
ЕС и Свят 29.09.2023 19:24 Снимка: ДНЕС+
От 1 октомври въглеродният данък в ЕС навлиза в тестова фаза
Механизмът за корекция на въглеродните емисии на границите (MACF), създаден, за да защити усилията за озеленяване на европейските икономики, ще навлезе в неделя (1 октомври) в тестова фаза без данъчно облагане, преди да влезе реално в сила през 2026 г. Това съобщи днес френското правителство, цитирано от Франс прес.
"На 1 октомври 2023 г. механизмът навлиза в тестова фаза до края на 2025 г., която ще позволи, без облагане с данъци на този етап, да се съберат много данни от индустриалците, за да се "направи оценка на справедливата цена" на вносните емисии. Това обяви правителството на кратка пресконференция , в която участваха и министрите на икономиката и енергийния преход.
"Механизмът ще разшири впоследствие обхвата си за срок от 9 години, от 2026 година до 2034 година, паралелно с реформата на пазара на въглеродни квоти", уточни правителството.
Механизмът за корекция на въглеродните емисии на границите, за който Европейският парламент даде зелена светлина на 18 април, задължава компаниите, които внасят в ЕС "въглеродоемки стоки" в секторите на желязото, стоманата, алуминия, цимента, торовете и електроенергията, да плащат данък върху въглеродните емисии, които се отделят при производството им в чужбина.
Целта на този механизъм е да поддържа равнопоставени конкурентни условия между европейските производители на тези продукти, които вече спазват правилата на европейския въглероден пазар – и другите страни, след като се реализира програмираното премахване на безплатните квоти в Европа, предаде БТА.
По-конкретно китайският вносител на стомана или турският вносител на цимент трябва да декларират емисии, свързани с процеса на производство, ако те превишават европейския стандарт, да се сдобият с емисионен сертификат на цената на въглеродните емисии в ЕС. Ако в страната на производство има въглероден пазар , но с по-ниска цена, отколкото в Европа, какъвто е случаят с Китай в момента и в някои американски щати, то вносителят ще плати разликата.
Тази такса може да донесе на ЕС около "3 милиарда евро през 2030 година, както и след това", когато влезе в сила", съобщи правителството.
Още по темата
![]() |
1 | 2.10078 |
![]() |
1 | 2.25925 |
![]() |
10 | 3.85112 |
![]() |
100 | 4.16705 |
![]() |
1 | 1.67408 |
Последни новини
- 10:28 Павела Митова: Договорът с „Боташ” е преотдаване на българския енергиен суверенитет
- 10:19 Джокович опита, но болката и безкомпромисният Синер се оказаха непреодолимо препятствие
- 10:11 Буруджиева за интригата в ПП-ДБ: Асен Василев се прави на Нео от "Матрицата", иска да е новият герой
- 10:02 The Telegraph: "Коалицията на желаещите" ще патрулира небето над Украйна след спирането на огъня
- 09:50 Симпатичен външен вид, фалшив образ – опасната сила на политическия пиар
- 09:40 Мехмед Дикме: Борисов е прав - без Пеевски няма правителство, няма еврозона, няма реформа
- 09:29 Летище Бургас с иновативна гейт зона, увеличаваща значително капацитета на терминала
- 09:23 Николай Денков, поредният незнаещ за корупция: Обвиненията срещу Коцев и Василев са скалъпени