Балонът се надува или престъплението "Градски транспорт"

Избрано 27.02.2012 16:39

Миналата есен, в самия край на мандата на предишния Варненски общински съвет, някак на пожар беше гласувано решение, според което общинското дружество „Градски транспорт“ трябва да изкупи частния превозвач „Транстриумф“. В момента, а и от години насам, двете фирми си делят автобусните линии в града почти наполовина.


Защо обаче общинска фирма ще купува частна? Беше обяснено, че това се налага за да получи Варна веднъж около 50 милиона евро и втори път близо 50 милиона лева за развитието на интегриран градски транспорт. Парите идват от европейските фондове. В Брюксел имат изискване – градският транспорт да е само и единствено общинска дейност. Тоест да няма частни фирми. Или пък, ако има, те да са нещо като подизпълнители, които нямат право на глас и общината да дирижира всичко свързано с общствения транспорт в града. Подробностите са описани в директива 1370 на ЕС

Логично е ЕС да иска нещо подобно, все пак става въпрос за милиони. Директивата обаче не задължава общината или нейни фирми да изкупуват частни превозвачи. Това си е нашенско решение. То беше лансирано с аргумента, че крайните срокове за привличане на евромилионите чукат на вратата. За това, нямало какво друго да се направи освен „Градски транспорт“ да купи на 100% „Транстриумф“. И то бързо! Така на съвета на директорите на общинската фирма беше вменено да води преговорите по изкупуването на частния превозвач. От другата страна обаче стои продавач – шефът на „Транстриумф“ Антраник Шакариян, но за това по-нататък.

„Градски транспорт“ е едва кретаща общинска фирма. Опоскана през годините от всички, които се изредиха във властта. Финансовото й състояние е плачевно, меко казано. До неотдавна беше на загуба. Сега май е на кантар, но зависи кой е зад кантара. Как една такава фирма може да си позволи да купи частен превозвач, чийто бизнес официално е печеливш?

Лъжите за банката

Единственият вариант е „Градски транспорт“ да тегли банков заем, с който да финансира сделката. По последна информация става въпрос за близо 22 милиона лева. Толкова трябва да бъдат платени за „Транстриумф“ за да има сделка.
Всички известни банки у нас обаче отказват да отпуснат такъв кредит. Дори, след като общината гарантира кредита на собствената си фирма с 5-6 милиона от общинския бюджет, тоест от данъците на варненци.

В същото време борда на „Градски транспорт“ и „началниците“ им от ГЕРБ в общинския съвет твърдят, че се водят преговори с банка, която ще отпусне кредита. Името на финансовата институция обаче се пази в тайна. Пуснати бяха нишани за ЦКБ и СиБанк, които не отговарят на истината, научи intrigi.bg.
Според нашите източници към момента няма банка, която да е готова да отпусне въпросния кредит от около 22 милиона лева. Тъй като у нас е ударил на камък, сега бордът на общинската фирма преговарял с австрийска банка. Преди това имало контакти с турска банка и с финансова институция от Дегестан.

Няма и как да се появи банка готова да финансира сделката. Първо, на всички им е ясно, че подобни общински и държавни фирма съществуват за да бъдат източвани. Второ, „Градски транспорт“ иска 100% от сумата необходима за сделката. От своя страна банките пък искат 130% гаранция. Активите на общинската фирма официално са оценени на 18 милиона лева. Реално обаче са някъде между 9 и 12 милиона. Освен това общинската фирма има и тежести. Примерно, купуването на така наречените „бели автобуси“ е било финансирано с кредит от „Райфайзен“. Той пък е гарантиран с всички бъдещи взимания на дружеството от общината. Това естествено се крие при преговорите с банките, защото едно голямо перо от приходите всъщност отива в „Райфайзен“. Тоест, искат заем срещу нещо, което вече са заложили по друг заем. Толкова за илюзорния кредит.

Кой има полза от тази сделка?

Сега да преобърнем всичко с главата надолу. Кому бе необходимо да се стига до сделка за 22 милиона? Ако преди година общината беше пуснала конкурси за автобусните линии в града, всички те можеше да отидат в нейната фирма „Градски транспорт“. Така щяха да бъдат спестени едни 22 милиона. Кому обаче е необходимо подобно пестене?
Преди година, че и повече, в общинския съвет наистина се завъртя идея за нови конкурси за автобусните линии. До такива естествено не се стигна и всичко заглъхна бързо.

Дали пък още тогава не е била замислена сделката с изкупуването на „Транстриумф“? Просто са поизчакали да мине малко време за да сервират „железния“ аргумент – „ако не действаме бързо Варна ще изгуби стотици евромилиони за интегриран градски транспорт“. Едва ли общината е разбрала в последния момент, че може да кандидатства за европари, с които веднъж за винаги да реши проблемите с обществения транспорт в града. Или пък, че в последния момент е разбрала за изискването да няма частни фирми.

Огромни неустойки

И така – юруш на сделката. А дали всъщност тя ще бъде реализирана или пък целта е точно обратната – сделката да пропадне? От сигурни източници intrigi.bg научи, че съветът на директорите на „Градски транспорт“ и „Транстриумф“ са подписали предварителен договор, според който общинската фирма се задължава да купи частната. По силата на този договор, ако сделката бъде провалена, „Градски транспорт“ трябва да плати огромни неустойки.

Така излиза, че собственикът на „Транстриумф“ няма как да загуби. Ако купят фирмата му, това ще е на изключително изгодна цена. Ако не я купят пък ще вземе големи неустойки. Едва ли от „Транстриумф“ са си опекли всичко това сами. Няма как, ако отсрещната страна защитава интересите си. Но ако на отсрещната страна не й пука за интересите на общинската фирма и интересите на варненци, а гледа само своите собствени... тогава става страшно.

Има ли престъпление?

Тогава вече говорим за група, която организирано е създала условия за да се стигне до сделка за милиони, която дори може и съзнателно да бъде провалена. И пак стигаме до въпроса – кому е необходимо това? Отговора е логичен – на продавача и на купувача. От едната страна е частникът, който продава изгодно или получава огромни неустойки, ако не успеят да купят фирмата му. От другата страна е общинската фирма, която е управлавана от съвет на директорите. Той пък е назначен от собственика на „Градски транспорт“ - общинският съвет. По-точно от мнозинството в общинския съвет, което е доминирано от ГЕРБ. Защо властимащите в местния парламент ще създават такива изгодни условия за частната фирма, а не за общинската. Вероятно процентите от сделката са отдавна разпределени. И в двата й варианта.

Кой стои зад общинската фирма?

„Градски транспорт“ има съвет на директорите, в който участват трима души. Председател е Емил Данаилов. Публична тайна е обаче, че нещата около сделката са наблюдавани зорко от общинския съветник Марио Шиваров от ГЕРБ, който е в частния транспортен бизнес от години. По непотвърдена информация той дори имал разписан документ, който му давал власт над всички общински фирми. Естествено под формулировката консултант или експерт. Кой пък наблюдава делата на Шиваров? Отговора на този въпрос вероятно се крие в партийната или по-точно икономическата йерархия, която в момента е стиснала общинската власт в ръцете си.

Транстриумф

Реална ли е всъщност цената от около 22 милиона за „Транстриумф“? Частният превозвач наистина е на печалба, но според нашите източници официалните цифри са доста раздути. Дори и само от порочната практика служителите да получават минимални трудови възнаграждения на хартия, а в действителност доходите им да са по-високи.
„Транстриумф холдинг“ е акционерно дружество, което е собственост на други две фирми - „Фрея турс“ и „Болккан трейд бус“. Навсякъде фигурира името на Антраник Шакариян, като управител, изпълнителен директор, представител, член на съвет на директорите, собственик на акции и прочие. Всъщност името му се среща в десетки фирми. Една от тях е „Транстриумф“ АД. В нея той е почти едноличен собственик на акциите.

Според източниците на intrigi.bg обаче капиталът на фирмата, която „Градски транспорт“ се гласи да купи, представлява три имота, които по неофициална информация дори са ипотекирани.
Колкото до новите автобуси, които „Транстриумф“ купи не толкова отдавна и пусна по линиите на градския транспорт, те са взети на лизинг. Стойността му е 6 милиона евро, от които до момента са изплатени 60%.
Какво точно се готви да купи „Градски транспорт“? Куха фирма с дългове или автобуси? Кой ще изплаща остатъка от лизинга за новите рейсове на „Транстриумф“? Тези, а и още редица въпроси остават без отговори от страна на силните днес в общината. Опозицията също не казва почти нищо. Освен да подмята византийски реплики от сорта – „всички знаем за какво става въпрос“ и „всички знаем с коя банка преговаряте“.


Всъщност на хората в борда на „Градски транспорт“ е било наредено да не дава отчет никъде и да не оповестява нищо около сделката и преговорите за кредит. Дори и пред кмета.
Източниците на intrigi.bg са категорични, че цялата сделка е един огромен балон, който не просто ще гръмне, а ще избухне. И тогава ще лъсне голяма измама. Или по-вероятно просто 700 човека ще останат без работа, когато „Градски транспорт“ загине. Нищо чудно общинската фирма да изчезне и автобусните линии в града да бъдат обслужвани само от един превозвач – частен. Пък европейският проект и евромилионите... и те ще отшумят.

Intrigi.bg

CHF CHF 1 2.09943
GBP GBP 1 2.23626
RON RON 10 3.84197
TRY TRY 100 3.90542
USD USD 1 1.66894