ЕС и Свят 07.02.2023 17:25 Снимка: ДНЕС+
Съкращения и все по-слаби продажби съпътстват "алтернативите" на месото
Само преди няколко години компании като Beyond Meat и Impossible Foods бяха в авангарда на революция в храненето - техните продукти предлагаха вкус, който хем е възможно най-близък до този на месото, хем бяха с растителен произход. От гастрономическа, морална и екологична гледна точка - печеливша позиция. Сега обаче най-големите имена при алтернативите на месото са в състояние на свободно падане.
По информация на Bloomberg Impossible Foods планират да съкратят около 20% от служителите си. Същото вече направиха в Beyond Meat. Причината и на двете места е сходна - срив в продажбите. За Impossible спадът е с над една пета на годишна база. Акциите на Beyond Meat са загубили 67% от своята стойност за 12 месеца.
Възход...
И двете компании предлагаха първо хамбургери с растителен протеин, като даже веригата Burger King започна да предлага алтернативен бургер. По-късно се появиха и алтернативи на пилешките хапки и наденичките.
Beyond Meat и Impossible Foods бяха оценени от инвеститорите на стотици милиони долари (Beyond Meat даже мина границата от $1 млрд.), като продуктите им печелеха потребителите не само с вкуса си, но и с каузата за по-екологично и етично произведени храни - все пак животновъдството е сред секторите с най-голям въглероден отпечатък.
През 2017-2018 г. компаниите бяха на щандовете на хиляди магазини по целия свят. Избухването на пандемията от коронавирус доведе до пика в търсенето на алтернативи на месото - в периода март-април 2020 г. продажбите бяха три пъти по-високи от тези за същия период година по-рано.
...и падение
Алтернативните бургери и хапки вече не са на мода - това е ясно от данните за продажбите. Това се дължи и на някои проблеми, които така и не бяха разрешени от производителите. Вкусът и структурата, например, идват на цената на аромата, който заради самата производствена технология е, най-общо казано, доста по-различен в сравнение с оригинала.
Има и дебати на чисто медицинско равнище за хранителната стойност на бургерите без месо, като и до наши дни няма консенсус сред експертите.
Не помага и фактът, че Beyond и Impossible така и не постигнаха изравняване на цените на техните храни с тези от животински произход. Така алтернативите остават нишови и в крайна сметка скъпи продукти. Това определено не помага в сегашната икономическа ситуация, когато цените на всички основни хранителни продукти са много високи и потребителите обмислят значително повече всяка своя покупка.
Така пионерите на веган "месото" са изправени пред сериозни предизвикателства на пазара. Axios отбеляза в свой материал, че вече се вижда работата на нови стартъпи, които работят по нови и различни технологии за създаване на продукти с растителен протеин. Освен това, отглежданото в лаборатория синтетично месо вече е доста по-близо до комерсиална реализация.
При всяко положение, за потребителите ще има все повече варианти да консумират любимите си храни без това да е свързано с избиването на животни. Просто изглежда все по-вероятно от щандовете в магазина да изчезнат двете марки, които създадоха този глобален пазар./money.bg
Още по темата
CHF | 1 | 1.99554 |
GBP | 1 | 2.27467 |
RON | 10 | 3.93068 |
TRY | 100 | 5.61747 |
USD | 1 | 1.81162 |
Последни новини
- 12:25 НСИ: Растеж на БВП в началото на 2024 г. с 0,4% на тримесечна
- 12:24 Гняв във Франция – втори ден търсят избягалия затворник Мохамед Амра
- 12:15 Студентите на ТУ – Варна с призово място в XXXVI Републиканска студентска олимпиада по програмиране
- 12:12 ЕС: Който отрича геноцида в Сребреница няма място в Европа
- 12:06 Самолетът на Тръмп катастрофира!
- 12:03 Цената на дюнерите разлюля германската икономика, говори се за въвеждане на таван до 4,90 евро
- 11:54 Магомед Рамазанов ще се бори само за злато в Париж
- 11:51 Ще се стигне ли до увеличение на бензина с 50-80 ст. през 2026 г.