
ЕС и Свят 30.07.2025 19:15 Снимка: ДНЕС+
Здравословно, местно и достъпно: Какво искат потребителите от Централна и Източна Европа?
65% от анкетираните са силно загрижени за рисковете от ултрапреработени храни, а 60% посочват пестицидите като водещо притеснение в глобално проучване на PwC
Потребителите в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) все по-често търсят здравословни, достъпни и местно произведени хранителни продукти. Това показват резултатите от глобалното проучване на PwC "Voice of the Consumer 2025" ("Гласът на потребителя 2025"), което проследява как се променят навиците на купувачите в световен мащаб. Изследването разкрива, че хората в региона стават по-взискателни към храната, която купуват - не само от гледна точка на вкус и качество, но и на произход, здравословност и устойчивост.
То е проведено между януари и февруари 2025 г. от глобалния изследователски център на PwC - PwC Research, който анкетира 21 075 потребители в 28 държави и територии. Сред тях са страни от ЦИЕ като България, Румъния, Полша и Унгария. Респондентите са на възраст над 18 години и са отговаряли на въпроси, свързани с потреблението на храни, здравословен начин на живот, устойчивост, технологии и климатични теми. Проведени са и интервюта с бизнес лидери от индустрията през май 2025 г. Проучването улавя няколко важни тенденции:
Нова потребителска динамика: Цена, сигурност и здраве
Потребителите в ЦИЕ усещат по-силен финансов натиск от тези в други части на света. Само 27% от анкетираните казват, че се чувстват финансово сигурни, в сравнение с 46% в световен мащаб. Това оказва влияние върху начина, по който пазаруват.
Основният фактор при покупката на храна за 64% от потребителите е цената, но вкусът също е важен - 56% го посочват като водещ мотив. Това означава, че хората търсят стойност без компромис в качеството - вкусна и питателна храна, която могат да си позволят.
Променящи се потребителски изисквания: Вкусни, здравословни и местни продукти
Резултатите от проучването показват, че потребителите в ЦИЕ са два пъти по-склонни да изберат местни продукти, отколкото вносни - 30% срещу 15%. За тях местните храни са не само по-пресни и по-достъпни, но и по-надеждни като качество и безопасност.
В същото време, 65% от анкетираните са силно загрижени за рисковете от ултрапреработени храни, а 60% посочват пестицидите като водещо притеснение. Още 42% се тревожат за наличието на добавки и консерванти в хранителните продукти. Тези резултати подчертават колко важна е прозрачността на производствения процес и естественият състав на храната.
Нарастващ фокус върху здравословния начин на живот и удобството
Хората в ЦИЕ стават все по-загрижени за своето здраве. Те намаляват консумацията на алкохол, избягват силно обработени храни и търсят начини да водят по-балансиран и съзнателен начин на живот.
Според проучването:
- 84% от потребителите споделят, че технологиите и устройствата за здравословен начин на живот са променили ежедневието им;
- 72% от анкетираните казват, че приемат хранителни добавки за подобряване на здравето си.
Тази тенденция създава възможности за производителите и търговците да предлагат удобни, минимално обработени продукти и дигитални решения, които подпомагат здравословното хранене.
Устойчивостта е от сериозна важност
Въпросите за климата и природата заемат централно място в избора на храна. Потребителите в региона продължават да се интересуват от екологичния отпечатък на продуктите, които купуват.
Проучването разкрива, че:
- 35% от потребителите в ЦИЕ са готови да плащат повече, ако това означава подкрепа за практики като подобряване на почвеното качество и увеличаване на биоразнообразието;
- Местните храни са предпочитани и поради възприятието, че се произвеждат по-устойчиво и често са по-евтини за крайния потребител.
Какво означава това за бизнеса?
"Потребителите в нашия регион стават все по-взискателни. Те търсят качество и устойчивост, въпреки че усещат увеличението на разходите за живот повече от потребителите в други части на света. Това предоставя възможности за хранителната индустрия да се трансформира и да предлага по-здравословни, местни и устойчиви продукти", коментира Божидар Нейчев, управляващ съдружник, PwC България.
Според Албена Маркова, съдружник в PwC Югоизточна Европа "засиленият интерес на потребителите към здравословния начин на живот, устойчивостта и местното производство е сериозен знак към хранителната индустрия. Търговците и производителите, които инвестират в прозрачни производствени практики и подобряват качеството на своите собствени марки, ще процъфтяват на конкурентния пазар."
Храната на бъдещето - здравословна и достъпна
До 2035 г. секторът "Как се храним" се очаква да достигне брутна добавена стойност от 9,88 трилиона щатски долара. За да отговорят на нуждите на бъдещите потребители, компаниите в хранителния сектор трябва да предлагат продукти, които са едновременно достъпни, вкусни и отговорно произведени.
Промените в потребителското поведение са ясни: хората търсят качество, устойчивост и удобство. Това е покана за трансформация на хранителната индустрия - такава, която поставя човека, здравето и природата в центъра на вниманието.
Още по темата
![]() |
1 | 2.10282 |
![]() |
1 | 2.26842 |
![]() |
10 | 3.8553 |
![]() |
100 | 4.18113 |
![]() |
1 | 1.69674 |
Последни новини
- 16:31 С два проект МЗ насърчава младите лекари да придобият специалност
- 16:22 Индийски държавни рафинерии спират покупките на руски петрол
- 16:13 Депутатите официализираха мерките за контрол над ЕРП-ата
- 16:05 Пожарът в Пирин е овладян
- 15:56 Иран: САЩ да обяснят защо ни атакуваха, искаме компенсации
- 15:49 В проекта на Пеевски:Конфликтът на интереси отива в Сметната палата, а борбата с корупцията - в ДАНС
- 15:47 Общински съвет-Варна прие важни решения за социалните услуги и здравеопазването на града
- 15:42 Денков "демократично" изгони Борисов и Пеевски от "политическия пейзаж", ще работи с МЕЧ