния процес, реформите на европейския семестър и ангажимента за намаляване на задълженията за докладване с 25 % за всеки комисари и с 35 % по-малко за МСП, както и с предложението за „всеобхватни пакет за опростяване“, обявен за края на февруари 2025 г., Комисията предприема прави стъпки за намаляване на бюрокрацията.
Но трябва да отидем по-далеч и да бъдем още по-смели, защото прекомерните регулиране и бюрокрация днес се превърнаха в основна причина за спада на производителността в ЕС тя още повече изостава от тази на САЩ и Китай.
Ето защо настояваме за преразглеждане на законодателството, което предстои да бъде приложено, включително делегираните и актовете за изпълнение, както и стриктно прилагане на принципа „един влиза, двама излизат“ - т.е. за всеки нов обременителен регламент трябва да се премахнат два стари, все още ефективни регламента.
Законодателството в областта на корпоративната устойчивост, като например Директивата за отчитане на корпоративната устойчивост (CSRD) и Директивата за комплексна проверка на корпоративната устойчивост (CSDDD) се оказват прекомерни и обременителни, с огромни последици за европейските МСП.
Прилагането на CSRD и CSDDD, както и на свързаното с тях законодателство, включително регламента за таксономията и механизма за приспособяване към ограничаването на въглеродните емисии (CBAM), следва да се отложи за поне две години.
През това време един общ регламент следва да ограничи обхвата на тези изисквания до най-големите дружества с повече от 1000 служители, да се премахне косвеният ефект върху МСП, да се уеднаквят законодателните припокривания, които понастоящем водят до двойно отчитане, и значително да се намали задълженията за докладване за големите дружества с поне 50 %. Това би създало правна сигурност за всички засегнати дружества, като същевременно се намали бюрократичната тежест в дългосрочен план.
Ангажираме се да направим цялостен преглед на това, къде могат да бъдат да бъдат опростени регулациите в областта на цифровата политика, като например Закона за изкуствения интелект Също трябва да бъдат внимателно разгледани за припокриване и конфликти с други хоризонтални закони на ЕС в областта на цифровите технологии, като например ЗЗЛД, Закона за данните, ОРЗД, но също така и със съществуващата секторна нормативна уредба, като част от едногодишната оценка на това дали разширеният цифровите достижения на правото адекватно отразява нуждите и ограниченията на МСП и малките предприятия със средна пазарна капитализация.
Стремим се към опростяване и рационализиране на военното развитие и поръчки в духа на истински единен пазар за отбранително оборудване. Противопоставяме се на прекомерното регулиране и бюрокрация на всички нива, от ЕС до местно ниво, за селското и горското стопанство. Настояваме за по-нататъшно опростяване на въпроси като отделянето на земя под наем или пестициди, както и за прилагането на регламента на ЕС относно обезлесяването.
Освен това Съветът за регулаторен контрол трябва да бъде укрепен, като се предвидят силни гаранции за неговата независимост и следва да извършва задължителен контрол на „съгласуваността, бюрокрацията, конкурентоспособността и субсидиарност“ в началото на всеки законодателен процес. Всички опасения относно качеството на на оценките на въздействието трябва да бъдат ясно заявявани и преценявани от всички политически фактори, които вземат решения.
Освен това, преди да се предприемат регулаторни мерки, трябва да се извършат солидни оценки на въздействието. Тристранните процедури трябва да бъдат реформирани, за да се създадат повече прозрачност и демократична отчетност, включително целенасочени оценки на въздействието на измененията в законодателния процес.
Прекомерното изпълнение на европейските изисквания (т.нар. „gold plating“) трябва да бъде преустановено на национално равнище. За тази цел националните разпоредби в държавите-членки на ЕС, които надхвърлят европейското право следва да бъдат премахнати и всяко бъдещо свръхизпълнение да бъде предотвратено по подходящ начин, напр. чрез максимално хармонизиране, когато това е възможно. По принцип директивите на ЕС не следва да надхвърлят 1:1 изпълнение на национално ниво, а следва да бъдат ограничени до минималното ниво на предвиденото регулиране. Следва да се избягва паралелното регулиране на европейско и национално равнище когато е възможно.
Обработката на данни на всички нива следва да следва принципа „само веднъж“, според който
гражданите и дружествата трябва да предоставят едни и същи данни само веднъж.
Законът за обществените поръчки като цяло трябва да бъде преразгледан и опростен. За да се постигне правилния баланс между ефективността при отварянето на единния пазар, осигуряването на съотношението цена-качество и бързи и прости процедури, предстоящото преразглеждане трябва да прецени не само как възлагането на обществени поръчки да стане по-просто, но също така и с да се увеличат праговите стойности, над които да се изисква покана за участие в търг.
ЕС има амбициозни цели в областта на климата и политики за тяхното постигане. Когато ги прилагаме трябва да се уверим, че те няма да доведат до деиндустриализация.
Ако политиката за климата се превърне в пречка за конкурентоспособността и растежа, тя не само няма да успее да постигне подкрепата на европейските граждани, но и ще рискува да увеличи глобалните емисии, тъй като продуктите ще бъдат произвеждани в други региони на света с по-високи емисии.
Наличието на достъпа енергия е решаваща предпоставка за растеж и заетост. Днес предприятията в ЕС са изправени пред цени на електроенергията, които са 2-3 пъти по-високи от тези в САЩ, докато цените на природния газ са 4-5 пъти по-високи от тези в САЩ.
Ето защо трябва да използваме всички налични енергийни решения чрез технологично неутрален подход, който включва възобновяеми енергийни източници, ядрена енергия, водород, биоенергия и улавяне на въглерод, използване и съхранение.
Системата на ЕС за търговия с емисии (СТЕ) е проста и ефективна пазарна система за
стимулиране на по-голяма ефективност и намаляване на въглеродните емисии. Въпреки това няма необходимост от допълнително прекомерно регулиране, като например задължение за реновиране на жилищата.
Не подкрепяме и отделна цел за дела на „възобновяемата енергия“ - държавите членки трябва сами да решат с какви технологии да постигнат целите за климата.
Искаме от Европейската комисия да представи предложение за мерки за поддържане на конкурентоспособността на европейската автомобилна индустрия, особено за облекчаване на мерките за избягване на потенциални глоби за непостигане на целите за емисиите до 2025 г.
В отговор на високите цени на енергията по-голям дял от приходите от Европейския пазар на емисии следва да се насочи към енергоемките отрасли, например за подпомагане на екологични решения за водород или улавяне и съхранение на въглерод.
Във връзка с това приветстваме плана на Комисията за „Чиста индустриална сделка“, който следва да отговори на тези опасения и да даде ясен знак, че Европа ще се справи с проблема с конкурентоспособността и производителността с по-прагматичен подход. Корекцията на въглеродните квоти (CBAM) трябва да бъде разгледана внимателно и по отношение на въздействието върху бюрокрацията и конкурентоспособността на различните сектори на нашата икономика.
Ако искаме ЕС да създаде нов растеж и работни места, Европейската комисия, но също така и Европейският парламент, Съветът и националните и местните власти трябва да проявят сдържаност по отношение на всяко ново регулиране. Това изисква нов начин на мислене. Не е необходимо всяка добра идея да се превръща в закон - ЕС трябва да се съсредоточи върху големите проблеми, вместо да регулира всяка област от живота на хората. Това е пътят напред, за да се гарантира, че историята на успеха на ЕС от последните десетилетия ще продължи да бъде успешна и в бъдеще.
Още по темата
CHF | 1 | 2.07471 |
GBP | 1 | 2.31314 |
RON | 10 | 3.92989 |
TRY | 100 | 5.30024 |
USD | 1 | 1.88841 |
Последни новини
- 16:48 ПП-ДБ: За дефицит над 3% през 2025 г. отговорността ще е на ГЕРБ
- 16:40 МААЕ: Иран има 200 кг обогатен до 60% уран
- 16:32 Здравният министър разпореди проверка на клиниката по детска онкохематология в ИСУЛ
- 16:22 Изследване на звезда-гигант е най-значимото научно постижение на ИА с НАО за 2024 г.
- 16:12 ООН иска 910 милиона долара за хуманитарната криза в Нигерия
- 16:04 Нова измама със съобщения от името на "Пътна полиция"
- 15:59 Оливър Стоун и Питър Кузник при Тъкър Карлсън: Руснаците ни мислят за сатанисти и има защо
- 15:56 БНБ: Увеличаване на банковите депозити и кредити с 1,8% през третото тримесечие на 2024 г.